MickeWe 0 Postad 25 Februari , 2007 Vi funderar på att skaffa katt, men vet inte om det är realistiskt. Vad ska vi tänka på om vi väljer att skaffa katt? Hur funkar det med båtliv? I naturhamn? I Gästhamn? Vi räknar med att behöva ha koppel till katten för att den inte ska springa bort på större öar etc. Ska vi tänka på någon särskild ras, eller kan vi köpa en kattunge av bonden i närheten? Osv, osv... Senast ändrad av MickeWe | 01 mars 2007 | 17:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 25 Februari , 2007 En katt är ett rovdjurantingen man vill se det så eller inte.Den är inte heller så tam,som man kan tro.rovdjurstendensen finns där....Har du en katt....släpp den inte varsomhelst.Den gör skada på sjöfågel bla.och du kan antagligen inte bara ropa in den när du behöver.Men moderna kattor.kanske inte har den tendensen.Troligen är det säkrare att skaffa en sk.raskatt.De har längre från naturen.Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 25 Februari , 2007 Jag har en katt som är med ute ofta och det är inga som helst problem. Jag har henne i sele och en lång tunn lina. Katter är vanisnnigt nyfikna och det är det som gör att man har svårt att ha full kontroll på dom. Så länge hon är ombord är det ingen fara alls. Hon sover mest dagtid när man seglar sen kommer hon upp lagom när man har lagt till någonstans. Jag var väldigt noga med rasen. Huskatter (bondkatter) är så uppblandade att man inte vet vad man får för mentalitet. Det finns relativt lugna raskatter som går utmärkt att ha med på båt. En hona kan vara lite lugnare än en hane många gånger. Att raskatter skulle vara längre ifrån naturen är inte helt sant, dom flesta är helt enkelt mer trygga i sig och därför lugnare. Dom jagar och leker precis som alla andra. Och ute i naturen är det egentligen ingen skillnad på hund och katt, dom är båda rovdjur. Försök lär känna katten ni planerar att köpa, dom utmärkande dragen finns redan hos dom små.. Kanske finns det en som passar hos bonden i närheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 Februari , 2007 Hej!! Låg en natt på Mjältön ( Högakusten ) På kvällen dök det upp en tysk segelbåt å la till intill oss, efter förtöjning kom en katt helt lugnt gående över däcket och hoppade i land på bryggan glatt skuttandes alldeles ensam upp mot skogen.Den hade bara ett sött halsband med en liten pingla på.. Det den tyska katten däremot missade var att min skeppshund (en Flat) satt surrad vid ett träd en bit från bryggan, och att han älskar att busa med katter!!Oj så överaskad det lilla livet blev när en stor hund kom ut springande från träden,tysken sprang till skogs med en väldans fart.. Vi såg inte till katten mer den kvällen, inte dagen efter heller då vi drog vidare å tyskarna låg kvar... Min enda fundering är om tyska katter får springa omkring hur som helst på våra öar?? I övrigt ska ni vara noga med att välja katt,ras tycker jag inte är så noga se dock till att köpa en katt ifrån en barn familj som gärna ska ha hund också.Då är katten van att hanteras lite hur som helst och inte så rädd av sig.. Själv båtar jag alltså med hund ombord,kan säga att det går jättebra bara man planerar in nån pillpaus med bus emellanåt.. Lycka till med katten!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 26 Februari , 2007 Köp en hamster istället. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 Februari , 2007 Min sambo har fått för sig att katten ska med ut i båten i sommar. Får se hur det går. Kattflytväst är införskaffad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
permartin 0 Postad 26 Februari , 2007 Vi var kattvakter för en innekatt för några år sedan, vi var ute i vår stortriss hela sommaren. Det gick bra och katten visste hela tiden vilken båt som var hans. Naturhamn är att föredra men med kattlåda och koppel funkar säkert brygga också. Han var lite yr när vi seglade men då sov han mest. Han höll på att trilla överbord några gånger så flytväst kan vara bra. Efter en sommar på västkusten behövde han inte klippa klorna på bra länge. Trots att han var innekatt lärde han sig att jaga sork på nolltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 26 Februari , 2007 Jag har en liten väst till min men den kryper hon lätt ur.. Sele och koppel går hur bra som helst. Katt i hamn är heller inga problem så länge man inte har båten för nära kaj/brygga. Nyfikna som dom är så är dom snart på väg iland. Och det är stor skillnad på kattraser, precis som hundraser. En del är lugnare, en del är mycket livligare. I princip går ju alla att ha med i båten... Det bästa är ju att man slipper tänka på att rasta och ha sig. Låda i båten, mat och vatten sen är det bara att segla iväg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 27 Februari , 2007 Tänk på fågelskyddsområden etc. En annan sak att tänka på kan vara det här med motorljudet. Vissa katter blir livrädda av motorn och eftersom båten inte är så stor så kan de få panik om de inte har ngnstans att gömma sig. Men sen finns det andra katter som inte bryr sig alls om ljudet från motorn mm. Och sen tillkommer ju det här med sjösjuka. Även djur kan ju bli det, men det ju finns tabletter mot detta. Själv tycker jag dock inte att det är speciellt snällt mot katten (eller en hund heller för den delen) att trycka i den medicin bara för att husse & matte bestämt att den ska ut på sjön. Nä, det är nog som hos oss människor, vissa passar helt enkelt inte på sjön och då ska man hålla sig på backen..! Oavsett vad så ror jag att det är enklast om man vant in katten sedan den var kattunge. Alltid svårare att lära en gammal hund att sitta.. //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeWe 0 Postad 7 Mars , 2007 Apropå tanken om flytväst, nån som vet var man kan finna flytvästar till katter? Har sett till hundar, men de blir väl för stora? Eller är flytväst på katt en omöjlighet i praktiken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 7 Mars , 2007 Välsorterade djuraffärer brukar hy flytvästar i olika storlekar, även så pass att de passar en katt (finns ju små hundar). //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 7 Mars , 2007 Jag har, som jag skrivit tidigare, en flytväst till min katt. Det är den minsta västen men det hjälper inte, katten kryper lätt ur den om hon vill. Det är som att sätta en väst på en orm... Den är ganska klumpig på en liten katt och hon störs av den och då åker den av... Sele och en tunn lina går bra mycket bättre. På större katter kan nog västen fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 7 Mars , 2007 En tom petflaska och en rulle tejp kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 7 Mars , 2007 Kolla in denna sida om du är både KATT och BÅT tokig!! www.skeppskatten.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 8 Mars , 2007 En Hobiecat? Som gjord för att vara på sjön... LeCanard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 9 Mars , 2007 Hej! Jättekul att ni ska skaffa katt. Jag hade med mig min Burma förra sommaren. Han var då 4 månader gammal och stortrivdes. Hoppade över till en intilliggande båt en gång när barnen där lockade på honom. Hoppade iland på en brygga en gång mot slutet av en långseglats. Jag var noga med att ha honom i sele alternativt god uppsikt. Flytväst på, såklart, lika för alla. Tyvärr har vi nu skänkt honom till en ny familj pga allergi i vår familj. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men oftast blir det lika bra :-) Kolla en bild i mitt fotoalbum om du vill! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 9 Mars , 2007 Får ni inte mycket repor av klorna i båtarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 9 Mars , 2007 Tejpade du inte tassarna på tantens katt med silvertejp pga. repor på båten? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 9 Mars , 2007 Har inte haft med katten på sjön än med det var en lysande idé. Går kanske också att tejpa fast en fender på ryggen om det inte finns små flytvästar till katter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 9 Mars , 2007 Och skulle du vilja bli av med katten är det bara till att se till att den trasslar in sig i Ankarlinan. Sen är det bara till att kasta i. Dock en liten varning för arg sambo. Risk för att det blir lite frostigt ett tag. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Mars , 2007 ang flytväst så är det väl lättast att blanda ut katt maten med frigolitkulor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Mars , 2007 Lite trist att en intressant tråd skall spåra ur på det här viset, likadant skedde med min om hamster ombord på dösnack, jag blev jätteledsen, visste inte att det fanns så många oseriösa personer på forumet när jag blev medlem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 9 Mars , 2007 Så är det.. Mycket förutfattade meningar. Kanske ska trassla in dom i en dragglina eller mata dom med frigolit. Kanske tejpa fötterna på dom och en fender på ryggen. Knappast ens roliga inlägg, bara korkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 9 Mars , 2007 Ojojoj! Bror duktig! Var du ordningsman i skolan? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 9 Mars , 2007 oj oj här var det visst lite tryckt stämning bäst att gå vidare till ett annat forum. Puss haj !! Martin Senast ändrad av stortriss_martin | 09 mars 2007 | 19:36 Senast ändrad av stortriss_martin | 09 mars 2007 | 19:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 9 Mars , 2007 Var inte orolig. Jag hetsade inte mot dig. Tycker bara att man måste få skoja lite ibland även på den seriösa delen av forumet. Tycker inte man ska få ett knivhugg i ryggen av ett skämt, bara för att en del måste vara gravallvarliga jämt Hade bra med katten och båten. H/Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 9 Mars , 2007 Du ser.. Det var inte så kul i alla fall.. Vill du inte ha skit så kasta det då inte omkring dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 9 Mars , 2007 Det är lungt markus_R jag skiter i vilket det är ändå inte jag som ska ha katt ombord på båten det var MickeWE! Mitt råd till MickeWe är att det nog går bra med vilken kattras som helst bara du låter den vänja sej ända från den är en lite kattunge så blir nog allt bra. Sen om den behöver flyttväst eller inte det är ju en sak man känner av på katten. Som sakt katter kan väl simma så det kanske räcker med ett koppel. Ha en bra dag alla båtlivs tokiga mäniskor MvH Martin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 10 Mars , 2007 Nu var det ju så att det var du som hetsade på mig. Bara för att du är en sån ordentlig människa som inte tål att andra skämtar. Vill du inte ha skit så kasta det då inte omkring dig. Man ska inte kasta pil i kuvös! H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jessan 0 Postad 10 Mars , 2007 Hej ! Kan inget om katter men det fick du tips om från de andra, det enda jag kan tillägga är kanske att ni borde tänka på att välja en katt som inte fäller så mycket ( inte så roligt med fullt med katthår på alla dynor )och att om ni skulle sälja båten i framtiden vara noga med att upplysa köparen att det varit katt ombord för allergiska så det inte blir en allergichock. Lycka till.... / Jessan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser