Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
forgus31

Är det dags för 24V i båten?

Rekommendera Poster


Förr i tiden hade man 6 V i bilar och båtar.
 
Så gick man över till 12 V vilket gav bättre effektivitet för kablar och brytare.
 
Är det dags att gå över till 24V eller varför inte 48V.
 
Koppar är en bristvara och mängden elapparater ökar hela tiden. Effektiviteten för överföringen i kablar och kopplingar vid en dubbling av systemspännningen ökar 4 ggr. Tar vi 48V direkt så behöver vi aldrig ändra systemspännig mer.  Oxid och ledningar, brytare mm blir mindre känsliga för fukt. Lätt att dra en klen kabel till en startmotor och bogpropeller. Risken för koppartjuvar minskar ochså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom bilbranschen testar man sedan en tid tillbaka såväl 36v som 48v. Båtbranschen är ju i många fall kopplad till bilbranschen så det lär nog hända saker även på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ju mest alla prylar som kan ta tid att fasa ur. Livslängd uppåt 20 år innan man kastar en fungerande apparat.
 
Under tiden kanske man kan köra med dubbla systemspänningar. En ny pryl att skaffa som byter batteri då och då? Så man växelvis drar ut lika mycket ur alla batterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurigt med högre spänning i båtar. Marina miljön är riskabel och 12 volt är relatvt ofarlig ur ett mänskligt perspektiv. Däremot 24 volt är fortfarande rätt så låg spänning så det borde inte vara farligt.

 

Men det tar nog många år innan det kommer annat än möjligen 24 volt eftersom alla tillbehör som drivs av elsystemet måste anpassas.

 

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl strömmen som är farlig inte spänningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen bildas via den resistans huden har. Normalt räknar man med att spänningar under 50V inte ger så höga strömmar genom kroppen att hjärtat skadas. Högre spänningar ger risk för störningar på hjärtats rytm.

 

Givetvis vill det till att energikällan förmår att leverera tillräcklig ström men t.ex. ett bilbatteri klarar tusentals ampere, dock är spänningen ej så hög att det gör så mycket (12 och 24 volt) Men kopplar man ihop ett antal i serie så börjar spänningen bli farlig.

 

Speciellt i marin miljö där vatten och ännu värre saltvatten dramatiskt minskar kroppens resistans.

 

Givetvis finns det faror även med bara 12 volt. Antag att man har en klocka eller ring på sig och är av metall och denna kommer mellan plus och minus. Är det då ett bilbatteri blir klockarbandet eller ringen snabbt glödande. Inte kul.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju så att växelström är avsevärt mycket farligare än likström när det gäller påverkan av hjärtat. Med liksröm fastnar vi inte men vi kan få brännskador.

Med strömmar <10mA påverks vi inte, därför är utlösningsvärdet på personskyddsbrytare just 10 mA.

 

Ännu så länge är det väl ingen av oss som har växelström på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju så här att strömmen kilar på utsidan och det är inte arian i sig själv som bestämmer strömmen genom kabeln, utan det är ytan och du kan sätta rör till det du ska ha, men det blir lite stelt fram till motorn där är man tvungen att ha något som fjädrar, då motorn inte är stelopererad och rör sig lite och sedan vibrationerna o.s.v.smiley-cool.gif\

 

Funkar med folie också om den är isolerad och där kan strömmen knalla på bägge sidor och det är bara att räkna på resistansen så den inte brinner av.

Dagens trafo byggs mycket på folie av just detta skäl.

 

Senast ändrad av orven | 25 februari 2007 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är arean som bestämmer hur mycket ström som ledaren kan klara.

Ganska enkelt om man tänker sig en koppskena för mycket höga strömmar.

Applikation i ett ställverk med 50Hz

 

Kan vara 100 mm bred och 10 mm tjock. Vanligtvis koppar.

 

Enligt tidigare teori så skulle det räcka med en folie som är 120 mm bred och 0,001 mm tjock. Vilket genast borde visa att det är orimligt utan djupare teoretiska studier.

 

Däremot vid högre frekvenser blir det mer att det är ytan som leder elektronerna men knappast i fallet när vi diskuterar likspänning och växelspänning med 50Hz.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad synd att det inte är som Orven säger. Men å andra sidan skulle man känna sig lite dum som hela livet slösat koppar på homogena ledare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med så många el-ingengörer på forumet. Kan tillägga att jag själv använder både 24V och 12V i min båt - fungerar mycket bra, t.ex ger det mer kräm till startmotorn. /CC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på Gantikas inlägg kan jag svara att jag har både 12 V, 24 V och 220 V ombord på min båt. Annars skulle jag inte kunna ha diskmaskin, tvättmaskin och micro ombord. Och det är jag inte ensam om.

 

 

 

QM

 

 

 

 

 

Senast ändrad av quartermaster | 26 februari 2007 | 13:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

HA !

 

Det bästa är väl att ha 220 volts växelströmsbatterier ombord !!!!

Det är den sista teknologin inom batteri branshen !!

(Det voro väl önskvärt, eftersom någon sade att generatorn har UT växelström !)

Det voro bra med tex. 24 volt systen i båtar som i bilar, för mimdre kabelareor. Men som det nu är är så är mann fixerat på 12 volt systen för fritidsbåtar, följer alltså bilsystemen på detta !

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 14:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...