zirkaloy 0 Postad 25 Februari , 2007 Har tänkt att köpa båt ganska snart med leverans till sjösättningen. Hur mycket är vanligt att lägga i handpenning vid köpet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Februari , 2007 Hej, Är nog lite olika hos olika handlare. När jag köpte ny båt 2003 betalade jag rubbet med en växel när jag hämtade båten. Kanske ca 20% i handpenning vid avbetalningsköp, det har jag sett några handlare som har om du finansierar köpet genom dem. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 februari 2007 | 20:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 25 Februari , 2007 Vanligast i båtbranschen är att lägga minst 20 procent vid köptillfället, alltså när kontraktet skrives. Gäller det vissa beställningsbåtar är det vanligt att lägga 1/3 vid köptillfället, 1/3 vid motorinstallation och resterande 1/3 vid leveranstillfället. En annan variant är också att lägga 50% vid beställning och 50% vid leverans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 25 Februari , 2007 10% lägger jag hos min handlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 25 Februari , 2007 Tänk på att du förlorar handpenningen om firman försätts i konkurs. Själv skulle jag aldrig lägga handpenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zirkaloy 0 Postad 25 Februari , 2007 Tack! Glömde säga att det gäller privatköp nu i mars, där jag får båten vid sjösättning för provkörning. Men jag betalar en handpenning vid kontraktsskrivandet. Frågan är om 10% är rimligt? Det tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 25 Februari , 2007 Normalt vid alla affärer där man lägger handpenning är 10%, ska man lägga mer än så ska man också få ett klart bättre pris. Till privat reson lägger man aldrig mer än 10% Senast ändrad av qwintus | 25 februari 2007 | 23:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 26 Februari , 2007 jag köpte en ny båt på mässan i göteborg o jag behövde inte lägga nån handpening alls.kontrakt skrevs o det är det som gäller . i allafall om man köper från auktoriserad handlare.fridenz rillezzzzzzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 26 Februari , 2007 Vad händer med pengarna om båten inte lever upp till förväntningarna vid provkörningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 26 Februari , 2007 Har du köpt båten privat gäller inte konsumenköplagen och du har inga juridiska rättigheter att få pengarna tillbaks. Se därför till att det skrivs i köpeavtalet att om du inte är nöjd vid provkörningen ska åtminstone en del av handpenningen återbetalas till dig. Har du köpt hor en handlare kan du alltid vända dig till ARN om båten inte uppfyller vad som är överenskommet. Skulle, mot all förmodan, handlaren (oavsett om det är ett företag eller privatperson) under tiden mellan avtalets ingång och leverans försättas i konkurs har du förlorat handpenningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zirkaloy 0 Postad 26 Februari , 2007 Jag utgick från att den betalas tillbaks om provkörningen visar att något är fel. Men jag ska se till att det skrivs in i kontraktet på det sättet. Tack för alla synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 26 Februari , 2007 Handpenning är väl till för att täcka säljarens eventuella kostnader om köparen frånträder avtalet, och/eller att täcka upp för kostnader säljaren kan få under tiden mellan kontraktskrivande och leverans. Om man avtalar att handpenning ska återbetalas om köparen inte slutför affären finns det inte längre något motiv för handpenning. I det här fallet är det tydligen en begagnad båt från en privatperson. Vilka eventuella kostnader har säljaren påvisat för att motivera en handpenning? Tänk på att det förekommer att objekt säljs till ett flertal personer, handpenning kasseras in, sedan försvinner såväl säljare som objekt spårlöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zirkaloy 0 Postad 26 Februari , 2007 Bra synpunkter där. Jag tänker mig att handpenningen är till för att försvåra att köpare (jag) drar mig ur köpet för att jag hittar en annan båt under tiden. För att säljaren ska känna sig trygg med att jag verkligen kommer köpa båten, han avstår ju andra ev. spekulanter under tiden. Köpet går ju bara tillbaks om det verkligen är något fel på båten under provkörningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 26 Februari , 2007 Nja, personligen så skulle jag undvika handpenning. Men om jag hade haft en advokatkompis att luta mig emot så skulle kanske situationen vara annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 Februari , 2007 Vad handlar det om för båt?? Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 26 Februari , 2007 Hur tänkte du då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 26 Februari , 2007 Jag la 20%. Köper man av en etablerad båthandlare så är det vä lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 26 Februari , 2007 Jag la 10% enligt båtförmedlarens önskemål när jag köpte min Chris Craft! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tigern 0 Postad 26 Februari , 2007 Köpte båt privat, lade 10%, vilket jag tycker räcker gott. Man kan ju se handpenningen som en säkerhet även för köparen, så att säljaren inte ångrar sig och säljer båten till någon annan. Lycka till med köpet! Senast ändrad av Tigern | 26 februari 2007 | 23:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zirkaloy 0 Postad 27 Februari , 2007 Bra poäng Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Februari , 2007 Precis så gjorde jag när jag köpte båten i somras, känner man inte det förtroendet för säljaren så är man nog illa ute lika förbannat. Lycka till Zirkaloy! Senast ändrad av Westfjord26 | 27 februari 2007 | 07:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skille 0 Postad 1 Mars , 2007 Jag har lagt 10% i handpenning på min Ryds hos handlaren. Privat skulle jag vara mer försiktig - se till att ha riktiga köpehandlingar. Om företaget går i konkurs är ju konkursförvaltaren mån om att få in pengar så fort som möjligt, då borde det enklaste är ju att sälja till någon som redan bestämt sig, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Mars , 2007 Jag skulle nog vara lika försiktig att lägga handpenning till en handlare. Vid konkurs blir handlaren vägrad leverans och har ingen båt att leverera. Visserligen kan konkursförvaltaren få nya relationer med leverantörer men i en liten konkurs är det inte säkert att man fortsätter att driva någon verksamhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 Mars , 2007 Om företaget går i konkurs är ju konkursförvaltaren mån om att få in pengar så fort som möjligt, då borde det enklaste är ju att sälja till någon som redan bestämt sig, eller? Antag att firman redan har skulder till båtleverantören, då kommer inga fler båtar att levereras. Då finns heller ingen båt som går att sälja till redan klar kund. Om firman sedan går i konkurs så är risken mycket stor att du inte får något. Det brukar vara så att större fodringsägare går före. Var försiktig. Kolla upp om det finns alternativ till handpenning. En bankgaranti kan kanske vara alterntivet. http://www.sparbankenfinn.se/foretag/finansiera/bankgaranti/index.htx mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 1 Mars , 2007 10% låter mycket om du köper privat, varför ge ex 30 papp om båten kostar 300 papp, låter helt vansinnigt. Ett par tusen är väl lagom så att du liksom paxar båten. Glöm inte att skriva kontrakt bara. Själv la jag runt 2-3% i handpenning på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser