Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Malla59

Garmin 172C + Bluchart

Rekommendera Poster

Har precis fått min plotter från GPS Discount(Oklahoma City) hem till Arlanda av FedEx. (Pris SEK: 3.145:-) Avvaktar spänt om tullen släpper igenom den utan momspåslag - önsketänkande....

Steg-2 blir att köpa sjökort. Jag har spanat in Garmin Bluechart Sjökort Malmö-Öregrund MEU046R. Priset på nätet varierar mellan 2000 - 2500.

Jag har inte koll på hur det fungerar exakt.

Fråga1. Säljs korten på olika media CD-rom eller brända minnen (kort)?

Fråga2. Om jag köper en CD-rom och laddar via min PC, behöver jag då köpa extra minneskort till plottern eller finns internminne så att det räcker.

Hälsningar

Malla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått hem plottern eller har FedEx den på Arlanda?

Jag tror att det vanligaste om du är privatperson att speditören tar kontant betalt för moms&tull när han levererar, men jag har även någon gång fått en faktura.

Om du bara skall ha ett kartområde så blir det blligare att köpa ett färdigt kort, om du köper cd så behöver du även tomkort och kortbrännare

Priserna på färdiga kort brukar vara lika i fysiska butiker i sverige

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 timme efter att jag skrivit inlägget så kommer posten med paketet! Det blev inget pålägg för moms och tull!!

Avsändaren GPS Discount hade dessutom angett ett väldigt lågt värde på försändelsen ($187) trots att den kostade $388.

Tack för svar. Låter bra med brända kort. Jag hittar inget PC-gränssnitt på Plottern??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bli inte överraskad om du får en räkning på moms och tull.

Pc kabel gör jag själv av en nollmodemskabel a 30 kr från exv Biltema samt en kontakt från Clover. www.clover.se

Klart mycket billigare en Garmin.

Senast ändrad av Lasse-L | 26 februari 2007 | 19:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det funkade bra för dig med beställningen. Gjorde själv ett klipp för en tid sedan trots att jag var tvungen att betala tull innan de släppte den från Arlanda. Vet inte vad det beror av om man lyckas eller inte. Lotten kanske....

Köp ett kort och plugga in då funkar allt direkt och du behöver inte krångla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man köper Bluechart på cd och laddar in i ett minneskort på plottern 8kostar extra) kan man köra Mapsource på PC och föra över waypoints, rutter och tracks mellan dator och plotter vi usb eller com-port. Man kan också navigera inne i ruffen med PC, samtidigt med plotterns jobb ute på bryggan, om man laddar hem nRoute gratis från Garmin. Det blir möjligen lite dyrare, men inte mycket, men väldigt mycke användbarare. Jag har en Legend gps som jag kan ladda med samma Bluchart som min Garmin 292, och ha som extra bärbar enhet ombort.

Mvh

Niklas

www.hafsorkestern.se/gps/smultron/

(Har sparat ner några trevilga waypoints från Stockholms skärgård där)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant tanke. Har själv en Garmin 172C. Är kontakten du menar Clovers: C7F  Kontakt rund 7-pin för 139 kr?

Hur vet man hur man ska koppla ihop de olika trådarna? Har du något kopplingsschema?

Vad heter och hur fixar man PC-programmet?

Tacksam för hjälp

Hälsningar

Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...