gustaf05 0 Postad 24 Februari , 2007 Många frågor i detta forum handlar om ledningsareor vid 12V eller 24V installationer. Jag bifogar en tabell med rekommendationer på areor och längder som gäller för 12V installationer med ett spänningsfall på max 0,6V (5%). Vid 24V systemspänning kan de rekommenderade längderna dubbleras eftersom spänningsfallet då kan tillåtas bli 1,2V (5%). Tänk på att elmotorer (i kylboxar mm) har en startström på kanske 5 ggr märkströmmen. Ledningen dimensioneras efter startströmmen vid sådana belastningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Februari , 2007 Jag håller med dig i det du skriver. Men det är teoretiska fakta. När man är på sjön så ärgar kopparn. Detta för med sig att ledningsarean och ledningsförmågan försämras. Så med anledning av vad jag nu skrivit anser jag att man inte över huvud taget skall dra kablar under 2,5 kvadrat. Sådana saker som kapilärsäkra kablaget är givetvis självklart för alla. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Februari , 2007 Fråga från en novis, om man har förtennade kablar försvinner väl stora delar av detta problem? dock inte sagt att man skall ha underdimensionerade kablar för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 25 Februari , 2007 Oavsett vilken miljö man bygger upp ett elsystem kommer kabelanslutningar att oxidera. Om nu inte man kan skapa ett syrefritt rum. Därmed är det enkelt att förstå att man måste se över elsystemen i båtar minst en gång varje säsong. att tex smörja in batteripoler och polskor med ett tjockt fett alternativt täcka dem med tex rostskyddsmedel förbättrar kontakternas-kablarnas livslängd avsevärt. Vanligaste orsaken till fel i dagens och så även gårdagens elsystem i båtar och andra fordon är just kontakt problem uppkomna av oxiadtion vid kontakterna, kopplingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser