Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst Johan

Materialval bygga inredning, skott, stuvfack m.m

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Tänker bygga om inredningen i min lilla segelbåt med mer stuvfack och ett nytt skott mellan salong och förpik. Är det lämpligt att bygga en stomme av vanlig plywood för att sedan plasta in denna med polyester/glasfiber. Det är ju klar billigare än t.ex. Divinycell. Finns det någon nackdel vad gäller hållfasthet, fuktproblem etc. som någon har erfarenhet av eller är det bara att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SL

Skulle själv satsa på en plywood av marinkvalitet. Risken finns annars för stora fuktproblem och lim som släpper. En riktig marinplywood behöver inte heller plastas in. Att bygga med distansmaterial av mer exotiska material är nog i mest till för tävlingsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Läste en artikel i tidningen Praktiskt båtägande där de bytte akterspegel på en styrpulpetsbåt. Där använde de en: 20 mm kokfast plywoodskiva, av t.ex. furu som de sedan plastade in med polysterplast och tre lager glasfibermatta. Detta tyder väl på att man inne i en ruff borde kunna nöja sig med vanlig furu-plywood om man tätar med polyesterplast, glasfibermatta och 2-komponentsfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Vp-fixarn

Det funkar hur bra som helst bara man får det tätt med plast och färg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maxi-Ägare

Vad är kokfast furu-plywood är det nåt special?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Hej igen. Det verkar vara lite delade meningar. Är det någon som har egen erfarenhet i ämnet? Några problem att plasta in vanlig plywood som stomme till inredning. Har någon haft fuktproblem eller dyl.? Andra förslag? Eftersom all annan inredning är byggd i plast vill jag ha något som smälter in. Sedan tänker jag förstås dekorera med lite teak-lister eller påklistrad faner. Men stommen ska vara stabil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt

Hej plywood kan vara för styvt att använda som skott i en plastbåt. Kan verka som brottanvisning. Tänk på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Skepp o hoj! Använd vanlig marinplywood det gör varven, klart snyggast. Denna tål vatten bra och det är bara att plasta fast mot skrov och tak. Har funkat för mig i alla år och jag har byggt ett antal båtar. Ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders N

Senaste numret av Praktiskt båtägande har en artikel om plywood. Kvaliten bör vara WBP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Ja att använda WBP-klassad plywood verkar vara ok. Den fråga som kvarstår är ifall ett skott gjort i inplastad plywood kan vara alltför styvt och därmed verka som en brottanvisning på skrovet. Är det någon som har synpunkter på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hej, jag är ingen expert på området, men har aldrig hört talas om för styvt i en segelbåt. Seglingsegenskaperna blir bättre i en styvare båt (i vår Express fick vi inte ens plasta dit små hyllor, då det skulle kunna göra båten styvare :-). Någon här som kan sin sak och vet om det finns nackdelar? ///Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Michael

Hej köp senaste tidningen praktisk båtägande så får du veta allt om plywood. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Tack det har jag gjort, utmärkt tidning. Men frågan är hur hållfastheten i skrovet påverkas om man plastar in olika material (med olika egenskaper) i skrovkonstruktionen typ plywood. Kan detta då vara för styvt och därmed få ta hela lasten och kanske påverka omkringliggande struktur runt omkring? Puh detta börjar bli för teoretiskt. Är nog bara att plasta på. Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svante

Jag har precis köpt en Banner 1/2-ton som jag planerar att göra lite mer semestervänlig. Banner 1/2 är en ren racer med viktbesparande lösningar på flera ställen. Nån som har några tips om hur man bygger inredning utan att man lägger till för mycket vikt, man vill ju fortfarande ha en chans på klubbseglingarna ;-). Funderar lite på tunn marinplywood som man böjer och antingen styvar upp med plast på baksidan eller använder nått distansmaterial och en skiva till på insidan. Ska bygga både pentry och toa samt inreda förpiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Barkarö

Hej! Bara lite nyfiken. Är det SWE-6243 Du köpt? Har själv ägt den och var mycket nöjd. Tycker Du skall vara rädd om den låga vikten : Tycker det är trist att så många gamla racers blir omgjorda till Cruisers. Mitt råd : Investera i tjocka, fräscha dynor, samt topcoata om plasten invändigt. Lycka till med projektet och grattis till en fin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plywodden skall inte gå ut till skrovet utan lämna en cm och plasta en hålkärl om det är en avdelare eller hylla med låg belastning. Ett skott t.ex som stöttar masten skall ha en hålkärl på vadere sidan av plyfan. Med detta utjämnas ett slag mot skrovet och hålkärlet fungerer som en stördämpare och du får ingen brottanvisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in i en husvagn och titta under sofforna. För att spar vikt så använder man sig av en 2mm plyfa och tunna ribbor som förstyvningar. Du kan i en bygghandel köpa Meranti skivor 2 - 6 mm tjocka. Meranti är ett träslag som liknar teak i rötbeständighet. Tänk på att alltid försegla en sågad yta för det är där som vatten kommer in. Detta oavsett vilken plywodd du använder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan Den båt jag köpte hette en gång Ronja Rövardotter (hon heter det nu igen) och första ägare var Tom Pietälä från Umeå, tror jag han bodde. Tror även att jag läste ditt namn på nått mätbrev eller dylikt så det stämmer nog. För att trösta dig lite så skall jag bara göra den lite mer crusingvänlig och vill behålla den låga vikten - givetvis. Funderar även lite på en Saildrive 280 (ett tips från förra ägaren), men allt detta är ännu bara i mitt huvud. Båten seglar helt underbart även om seglen inte är helt nya längre. kom in som 3:e båt av 12 på vår klubbsegling utan att vi i besättningen har koll på läget. Skall få lite handgripliga trimtips av en väldigt kompetent tävlings-seglare på vår klubb. Skulle vara intressant om Du hade några specialtrimtips då Du förmodligen känner båten mycket väl. Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Barkarö

Hej Svante! Vad gäller avdelningen trimtips, upptäckte vi att båten kryssar avsevärt mycket bättre om man låter toppen i storen twista ut en hel del. Vidare medger de utmärkta kryssegenskaperna att man pinar lite på kryssen. Man bör se till att inte kränga mer än 20-25 grader på kryssen, annars blir avdriften och lovgirigheten för stor. Checkstagen körde vi i princip alltid mycket lösa, förutom om masten började pumpa. Vad gäller riggspänning, saftade jag åt toppvanten rejält,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har bytt ägare igen råkade snubbla över det här....vi ahr precis köpt henne

 

ja det är det,

 vi tänker inte inreda förpiken flytta om i pentryt lite o sy fickor för båtporslin inga skåp!!! köpa en urtagbar kylboxo goare dynor inte så mycket mer, hon skall seglas!

Vem är du var bor du o när ägde du henne , alltid kul med lite gamla ägauppgifter, hör gärna av dig

Susanne i Göteborg

post-969-1394234535,9742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Allmänt om plastning.

Vid reparationer och ändrigar rekomenderas Epoxiplast, t.ex NM Båtepoxi. Den limmar många gånger bättre än polyesterplast, den luktar inget, den är vattentät, Den krymper inte vid härdning, vilket kan ge vågmärken på utsidan om man plastar mot ett enkellaminat och inte minst, den har en öppettid på 45 minuter varför man hinner med det man ska innan det börjar gela i burken.

Det fins en hel serie med olika spackel, lim mm och med de relativt små mängder som går åt när det inte är nybygge är priset överkommligt.

Det är dock viktigt att man använder glafiber som är avsedd för epoxi annars blir resultatet inte bra.

/Bgt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Grattis till en rolig båt, speciellt om Ni sätter seglingen på första

plats.

Jag ägde henne mellan 1998 och 2000. Köpte den av ett gäng göteborgare

för 145 papp. Var väldigt nöjd med framförallt seglingsegenskperna.

Sedan kom barn och hus in i bilden, varför vi sålde henne.

Bor i Åkersberga utanför Stockholm.

 

Mvh

Stefan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det ngt vi vill veta om plastning så fråga mig.... varför ska du plasta ett skott när det är innomhus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att du var nöjd med seglingsegenskaperna då det var BARA därför vi blev intresserade av henne, hetter båten Ronja Rövardotter då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle mycket väl kunna tänka mig att bygga en inredning i furupywood som målades med en ljus färg och med lister i en mörkare färgnyans. Mahogny, teak eller kanske ek. Att plasta in allt tycker jag verkar lite överarbetat. Plyfan är stark i sig själv, välj bara rätt dimention på rätt ställe.

 

Enligt min erfarenhet brukar ytskiktet på furuplywood, åtmisntoen den billiga med svarvat ytfaner, få en massa småsprickor efter några år, inte så kul vare sig den är målad eller fernissad. Knivskuren borde funka, men den är rätt dyr.

MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...