nmop 0 Postad 24 Februari , 2007 Hej. Har köpt en 220V inverter på 300 W. Bör man jorda den? Var isåfall? Hur långa elkablar kan man dra? Hur beräknar man? Jag planerar att sätta den några meter från batteriet. Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Februari , 2007 Ja det var en bra fråga utan bra svar. Det är tvivelsutan en livsfarlig spänning och effekten är mer än tillräcklig att ta död på en frisk oxe. Frågan är hur invertern tar en jordning till exempelvis batterijord (minus som regel) - troligen är de redan gemensamma. Om inte så borde det gå att göra. Blir då höljet på invertern spänningsförande borde säkringen i den paja. Sen är det de apparater som strömförsörjs av invertern. Om något händer med dessa kan ju höljet t.ex på en dator bli spänningsförande och livsfarlig. Då borde endast jordade apparater anslutas. Men har invertern jordat 230V-utag? Kan ju annars ordnas att med en extra sladdstump ordna sådant. Bäst vore kanske att köpa till en jordfelsbrytare helt enkelt. Om de nu löser ut utan jordning. Bäst att simulera en test så man inte lever med en falsk säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Februari , 2007 Jordfelsbrytaren kommer att lösa ut om det blir fel. Den behöver inte jord för att fungera, då den kollar att det är lika mycket ström som flyter i fas som i nolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 Februari , 2007 Först måste du kolla att det inte finns någon kontakt mellan batterisidans plus eller minus och 230 Volt sidan, det skall inte vara någon kontakt mellan några stift. Är det ingen kontakt skall du inte jorda burken. Burken har ju ett jordat uttag, det räcker. Sedan när det gäller dimensionering av kablarna. Om du tänker använda den och utnyttja alla 300 W som den kan ge kräver den ungefär 30 A från batterierna. Då behöver du minst ha 4 mm2 kablar. Det är väl medlevererade kablar. Hur grova är de? Tänker du bara ha den att köra en PC på räcker det med 1,5 mm2. En jordfelsbrytare kopplad efter konvertern är i det här fallet verkninglös, den kan inte lösa ut eftersom strömmen inte har någonstans att ta vägen vid sidan om konvertern så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Februari , 2007 Att den är verkninslös kan inte stämma. Eftersom summan av alla strömmar i en krets måste vara noll. Om det flyter 1 amp i fasen så skall det flyta tillbaka 1 amp i nollan. Om det inte gör det så är det strömläckage och jordfelsbrytaren löser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Februari , 2007 Spänningsfallet i kabeln får du genom formeln: U=(0,0175 x L / A)*I Där U är spänningsfallet i Volt, L är kabelns längd i meter, A är kabelarean i kvadratmilimeter och I är maximal ström som kommer att flyta genom ledningen. 0,0175 är en konstant, resistiviteten för koppar vid en temperatur av 15 grader celcius. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 Februari , 2007 Och vart skall den strömmen ta vägen om det inte finns någon jord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Februari , 2007 Fasen och nollan går via jordfelsbrytaren. Du håller ena handen i fasen och sen i chassit på inverten. Strömen kommer att gå från inverten genom fasledning som passerar jordfelsbrytaren genom kroppen och tillbaka via chassit. Eftersom du har en ström via fasen, men inte en lika stor ström via nollan som och går genom jordfelsbrytaren, så kommer den att lösa omgående. Jordfelsbryteren fungera lika bra med jordade uttag som ojordade. Enkel beskrvning om jordfelsbrytare: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/jordfelsbrytare/ Senast ändrad av Diesel_Pelle | 25 februari 2007 | 00:47 Senast ändrad av Diesel_Pelle | 25 februari 2007 | 00:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 25 Februari , 