Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
per_p

moms,tull

Rekommendera Poster

 

Hej

Om man köper en båt i västindien och tar den tex till kroatien. Betalar man moms på den då? Och i så fall vilken moms?  Är det någon tull ?

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa fågeställningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ja, de flesta länder har lägger ju både moms och tull på importvaror. Men beroende på var du är bosatt, och hur länge båten skall ligga i Kroatien kan det finnas undantag. Det enda vettiga  är nog att kolla med Kroatiska ambassaden om tull och momssatserna i just ditt specifika fall.

Men om planen är att köpa en båt på export utan moms och sedan hoppas på att slippa undan moms och tull trots att den ligger i europeiska vatten blir nog svårt i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du tala om att du precis har köpt den?

Har du tänkt att segla dit den så är det väl inget du behöver informera dom om. sen kan du segla den hem till svedala och fortfarande inte betala tull och moms. Då kan du väl uppge att du har köpt den i tex kroatsien

 och om dom är med i eu så är väl problemet löst. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du köper en båt från ett land utanför EU räknas detta som privatimport. Det innebär att tullen påför moms på din import som motsvarar den moms som skulle ha påförts om du köpt varan i Sverige, d.v.s. 25 %.
 
Kroatien är väl ännu inte medlemmar i EU (?) så jag vet inte  vad som gäller om du köper en båt i Västindien och tar den till Kroatien. Det är något som följer av den kroatiska skattelagstiftningen.

 
Köper du däremot varan från ett annat EU-land så är transaktionen momsfri förutsatt att säljaren inte är näringsidkare. Är säljaren däremot näringsidkare och du privatperson ska säljaren lägga på moms (enligt de momssatser som råder i dennes hemland). Det kan även ha betydelse om båten är begagnad eller ny. På begagnade varor tror jag t.ex. enbart att moms tas ut på säljarens nettovinst och inte på hela beloppet.
 
Var det speciellt Kroatien du är intresserad av? Om du även är intresserad av EU-medlemsländer så är mitt tips att ringa Skatteverket och höra efter. Med lite tur blir du kopplad till en duktig handläggare som kan besvara dina frågor.
 
// Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

 

Jag förmodar att du tänker på att köpa en begagnad båt, privat i Västindien. Det är din och försäljarens sak. Inte spinger ni väl till myndigheterna och säger, vi har köpt en båt, kan vi få betala MOMS och SKATTER väl ??

När du då, om du har lyckats med detta, kommer till första land i Europa, villket inte är Kroatsien. Där är det upp till dig att laborera med myndigheterna, om någon frågar var båten är köpt, vem äger båten, har du betalat MOMS osv.(detta är inte efter Svenska lagar)

Du gjör dig helt enkelt ett papper att du äger båten, med underlag av dina kvitton ! Vem är det som annars gjör det för dig, kanske Svea Mamma !

Kroatsien är inte ett EU-land. Vad lagarna där gäller, om du tänker dig bosätta där med båten, får du väl fråga på ort och ställe !

SÅ LÄNGE MAN SEGLAR PÅ FRIA VATTEN OCH I FRIA LÄNDER (Sverige undantaget) så är man fri, detta gälle LAGEN OM FRI PASSAGE på länders terrotialvatten

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dom här som tycker att havet är fritt och att man skall strunta i pappersexercisen och avgifter. Eller ännu värre - göra något hemgjort papper om att båten är din och köpt i Sverige.

 

Jag tror nog att sådana försök kan stå en dyrt - om man t.ex åker dit för varusmuggling med hela sin båt.

Det är ju riktigt att man inte behöver betala moms och tull om man är i transit, dvs genomresa. Men det kan man inte vara hur länge som helst. Exempelvis är 6 månader till 1 år en vanlig tidsrymd, efter den tiden måste båten antingen lämna landet eller betala moms och tull. Man måste då komma ihåga att hela EU räknas som ett enda land i det här fallet. Man kan t.ex inte låta båten ligga 6 månader i Spanien och tro att sen kan segla iväg och börja på ny kula i Portugal. Då måste man gå via ett icke EU-land och skaffa bevis (passtämpel el. likn) på att man lämnat EU-terrioriet.

 

Orsaken till att jag är så pessimistisk kring möjligheterna att lyckosamt smuggla in en båt är att jag år 2004 två gånger fick bevisa inför tullen, dels i Frankrike, dels i Spanien att min båt inte bara var min, hade hemmahamn inom EU utan också att den var momsad inom EU! Nu hade jag alla papper i ordning och kunde visa upp ett nationalitetsbevis från Sjöfartsverket. Man var seriös och tog fotokopior på samtliga dokument inklusive mitt pass.

Utan dokument, eller ännu värre med något förfalskat papper hade det nog slutat illa.

 

Men för all del, kolla med Kroatiska myndigheter vad som gäller. Det bästa vore att kunna få in båten på någon specialregel och om och när Kroatien blir medlem i EU är saken biff.

 

Andra i din situatiuon som inte vill chansa och mygla har fört in båten till Malta. Malta är EU-medlem och har EU´ s lägsta moms. När du betalt den anses du ha betalt moms för hela EU och du är befriad från övriga avgifter. Hur och om du måste betala tull i Malta vet jag inte. Kan vara värt att kolla det också.

 

Tyvärr är det nog så, att de som talar om att havet är fritt lever kvar i en annan tid. Om man inte vill leva som en Flygande Holländare och hela tiden vara på väg. Nu är nu nästan allt reglerat, inte bara här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Instämmer i detta. Funderar dock på hur man myglar in båten till Malta; måste man inte själv vara bokförd där, alternativt åtminstone ha en fast adress där för att anses ha fört in båten i landet och därmed också vara momsskyldig där? Förut fanns det ju t.ex. s.k. Österrikeaffärer inom värdepappershandeln men dessa förutsatte att man blev medborgare i Österrike. Vad gäller om man vill föra in båten i Malta och momsa för den på Malta?


 
En annan intressant fråga är hur försäkringsbolagen ställer sig till en båt med falska papper. Vad händer om man råkar ut för en olycka, alternativt vållar någon annan skada, och det visar sig att de uppgifter man uppgivit till sitt försäkringsbolag är falska..?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Vem har skrivit detta ?

Det finns dom här som tycker att havet är fritt och att man skall strunta i pappersexercisen och avgifter. Eller ännu värre - göra något hemgjort papper om att båten är din och köpt i Sverige.

 

Och vem har skrivit att man skall smuggla sin båt någonstans !

Det gäller bara att veta sin jyridik ! Och inte vara så uppskrämd !

 

Citat:

Man måste då komma ihåga att hela EU räknas som ett enda land i det här fallet. Man kan t.ex inte låta båten ligga 6 månader i Spanien och tro att sen kan segla iväg och börja på ny kula i Portugal. Då måste man gå via ett icke EU-land och skaffa bevis (passtämpel el. likn) på att man lämnat EU-terrioriet. ???????????????

 

Visst tusan får man ha sin båt i Spanien eller Portugal mer än i 6 månader !! Utan att stämpla ut !!! Vad voro meningen med EU annars ??

 

Det Eilean berättar är gammalt, innan EU !

 

Malta är ochså ett Eu land !

 

Citat:

 Funderar dock på hur man myglar in båten till Malta; måste man inte själv vara bokförd där, alternativt åtminstone ha en fast adress där för att anses ha fört in båten i landet och därmed också vara momsskyldig där? Förut fanns det ju t.ex. s.k. Österrikeaffärer inom värdepappershandeln men dessa förutsatte att man blev medborgare i Österrike. Vad gäller om man vill föra in båten i Malta och momsa för den på Malta?

???????

Vist kan man registrera sin båt under Maltes flagg utan att ha varesig adress där eller betala någon moms för båten där, men det kostar !

 

 

http://www.mma.gov.mt/ship_registration_reg_procedure.htm

 

http://www.maltagenerale.com/ship_registration.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du (återigen) undvek att bli så upprörd och istället läste om det jag skrev så kanske du insåg att jag avsåg båtar som inte är registrerade och momsade inom EU. Dessa får inte vara inom EU-land längre än 6 månader eller 1 år (där är jag osäker) utan att anses vara importerade med påföljande moms och tullplikt.

 

Javisst är Malta EU. Det var just det som var poängen. Att föra in båten till EU i det land som har den billigaste momsen. Sedan kan du fritt föra den till Sverige eller vart du vill -  hela tiden inom EU.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående frågan om huruvida man kunde momsa in båten i Malta så har jag för mig att man gör undantag för begagnad utrustning och köp av privatperson. De s.k. Österrikeaffärerna vet jag inget mer om än vad som stod i tidningarna. Handeln med nyproducerade båtar från Tyskland med lägre tysk moms som stött på patrull avsåg t.ex inte begagnad utrustning. Och en ny Bavaria blev inte begagnad bara för att den seglades över från Lübeck till Trelleborg. 

 

Mig veterligen kunde man momsa båten i Malta om den därefter hade sin hemmahamn där under en viss tidsrymd. Man var inte tvungen att vara skriven där men inom EU. Däremot tvingades man förvara båten på en lokal marina. Det hela är inte förenat med några kostnader utöver marina avgiften (nog så dyrt) och några modesta stämpelavgifter.

Men eftersom momsning i Malta var ett kryphål så är det mycket möjligt reglerna ändrats på senare tid.

 

Angående försäkringar delar jag helt dina farhågor. Jag har naturligtvis ingen aning om hur det egentligen ligger till men kan gott tänka mig att bolagen mycket väl kan neka ersättning.

 

Jag är inte den som vill testa och själv har har jag svårt att tänka mig att sådana här konstruktioner verkligen ger någon vinst på sikt. Inte för oss vanliga dödliga med normala båtar och inkomster.

En annan sak kanske det är för dem som har massor med miljoner att skydda mot beskattning. Men de har nog bättre rådgivare än Maringuidens forum. Och betalar dyrt för det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

 

Att köpa en båt i ett icke EU-land !

När mann går omkring på bryggorna i marinor i Caribien, eller varstans i , Världens hamnar ser man anslag om på båtar For Sale.

Hittar man en EU-lands flaggad båt så voro det ju inga problem att köpa denna utan att blanda in ställets myndigheter, och detta fullt lagligt.

En båt som INTE är införd i det landet där den ligger, är alltid under Transit kan då byta ägare och besättning, (transportbesättning) helt enl. internationella lagar.

Hittar en Svensk en Svenskflaggad båt i Caribien, så är det inga problem att köpa denna utan att blanda i ställets myndigheter. En båt från ett EU land förutsets att moms är redan betald i EU !

Skulle man blanda in ställets myndigheterm, kan det bli komplicerat, för dom vet inte hur man behandlar en sån här fråga.

Inte skulle man kunna förutsätta en moms-återbetalning där heller.

DET VAR DET JAG VILLE FÖRMENA I MITT FÖRRA INLÄGG OM SAKEN, OCH NÅGON FÖRESLOG OM MINA OEGENTLIGHETER OM DETTA och LÄMNA AVGIFTER OBETALDA !!!!!!

Man måste tänka till själv ochså, och inte låta andra tänka för en !! 

 

Ett exempel: En god väns, till mig, farbror dog i Venezuela och hans båt blev kvar där. Min vän köpte den av dötsboet, och seglade hem båten. Affären gjordes givetvis privat i Helsingfors, utan att destomer blanda in några myndigher, varesig här eller där. Båten transportseglades hem utan besvär !

 

Citat:

Det finns dom här som tycker att havet är fritt och att man skall strunta i pappersexercisen och avgifter. Eller ännu värre - göra något hemgjort papper om att båten är din och köpt i Sverige.

Slut på citatet. DET VAR LITET ATT FÖRVRÄNGA SAMNNINGEN !!!!!!

 

Jovisst, båten anses vara köpt i Sverige om affären och betalningen gjörs i Sverige, även om varan finns utomlands, detta rent internationell  jyridiskt !. DETTA GÄLLER ALLA BÅTAR ÄVEN UTOM EU. Sedan är det en annan sak att införa båten till Sverige, om den är redan en EU skattad eller inte !!!! Så sker alla internationella stora affärer. Inte behöver hann sitta på däcket av fartyget och langa sedlar HI  

 

Man måste se detta på internationell lagbasis !!! Och inte efter Svensk Skattebasis. Det är klart som fn. att Svenssons utlandsaffärer kommer alltid upp på skatterbeskedet ! Om man ger den minsta anledning till det.

OK,det är att vara en hederlig Svenson, finns det sonna ? Förr hette det, skattelpanering är ohederligt !

 

Är detta kanske, en anledning till, att registrera/utflagga lilla baljan på tex. Maltesisk Flagg ?

 

Jag har en bekant som har gjort detta av skatteskjäl, vad annars !!

 

 

Mitt eget citat:

SÅ LÄNGE MAN SEGLAR PÅ FRIA VATTEN OCH I FRIA LÄNDER, så är man fri, detta gälle LAGEN OM FRI PASSAGE på länders terrotialvatten och att ligga i hamnar och bunkra en viss tid. 

En anledning att segla ut, är att bli kvitt dessa byråkrater !

(Var det Slocum som sade detta ??)  

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 27 februari 2007 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Jovisst, båten anses vara köpt i Sverige om affären och betalningen gjörs i Sverige, även om varan finns utomlands, detta rent internationell  jyridiskt !. DETTA GÄLLER ALLA BÅTAR ÄVEN UTOM EU. Sedan är det en annan sak att införa båten till Sverige, om den är redan en EU skattad eller inte !!!! Så sker alla internationella stora affärer. Inte behöver hann sitta på däcket av fartyget och langa sedlar HI  

 

Är detta en undantagsregel för båtar menar du? För all annan import av varor spelar det ju nämligen ingen roll var man gör själva affären. Visst, befinner sig varan temporärt utomlands är det säkert inga problem, men om du har haft en båt skriven i t.ex. USA under 10 år och sen gör en affär i Sverige och fraktar hit den så anses den inte köpt i Sverige. Eller missförstod jag vad du skrev?

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Citat av Anemos: Sedan är det en annan sak att införa båten till Sverige, om den är redan en EU skattad eller inte !!!! Så sker alla internationella stora affärer. Inte behöver hann sitta på däcket av fartyget och langa sedlar HI 

 

SEDAN ÄR DET EN ANNAN SAK ATT INFÖRA BÅTEN TILL SVERIGE, denna mening inkluderar allt !!!!!! Jag menar ingenting annat !!!!!

 

CITAT: Är detta en undantagsregel för båtar menar du? För all annan import av varor spelar det ju nämligen ingen roll var man gör själva affären. Visst, befinner sig varan temporärt utomlands är det säkert inga problem, men om du har haft en båt skriven i t.ex. USA under 10 år och sen gör en affär i Sverige och fraktar hit den så anses den inte köpt i Sverige. Eller missförstod jag vad du skrev?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det lite lugnt nu...
 
Det relevanta i debattstartarens frågeställning var de facto hur skatten drabbar en om man för in en båt från ett land utanför EU till ex. Kroatien. Om det var just Kroatien (som inte är EU-medlem) eller om han avsåg vilket land (ink. EU) som helst framgick inte. Däremot framgår det att det han är intresserad av är en generell frågeställning om vad som händer när man importerar en båt från ett land till ett annat (inom EU kallas det inte import). Således är det också det man bör försöka besvara; att du i ditt sista svar struntar i det sista ledet, importen, är - i kombination med ditt sätt att formulera dig - som upplagt för att skapa missförstånd.
 
Förhoppningsvis är dessa missförstånd utredda iaf.
 
Grundregeln är - i dagens byråkratiska värld - att du momsar på din import så länge du följer rådande lagstiftning. Sen kan man naturligtvis tänka själv och komma på fiffiga lösningar för att undkomma beskattning, men i sådana fall skulle jag råda en att ta reda på vilka ekonomiska risker det medför.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågeställningen var väl ganska solklar enligt min mening. Båten köps i ett icke EU-land (någonstans i Västindien) och importeras till ett icke EU-land, Kroatien. Ingenstans sägs att båten vid köpet för något EU-lands flagg. Man kan också rimligen utgå ifrån att frågeställaren avser att låta båten ligga i Kroatien en längre  tid. Den skall alltså importeras och inte vara i transit.

 

Då måste svaret på frågan bli:

 

a) Vad gäller för import av segelbåt till Kroatien. Det exakta svaret är sannolikt något som bara representanter för Kroatiska myndigheter kan ha. Och frågan bör ställas till dem. Alternativt till någon expert i frågan här hemma. Kanske via juridisk hjälp via SXK om man är medlem.

 

B) Frågan lyftes sedan upp en nivå (egentligen mitt fel) till att vad som händer om båten senare eller istället tas in i EU.

Då blir den naturligvis föremål för moms och ev. tull eftersom den aldrig varit momsad inom EU, om den inte redan vid köpet har EU-flagg. Vilket alltså inte sägs i ursprungsfrågan. Skulle den ändå varit EU-flaggad vore det dumt att ta den till Kroatien och riskera Kroatisk tull och moms. Bättre vore att välja ett EU-land i regionen och slippa alla avgifter och pappersexcercis. Precis som sägs har det ingen betydelse var på jorden affären görs upp.

 

Problemet med den här tråden är att vissa inte vill förstå vad som skrivs och dessutom lägger in en massa subjektiva värderingar och argument som är rätt irrelevenata för frågan.

Kan man dessutom inte avhålla sig från att gasta och gorma (enligt nät-etikett) blir det til sist rätt infekterat och trist. Vilket kanske är anledningen till att den ursprunglige frågeställaren lyser med sin frånvaro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. Inget kan engagera mer än att läsa vad som gäller för moms och tull... Har läst inläggen ovan. Och tänkte införa några andra parameterar, tex ålder på båt och registrering i ett land. Registrering = endast krav om båten är mer än 12*4 meter, men det är ju 45 fotare idag? Jag har själv funderat på att köpa båt i Spanien och då fått för mig att det finns i EU regler det som säger att om båten är tillräckligt gammal så struntar man i om den har en sedan tidigare betald moms eller ej. I dessa frågor finns också en tillämpning säkert? Olika länder går alltså olika fram här? Men den som köper en upp till 10-15 år gammal båt får nog finna sig i att myndigheterna ofta frågar om momsstatus. Jag har goda vänner som förra sommaren upplevde i Frankrike att man var betydligt mer noga med momsstatus än ägar- och registreringspapper. Se därja! Registrering? Jag talar nu om ett litet fartyg, dvs mer än 12*4 m. Då gäller i Spanien, om jag fattat rätt att om jag köper en båt från en spanjor och jag ju inte är spanjor själv så kan jag inte registrera den igen i Spanien. Jag kan självklart ha båten i Spanien så länge jag vill.... men de har en regel som säger att kostnaden går upp markant efter 6 månader. Det är en sorts skatt där. Ut åker jag alltså självklart innan dess då... blir för dyrt! I England kan jag inte registrera båten om jag inte har adress i England, i Sverige tror jag det är så att jag måste vara svensk medborgare men däremot inte behöver bo i Sverige. Så frågan om moms kan i olika länder också hänga ihop med vilken nationalitet du har, var du bor och var du har båten? I vart fall fråga om registrering och skattekostnad hänger intimt ihop med detta. Så alla som ska importera bör noga studera vad som gäller i varje enskilt land... Jag själv som ska segla mitt inköp till Sverige ( efter 6 månader av sigtseeing och ev renovering ) har det enkelt: Jag köper en båt vars moms är betald - annars åker jag på det. Och då är tullsats låg för en båt som kommer inifrån EU... och annars åker du på det också! Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Joo, det finns flera sätt att stöka till det hela.

Att tro på roomers och vad andra berättar, är inte alltid hela sanningen.

Att snurra till det hela, då blir det ännu mer komplicerat i tankevärlden.

INTE BARA DRÖMMA OM SAKER OCH TING !!!!!!! Det gäller att handla !!!!

Vad Spanien beträffar, så skall mann undersöka saker och ting på ort och ställe. Där bör mann hells kunna litet Spanska, för att saker skall ordna sig lättare.

Man kan inte riktigt se det hela klart från en vy, om mann inte har upplevt dessa saker, menar att varit omkring i båtvärlden i tex. i Spanien !

 

Här en site på Gran Canaria, som är ett privat Marina och båtvarv.

dom förmedlar begagnade båtar. Siten är på Spanska. Som sakt, det blir alltid litet lättare om man förstår Spanska !

 

CLUB DE YATES PASITO BLANCO

 

Klicka här ... 

 

På bild och site: Pasito Blanco på Gran Canaria.

Titta där på Compra-Venta, köp och sälj !

 

Denna site är bara ett exempel. Man kan skriva till dom, på Engelska, och fråga på allt när det gäller en utlänks köpares frågor, att ha båten på Kanarieöarna !

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 06 mars 2007 | 18:29

post-7154-1394234952,6683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har själv kollat en del på att importera. Det är flera frågor som behöver funderas runt och verifieras. Jag nämner här några saker jag kommit fram till men det finns möjligen fel och saknas säkert några detaljer.

 

Angående moms och tull så hade jag en konversation med Tullverket som återges här:

 

-----Ursprunglig fråga-----

> Hej!

>

> Jag tittar på att köpa en större segelbåt utomlands.

>

> Läste att det t.ex. inte var tull på båtar om man importerar dem från

> inom EU mm på er sida MEN jag har för avsikt att köpa en båt som är

> större än definitionen på båt enligt Sjöfartsverket. Dvs den kommer

> att vara både längre än tolv meter och bredare än fyra meter så den är

> väl definitionsmässigt ett SKEPP.

>

> Så vad gäller angående Tull mm för en så stor farkost?

>

> Det är fortfarande en fritidsbåt inte avsedd för näringsverksamhet men

> jag blev ändå tveksam när det stod båt på era sidor.

>

> Tack!

>

> mvh /janne östling

 

=============

 

Svar nummer 1:

 

=============

 

Hej!

Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-5852.

 

Med fartyg, som är konstruerade för öppen sjö förstås fartyg som på grund av sin konstruktion och utrustning kan färdas över vatten även i hårt väder (ungefär vindstyrka 7 på Beaufortskalan). Sådana fartyg har i allmänhet vattentäta däck och överbyggnader.

 

 

 Med har en längd förstås fartygets skrovlängd mätt från förens till akterns yttersta punkter, med undantag för utskjutande delar (t.ex. roder, bogspröt, fiske- eller dykplattformar) även om de är ingjutna i skrovet.

 

 

 Med fartyg för öppen sjö förstås fartyg och luftkuddefarkoster (svävare) som uppfyller ovanstående villkor även om de huvudsakligen används längs kuster, i flodmynningar eller på insjöar, osv.

 

 

 Följande bör också noteras:

 

 1. Som fiskefartyg anses fartyg med en längd av mindre än 12 m som är konstruerade för att vara havsgående endast om de är särskilt konstruerade och utrustade för yrkesfiske även om de ibland används för nöjesändamål.

 

Bifogar en länk till förklarande anmärkningar, se kap. 89:

http://taric.tullverket.se/taric/htm/vhb/fakn/ta_faknkap86_89.htm#89

 

Segelbåt för konstruerad för öppen sjö enl. ovan är tullfria,  men moms på 25 % tillkommer.

 

Bifogar även en länk till tulltaxan kap. 89:

http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi?n=8900000000&visa=v4&d=2006-07-27&lang=SV&duty=ON&valuta=SEK&q=ON&btnSok=Sök

 

Se även:

http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/kop_av_bat_utomlands.htm

 

 

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

 

Vänliga hälsningar

 

Per Jonsson

Tullinformatör

***********************

www.tullverket.se

TullSvar, tfn 0771-23 23 23

 

===============

 

Fråga nummer 2:

 

===============



Hej!


Tack för snabbt svar! Det hedrar er verkligen att dels er website är alldeles utmärkt, man får diarienummer direkt och ni svarar direkt. Inte nåt man är bortskämd med när man har med andra verk att göra...


En undran kvarstår dock: Jag tolkade http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/kop_av_bat_utomlands.htm som att man inte behövde betala moms om man köper från ett land inom EU. Din kommentar nedan fick mig att tveka om det.


Är det moms enbart om man handlar utanför EU eller även inom?


Eller gäller moms för alla länder då det är ett skepp?


Thx!


/janne östling

 

===========

 

Svar nummer 2:

 

===========

 

 

När du köper en båt inom EU behöver du inte betala tull. Normalt behöver du inte heller betala moms men undantag finns. Om båten du köpt är begagnad så betalar du ingen svensk moms. Om båten är ny ska du anmäla köpet till Storföretagsskattekontoret i Ludvika och betala svensk moms. På Skatteverkets webbplats, skatteverket.se kan du läsa om vad som räknas som nytt eller begagnat (länk till höger på denna sida). Information om EG-moms vid privatimport av olika fordon finns under rubriken Skatter, moms, export och import

 

Länk till hela sidan,  jag tror att du fått denna länk tidigare:

http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/kop_av_bat_utomlands.htm

 

 

Köper du en begagnad båt i Tyskland och köpet görs hos en momsregistrerad. firma, då får du betala den tyska momsen.

 

En båtaffär mellan två privatpersoner inom EU, där varken köpare eller säljare är momsregistrerade,  då blir det ingen moms, när det gäller begagnade båtar.

 

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

 

Vänliga hälsningar

 

Per Jonsson

Tullinformatör

 

--------------

 

Sen kan vi gå över på CE-märkning som är ett kapitel för sig...:

 

Detta är ett luddigt område där en del hävdar t.ex.

 

Alla fritidsbåtar upp till 24 meter måste ha CE om dom är registreringspliktig eller inte.

 

vilket väl är halvsant om vi diskuterar begagnade båtar. Man måste inte ha nån CE-märkning egentligen. I alla fall har jag inte hittat nåt straff man kan råka ut för om båten inte är CE-märkt. Det som främst verkar påverkas är försäkringskostnaden men det verkar ganska förhandlingsbart och CE är nog viktigare ju mindre båten är. (under 12*4)

 

Detta är vad jag fick till svar från ett försäkringsbolag:

 

-----------------

 

Är båten tillverkad inom EU tidigare än juni 1998 krävs ingen CE-märkning (de som är tillverkade efter aktuellt datum är CE-märkta). Att det är ett registreringspliktigt fartyg är inget hinder att försäkra båten hos oss. Det enda krav vi har är att det ska vara en fritidsbåt och inte någon båt som tidigare använts yrkesmässigt som gamla militärbåtar o dyl.

 

-----------------

 

Här är länk till sjöfartsverket angående CE-märkning:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____452.aspx

 

Personligen vill jag absolut följa alla lagar och förordningar för att slippa alla problem senare. Ffa kan det uppenbarligen bli klart besvärligt med försäkringar och dylikt om man duckar nåt av ovanstående. CE kommer jag nog dock att strunta i då jag letar efter ett registerpliktigt, begagnat skepp då det inte verkar ha nån egentlig betydelse för nånting.

 

Men alla kommentarer och tillrättavisanden är välkomna! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...