Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
zirkaloy

Handpenning

Rekommendera Poster

Har tänkt att köpa båt ganska snart med leverans till sjösättningen. Hur mycket är vanligt att lägga i handpenning vid köpet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är nog lite olika hos olika handlare.

När jag köpte ny båt 2003 betalade jag rubbet med en växel när jag hämtade båten.

Kanske ca 20% i handpenning vid avbetalningsköp, det har jag sett några handlare som har om du finansierar köpet genom dem.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 februari 2007 | 20:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligast i båtbranschen är att lägga minst 20 procent vid köptillfället, alltså när kontraktet skrives.

Gäller det vissa beställningsbåtar är det vanligt att lägga 1/3 vid köptillfället, 1/3 vid motorinstallation och resterande 1/3 vid leveranstillfället. En annan variant är också att lägga 50% vid beställning och 50% vid leverans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Glömde säga att det gäller privatköp nu i mars, där jag får båten vid sjösättning för provkörning. Men jag betalar en handpenning vid kontraktsskrivandet. Frågan är om 10% är rimligt? Det tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Normalt vid alla affärer där man lägger handpenning är 10%, ska man lägga mer än så ska man också få ett klart bättre pris. Till privat reson lägger man aldrig mer än 10%

 

Senast ändrad av qwintus | 25 februari 2007 | 23:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte en ny båt på mässan i göteborg o jag behövde inte lägga nån handpening alls.kontrakt skrevs o det är det som gäller . i allafall om man köper från auktoriserad handlare.fridenz rillezzzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad händer med pengarna om båten inte lever upp till förväntningarna vid provkörningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt båten privat gäller inte konsumenköplagen och du har inga juridiska rättigheter att få pengarna tillbaks. Se därför till att det skrivs i köpeavtalet att om du inte är nöjd vid provkörningen ska åtminstone en del av handpenningen återbetalas till dig.

Har du köpt hor en handlare kan du alltid vända dig till ARN om båten inte uppfyller vad som är överenskommet.

 

Skulle, mot all förmodan, handlaren (oavsett om det är ett företag eller privatperson) under tiden mellan avtalets ingång och leverans försättas i konkurs har du förlorat handpenningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgick från att den betalas tillbaks om provkörningen visar att något är fel.

 

Men jag ska se till att det skrivs in i kontraktet på det sättet.

 

Tack för alla synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handpenning är väl till för att täcka säljarens eventuella kostnader om köparen frånträder avtalet, och/eller att täcka upp för kostnader säljaren kan få under tiden mellan kontraktskrivande och leverans.

 

Om man avtalar att handpenning ska återbetalas om köparen inte slutför affären finns det inte längre något motiv för handpenning.

 

I det här fallet är det tydligen en begagnad båt från en privatperson. Vilka eventuella kostnader har säljaren påvisat för att motivera en handpenning?

 

 

Tänk på att det förekommer att objekt säljs till ett flertal personer, handpenning kasseras in, sedan försvinner såväl säljare som objekt spårlöst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter där.

 

Jag tänker mig att handpenningen är till för att försvåra att köpare (jag) drar mig ur köpet för att jag hittar en annan båt under tiden. För att säljaren ska känna sig trygg med att jag verkligen kommer köpa båten, han avstår ju andra ev. spekulanter under tiden.

 

Köpet går ju bara tillbaks om det verkligen är något fel på båten under provkörningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Nja, personligen så skulle jag undvika handpenning. Men om jag hade haft en advokatkompis att luta mig emot så skulle kanske situationen vara annorlunda.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la 20%. Köper man av en etablerad båthandlare så är det vä lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la 10% enligt båtförmedlarens önskemål när jag köpte min Chris Craft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte båt privat, lade 10%, vilket jag tycker räcker gott. Man kan ju se handpenningen som en säkerhet även för köparen, så att säljaren inte ångrar sig och säljer båten till någon annan.

Lycka till med köpet!

 

Senast ändrad av Tigern | 26 februari 2007 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Precis så gjorde jag när jag köpte båten i somras, känner man inte det förtroendet för säljaren så är man nog illa ute lika förbannat.

 

Lycka till Zirkaloy!

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 27 februari 2007 | 07:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt 10% i handpenning på min Ryds hos handlaren. Privat skulle jag vara mer försiktig - se till att ha riktiga köpehandlingar.

 

Om företaget går i konkurs är ju konkursförvaltaren mån om att få in pengar så fort som möjligt, då borde det enklaste är ju att sälja till någon som redan bestämt sig, eller?

post-24427-1394234947,6119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vara lika försiktig att lägga handpenning till en handlare. Vid konkurs blir handlaren vägrad leverans och har ingen båt att leverera.
 
Visserligen kan konkursförvaltaren få nya relationer med leverantörer men i en liten konkurs är det inte säkert att man fortsätter att driva någon verksamhet.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om företaget går i konkurs är ju konkursförvaltaren mån om att få in pengar så fort som möjligt, då borde det enklaste är ju att sälja till någon som redan bestämt sig, eller?

 

Antag att firman redan har skulder till båtleverantören, då kommer inga fler båtar att levereras. Då finns heller ingen båt som går att sälja till redan klar kund.

Om firman sedan går i konkurs så är risken mycket stor att du inte får något. Det brukar vara så att större fodringsägare går före.

 

Var försiktig.

 

Kolla upp om det finns alternativ till handpenning. En bankgaranti kan kanske vara alterntivet.

http://www.sparbankenfinn.se/foretag/finansiera/bankgaranti/index.htx

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10% låter mycket om du köper privat, varför ge ex 30 papp om båten kostar 300 papp, låter helt vansinnigt. Ett par tusen är väl lagom så att du liksom paxar båten. Glöm inte att skriva kontrakt bara. Själv la jag runt 2-3% i handpenning på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...