2007 Hur vet du att chassit på invertern är jordat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 25 Februari , 2007 Det kan man ju inte veta, men jag skulle bi väldigt förvånad om det inte är det. Speciellt om det är gjort i någon metall. Sen för att inte göra förvirringen total, så måste det inte vara ett jordspett ner i moder jord för att kallas jord. I detta fall så blir ett metallchassi på en inverter jord för strömkretsen. Senast ändrad av Diesel_Pelle | 25 februari 2007 | 09:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Februari , 2007 Trevligt att få veta hur en jordfelsbrytare fungerar. Jag har trott att det var strömmen i jordkabeln som utlöste brytaren. Nu kan jag ju ha den i ojordade uttag och det blir en revolution för säkerheten i ojordade hus och båtar. Jag kan tänka mig att i en bryggkoppling (alltså en elektrisk brygga) en obalans lätt uppstår om en av strömmarna ändras lite. Den ström från fasen som går genom t.ex kroppen på stackarn som får en stöt gör att fasströmmen blir lite mindre än återledaren (nollan). Är det rätt uppfattat? Senast ändrad av forgus31 | 25 februari 2007 | 09:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 25 Februari , 2007 Nej OK. Jag vet inte heller om chassit är jordat, jag har aldrig mätt. Nu är det ju så att om man undviker att skapa jordade system i ett rum så är risken mycket mindre att råka ut för elolyckor. Jämför med att installera en skyddstransformator. Om jag skulle använda en inverter i båten skulle jag montera den så att den inte var normalt berörbar, vilket skulle innebära att jag vistades i en ojordad miljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 26 Februari , 2007 Hej ! Vet inte vad ni menar, skydda för invertern eller skydd för tillkopplade apparater med extra jordning ? CE märkta invertrar har alltid jordade uttag, för 220-240Ac spänningen. (uton kanske dom allra små, för mobiltelefon laddare mm.) Dessa uttags skydsjord är kopplat till inverterns metallhöje och metallhöljet kopplad via en STOR BIPOLÄR KONDENSATOR till inkommande batterispänningens MINUS. Då är invertern och dess skydsjord VÄXELSPÄNNINGS vis jordat (men ej likströmsmässigt) mässigt till båtens batteri minus ! Jordar man invertern dessuton med en extra kabel, till vart ? Till motor eller ytterligare till båtens batteriminus, då förbikopplar mann inverterns inre kondensator. Detta kan orsaka VAGABONDERANDE STRÖMMAR (man öppnär vägen för DC ström)och orsaka, ochså, galvaniska strömmar. Detta kan gällä speciellt om mann har en dator, som går på invertern, och datorn har tillkopplade, mätere, ekollod, autopolot mm. via usb eller virtuella com portar portar ! Jag skulle inde destomer jorda invertern ! Vad inverterns utgåen spänning, beträffar så har den inte som på landströn distink fas och nolla, utan spänningen flyter, utan referens mot skydsjorden. Att sätta till en extra jordfelsbrytare efter invertern, kan man gjöra, om det känns tryggare ! Enl.min mening inte nödvändig och funkar inte på önsvärt sätt! i och med att 220 spänningen flyter mot jord !! Dessa mätningar gjorda på en Mobitronic 300 watt sinus inverter, typ: Pocket Power, 740-012PP. PS. En 300 watt sinus inverter, vid max uttag, drar ca 28-30 Amp från 12volt systen.(räknad på 12,4 v och Eff. faktor 90% inc. litet kabelförlust)kabeln mellan invertern och batteriet bör vara minst 6mm2 eller även tjockare. Koppla alltid en sån här stor inverter direkt till batteriet, inte via någon mätartavla ! För fast installation, dimensionera alltid batterimatar-kabeln för max inverterns effekt. Skulle du använda t.e.x. en 1,5 mm2 kabel och råkar taga ut full effekt från din 300watts invertern, då börjar kabeln och glöda och orsaka brand !!!!! Nästan som att försöka starta en bil med en 1,5 mm2 startkablar !! DOM BÖRJAR BRINNA !!!!! Rangklassa gärna mitt inlägg ! Senast ändrad av anemos | 27 februari 2007 | 17:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 26 Februari , 2007 Det är bara att bocka och buga för den kompetensbank som finns i detta forum. Återigen har jag lärt mig något som jag inte visst tidigare!