crille300 0 Postad 26 Februari , 2007 hej. Är i båtköpartankarna och var och kikade på en båt. men det visade sig att trimplanen inte fungerar. någon som vet vad det vanligaste felet är när dom bara inte fungerar? Är det jätte dyrt att laga eller måste man köpa nya helt enkelt? vore kul med lite tips så man vet vad det handlar om. mvh crille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 26 Februari , 2007 Hej! Är trimplanen elektriska eller hydraliska? Hur stor är båten? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Februari , 2007 Ifall något är dyrt är upp till var och en att bedöma. Kompletta trimplan (2 st) kostar upp till 5000SEK. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crille300 0 Postad 26 Februari , 2007 vet faktist inte om dom är hydraliska eller elektriska..men jag tror dom är hydraliska faktist..Båten är ca 7.5 meter lång och ca 2.5 meter bred. marsfart runt 23 knop och max kring 30... 5000 är ju inte hela världen men går det att få igång domsom sitter så borde det ju bli lite billigare. Om dom är hydraliska vad kan då den troliga orsaken vara? och skulle dom vara elektriska så kan de vara vadå? tack för svar mvh crille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_C 0 Postad 26 Februari , 2007 Hej crille! Hade själv elektriska icke fungerande trimplan på min båt (NIMO 22) när jag köpte henne vilket visade sig bero på att motorn till det ena trimplanet havererat troligtvis på grund av fukt och salt samt i övrigt defekta reläer. Motor lät jag renovera för en kostnad av 800 kr (om jag minns rätt). I övrigt byte jag samtliga reläer som styrde trimplanen som också var åtgångna av fukt och salt varvid trimplanen sedan fungerade (passade samtidigt på att dra om elen till trimplanen helt och hållet vilket i och för sig inte var nödvändigt). Tyvärr går nu motorerna till trimplanen lite olika fort vilket medför att trimmar jag ut trimplanen parallellt kantrar båten något. Ett tips kan nog vara att på något vis försöka konstatera om motorerna fungerar eller inte genom att koppla dom direkt till en spänningskälla vilket i sin tur kanske innebär att man måste ha tillgång till kopplingsschema över motorerna (vill minnas att mina hade separerade lindningar för ”upp” och ”ned”). Fungerar motorerna finns som jag ser det alla möjligheter för Dig att billigt få fungerande trimplan (låt vara med lite el-pysslande). Med vänlig hälsning Peter_C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crille300 0 Postad 26 Februari , 2007 Hej Peter. jag ska och kika på båten på onsdag och får då kolla lite mer. då ska jag kolla om de är hydraliska eller elektriska trimplan och så återkommer jag med mer info då. undrar oxå över hur svårt det är att sätta in en värmare i båten. det följer med en dieselvärmare som är vatten buren men inte isatt bara. är det mycket jobb med sånt? ska man skaffa en luft värmare istället för en vatten buren kanske? mvh crille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crille300 0 Postad 28 Februari , 2007 Hejsan. var och kikade på båten igen och det var elektriska trimplan. men de visade sig vara massor av annat att göra på båten så jag får leta vidare efter nåt annat.. men tack för alla tips jag fick.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser