Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
skottorp

Startbatteri

Rekommendera Poster

Vilken typ av start batteri ska man ha till en Kad 44.

I dag har jag ett 75 ah Tudor Nautic och det fungerar inte så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kommer ihåg helt fel så är Tudor nautic ett förbrukarbatteri så vad du behöver är ett startbatteri då dom fungerar olika

QM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att batteriet heter Nautic och inte Nautica? Det senare är i alla fall ett så kallat startbatteri men kanske lite i mista laget för Kadden. Startmotorn är (ifall jag inte minns fel) på 3 kw. Rent teoretiskt skall batteriet räcka men är det inte fulladdat kan det bli problem. Men innan du gör något annat, har du kontrollerat kablaget?? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag skulle koppla 2 batterier parallellt,dieseln är rätt sjysst komp i,

1 batteri funkar bara till bensinare men är tom lite trög till min v8:a

Det finns väldigt bra startbatterier som skulle klara det men det bli nog dyrare en att sätta in ett till förutsatt att utrymmet finns.kolla även grovleken på kablarna,jag skulle aldrig köra med mindre en 50mm2 vid sträcka under 2m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

75Ah är nog för litet oavsett fabrikat på batteri. I min båt som är utrustad med en AD41, som i grunden är likadan motor som KAD44, sitter det ett flera år gammalt Chloride 145Ah. Funkar hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett 75 eller 80 AH Tudor Nautica du har så skall batteriet kunna lämna en kallstartström på 640 A. Det borde räcka med marginal till din startmotor som enligt Nitro skall ta 250 A.

Hur gammalt är batteriet? Har du kollat laddningen? Har du laddat med batteriladdare och kollat om det är någon skillnad på att starta efteråt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...