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Februari , 2007 Ja det är rätt uppfattat. Att mäta strömmen i jordkabeln fungerar inte som skydd. Felströmmen kan ju mycket väl ta en annan väg tillbaka från människan till elcentralen/transformatorstationen än just genom jordfelsbrytarens skyddsjordsledning. Så en jordfelsbrytare borde fungera även i ett ojordat uttag i ett hus, ja. I en båt? Mja, hittar man ett ojordat 220V uttag i en båt sätter man INTE dit en jordfelsbrytare. Man skjuter båtägaren och drar sedan om all landström med riktig 3 ledarekabel och jordade uttag. Med en jordfelsbrytare inkopplad direkt där landströmmen ansluts i båten. Landströmmen är inte många meter kabel i de flesta båtar och den fuktiga båtmiljön är inget bra ställe att fuska med skyddsjorden bara för att spara några kronor. (OK då, jag kan kanske tänka mig att skälla ut båtägaren och be honom själv dra om elkablarna. :-) Den gröngula skyddsjorden ska användas för att skruvas fast i plåthöljen som innehåller elektriska prylar. Den är i elcentralen ansluten på samma ställe som den blåa ledningen (nollan). När t ex en ledning lossnar inuti en elapparat och hamnar mot höljet så ska säkringen i elcentralen gå direkt eftersom jordledningen kortsluter. Men då kan man skruva fast nollan i plåthöljen om man inte har jordledning? NEJ! vid belastning så går det ström i nollan, spänningsfallet gör att den inte längre är samma som jordpotential. Då får plåthöljet spänning! Den gulgröna är aldrig strömbelastad och har alltid jordpotential. Finns det ingen, ens teoretisk, risk att en lossnad kabel kan komma åt höljet (SEMKO provar sånt) så är apparaten dubbelisolerad och SKA bara anslutas utan skyddsjord och höljet får INTE jordas. Det blir fler och fler dubbelisolerade apparater här i världen. Många batteriladdare t ex, det syns på att de har en smal Europlugg utan skyddsbleck som går att sätta i jordade uttag. Och sedan min favoritkäpphäst; ska man skruva fast landströmmens gulgröna skyddsjord i motor och annat i en plast eller träbåt? Nej får då får man galvanisk korrosion direkt. Det finns ingen 220V i motorn som det kan bli fel på så den behöver knappast jordas. Båt med stålskrov och 220v installation är knepigare, där kan en lossnad ledning hamna mot skrovet. Då får det bli en dyr skyddstrafo (3000-5000 SEK/50-70 kg) så jordar man skyddstrafons utgående skyddsjord i skrovet. *kliver ner från besserwisser talarstolen, jag hamnar visst ofta där* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Februari , 2007 Du behöver inte skjuta mig eller slänga mig i sjön då det är en riktig landströmsinstallation med jordfelsbrytare i båten. Vad jag bl.a. tänkte på betr. ojordade uttag har vi en uråldrig elinstallation på torpet. Min fru vill gärna att jag skaffar jordfelsbrytare men då har jag sagt att jag vet inte om det fungerar utan skyddsjord. Nu kan jag förbättra elsäkerheten tills vi moderniserar elinstallationen nån gång i framtiden. Elhandverktyg kan ju bli rätt farliga på vedbacken. Konstigt nog drog man inte fram jord när elmätaren byttes för ett tiotal år sedan. Kan man gräva ned en egen jordpunkt? (Det borde ju i alla fall bli bättre än den jordpotential man mäter upp vid olika uttag vi bryggorna.) Det skiljer sig ju flera volt ibland om man mäter mot t.ex kölen. Nu fick jag en idé. Ska man ha med sig ett eget jordplan när man lägger sig med landström för natten. Skyddsjorden från bryggan kopplas till en plåt som ligger i vattnet. Ju fler som har en sådan jordplåt i vattnet dess lägre jordpotential. Patentsökes och säljes i båtaffären. Den kan ju också sitta som en förhydning av skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 Februari , 2007 Vad jag bl.a. tänkte på betr. ojordade uttag har vi en uråldrig elinstallation på torpet. Min fru vill gärna att jag skaffar jordfelsbrytare men då har jag sagt att jag vet inte om det fungerar utan skyddsjord. ALLA publika elnät på fastlandet är jordade. Det är som Anders skriver, jord (PE) och Nolla är samma sak ända fram till elcentralen i ditt hus och kallas då (PEN). Så du har jord i ditt torp om det är anslutet till allmänna elnätet. Sen finns ju möjligheten att du inte har jorden utkopplad till vägguttagen. Så en jordfelsbrytare kommer attfungera alldeles utmärkt i ditt torp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Februari , 2007 Kan man gräva ned en egen jordpunkt? (Det borde ju i alla fall bli bättre än den jordpotential man mäter upp vid olika uttag vi bryggorna.) Det skiljer sig ju flera volt ibland om man mäter mot t.ex kölen. Nu fick jag en idé. Ska man ha med sig ett eget jordplan när man lägger sig med landström för natten. Skyddsjorden från bryggan kopplas till en plåt som ligger i vattnet. Ju fler som har en sådan jordplåt i vattnet dess lägre jordpotential. Patentsökes och säljes i båtaffären. Den kan ju också sitta som en förhydning av skrovet. Mja jordplan och jordpunkter.... Jag vet inte om världen blir säkrare av det. Egentligen är inte det avgörande. Meningen med skyddsjord är att fel på en elapparat direkt ska skjuta säkringen så det inte ligger 220V fas öppet att ta på och dö av. Dvs det viktiga är att ha en bra förbindelse tillbaka till elcentralen som normalt inte används dvs det går ingen ström i den. Sedan är det bra om skyddsjorden ligger så nära jord som möjligt, men det är inte huvudsaken. Problemet med att ordna för många jordpunkter och koppla ihop alla jordar så mycket man kan är att man lätt får kraftiga strömmar som kan störa elektronik och kan käka upp metallbitar som ligger i vatten. Just p g a som du säger; mäter man mellan kölen och jordblecket i landströmsuttaget kan det ligga någon-några volt där. Det blir ganska många ampere om man kopplar en tjock ledning med lågt motstånd mellan landströmmens skyddsjord och kölen. Galvanisk korrosion är namnet. Själv tycker jag landströmmens jord ska dras fram till alla jordade eluttag i båten, men inte anslutas någonannanstans. Senast ändrad av Anders_St | 27 februari 2007 | 14:43 Senast ändrad av Anders_St | 27 februari 2007 | 14:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 27 Februari , 2007 Citat: Själv tycker jag landströmmens jord ska dras fram till alla jordade eluttag i båten, men inte anslutas någonannanstans. Där är jag helt enig med Anders_St ! När man drar landström till båten, vare tillfällig eller fast installatio med uttag, givetvis, skall man ha JORDADE uttag. För alla förbruknings- apparater har jordade anslutnings kablar, ja, vissa undantagen. Mann skall försöka att ha landtrömmen helt isolerad, FLYTANDE, från båtens elektronik ??. En batteriladdare kan vara den felande länken, om det är en sådan utan transformator. Sånna är dom nuförtiden, sk. swichsade. Där kan det hända att det blir litet läckströmmar mellan utgående 12/24 volts DC och jorden. (har gjort mätnigar, och det stämmer, det kan ochså bero på typ, fabrikat) Enl. min mening, jordan man landströms-jorden till båtens, vadå? batterisystem, kan man få vagabonderande strömmar och orsak till galvaniska strömmar. Detta är mycket kompliserad men konstaterad ! Senast ändrad av anemos | 04 mars 2007 | 08:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser