Puffarius 1 Postad 25 Februari , 2007 Hej Även om jag nu bara har en liten Fingal kan jag inte släppa tanken på Yawlrigg. Mina tidigare båter var yawlriggade och det funkade suveränt ( Ö-12:a och Ostseekreutzer). Fock och mesan i hårt väder enklt och lättsamt att segla. Lätt att manövrera i trånga hamnar etc. Även om de gamla båterna var betydligt större kan jag inte släppa tanken att det vore häftigt att ha en Yawlriggad Fingal. Är det nån som har tips hur det skulle funka. Hur förankrar men mesanmasten Bör man förstärka skrovet vid mesaninfästningen. Hur hög bör den vara (Fingal masthöjd stormast = 11,0 meter)Kul om det är nån som har nåt tips eller är det en idiotisk idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 26 Februari , 2007 Det kostar nog mer än det smakar. Bättre å billigare är nog med nya trimmbara segel, rullförsegel och/eller självslående fock och en rejäl genaker. Storsegel med en rejäl akterrunda upptill å indraget bomlik. Och på en så pass liten båt som Fingal skulle nog en mesan se malplacerad ut. Bild: Genaker -med en strumpa -är ett toppensegel med ett stort användningsområde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 26 Februari , 2007 Betänk att många båtar som ursprungligen ritades och byggdes med yawlrigg så småningom byggdes om till slupar - och blev bättre båtar! Gustav Plyms Elseli är kanske det mest kända exemplet. Yawlen är en mystisk konstruktion. Mesanseglet är för litet för att göra större nytta än vad det ökade vindfånget och den ökade vikten förstör! Din Fingal kommer nog att bli både långsammare och lovgirigare. Med dagens rullfockar, smidiga revanordningar och själskotande vinchar faller argumentet att fördela segelytan på fler, mindre segel. Särskilt på en relativt liten båt som Fingal. Däremot har jag viss förståelse för dina övriga argument för en 2-mastad båt. Själv seglar jag ketchriggat sedan 15 år och är väldigt nöjd. Skulle jag byta båt skulle det bli en ketch igen. Men bara på en båt över ca 40 fot. På mindre båtar är fördelarna mindre och nackdelarna större och där är min drömrigg en gammal hederlig kutterrigg. Mesanmasten måste nog stöttas underifrån med en stötta som fördelar kraften ner och ut i skrovet. Angående storlek, balans etc bör du nog konsultera en konstruktör - det vore vål inte kul att många tusenlappar senare få en sämre båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser