U6200CC 0 Postad 24 Februari , 2007 Brukar dra min Uttern 6300 på min obromsade upptagningsvagn med min MB200 men har i vinter börjat fundera över om det är lagligt !!?? Håller max 40km/h bilen får dra 1500kg och ekipaget vagn och båt väger knappast detta Har BE behörighet och har kört någon mil till min vinteruppställningsplats. Vet någon om man får göra som jag har gjort? Vagnen är ju obromsad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 24 Februari , 2007 Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last. Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen. http://www.vv.se/filer/5463/bildragna_efterfordon.pdf Sen finns det ju regler om vilken klass man ska ha på sitt körkort också, allt står på Vägverkets hemsida. www.vv.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 24 Februari , 2007 Man ska väl egentligen ha vinterdäck på släpet om man har det på bilen. Men det kan väl i praktiken inte spela så stor roll när man kör så långsamt. Får nog vara otur och en petig polis som kollar det. Hade själv tänkt hämta och lägga i min nyinköpta båt på fredag men värdrets makter är minsann inta på vår sida just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
U6200CC 0 Postad 25 Februari , 2007 HEJ OCH TACK FÖR SITT SVAR! EFTERSOM BRUTTOVIKTEN PÅ SLÄPEKIPAGET ÄR MINDRE ÄN TJÄNSTEVIKTEN PÅ FORDONET OCH JAG HAR BEHÖRIGHET FÖR TUNGT SLÄP SÅ VERKAR DET JU VARA OK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
U6200CC 0 Postad 25 Februari , 2007 Hej! Du har säkert rätt ang. vinterdäck! Lucka till med din nya båt! Torben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 25 Februari , 2007 Om man läsa på länken Ebzet hänvisade till står det: Däck: Däcken ska vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har. Något krav på mönsterdjup finns inte på däck utan kravet är att däckets kord (väv) inte får synas. Alltså ingen krav på vinterdäck! Bara kord inte syns. Hoppas dom aldrig kolla mina. Senast ändrad av Nybyggarn | 25 februari 2007 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 25 Februari , 2007 Skiljer vägverket på efterfordon och släp på den punkten? För dom kräver vinterdäck på släp om man har det på bilen och jag tog för givet att även 30kärror räknades som släp. Men det är ju bra för mig om dom inte gör det. Det räcker med B behörighet för upp till 3500 kg totalt och det räcker la gött för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 25 Februari , 2007 Läs detta: http://www.vv.se/filer/5463/bildragna_efterfordon.pdf Mvh, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Februari , 2007 Tydlligen behöver man uppgradera sin trafikkunskaper. bra länk. Jag var helt säker på att 20 ggr eller var det 5 ggr på vikten och under 15 km/h reglen gällde för långsamtgående efterfordon, men den finns visst inte längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Är det någon som har kläm på vilka viktregler som gäller om det handlar om bromsat efterfordon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 26 Februari , 2007 Om du tar fram ditt registreringsbevis på bilen så står det klart och tydligt hur mycket du får dra med B-behörighet respektive BE. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Ja visst, men i Vägverkets databas står det Släpvagnsvikt och ett efterfordon är inte ett släpfordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 26 Februari , 2007 Nja, jag tror nog att släpvagn och efterfordon är klassas som samma sak gällande vikterna. Ett efterfordon behöver dock inte vara besiktat. //Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Februari , 2007 Ett efterfordon är inte samma sak som släp. Körkortets klasser gäller inte här. Finns även obromsade så kallade EU släp som får framföras i 80 km dessa ska ej blandas ihop med efterfordon. Så länge efterfordonets brutto vikt inte överskrider dragfordonets bruttovikt är det bara att åka. Dvs om ditt dragfordon har en bruttovikt på 3500 kg (max på B-kort)så får du hänga på 3500kg bakom under förutsättning att draget är typat för det. Så tot blir det 7 ton på B-kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Att efterfordonets bruttovikt ej får överstiga dragfordonets bruttovikt är helt klart när det gäller OBROMSADE efterfordon. Men var står vad bruttovikten får vara när det gäller BROMSADE efterfordon? Jag vill påstå att ett bromsat efterfordon får väga hur mycket som helst så länge det inte av polisman kan bedömas vara vårdslöshet i trafik. Är det någon som hittat något i lagtexten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Februari , 2007 Där tolkar vi det lika, men detta under förutsättning att dragfordonets kopplings anordning är godkänd för aktuell vikt, så det blir lite begränsat där, för vilken bruksbil/jeep har ett drag som klarar 6-7 ton. En traktor funkar det säkert obegränsat med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 Februari , 2007 Det är tur att det finns instruktiva och bra anvisningar utgivna av Vägverket http://www.vv.se/filer/5463/efterfordon.pdf //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Och där hittade Du alltså ett svar på min fråga gällande bruttovikt på bromsade efterfordon...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 Februari , 2007 Följer man anvisnigarna som VV har givit ut så slipper man problem, för det som gäller är bruttovikt mot bruttovikt som är normgivande ovavsett bromsar eller inte. Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 Februari , 2007 Här finns mer fakta i ämnet Vägverkets författningssamling VVFS 2003:20 (Vägverkets föreskrifter om efterfordon, terrängsläp, släpsläde samt vissa släpfordon som dras i högst 50 km/h) http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020 .pdf Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Var hittar Du bruttovikt för bromsade efterfordon i den länken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 Februari , 2007 Jag tror du har fel, Jag tror att det är bruttovikterna som gäller. Bromsarnas funktion eller inte påminner om strålkastarrengörarna som skulle finnas men behövde inte fungera när man besiktiga bilen innan vi gick med i EU. Men du kan väl ta reda på det från någon Polismyndighet och lämna svar här. Det kan vara intressant för flera. Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Nix Pix Stickan, inga såna genvägar. Följer Du anvisningen från Vägverket slipper Du problem gällande det EJ bromsade efterfordonet. Det gäller att läsa vad som står i texten. Har just fått svar från Tunga gruppen hos den ortspolisen. De anvisningar som Vägverket har givit ut och som refereras till tidigare i denna tråd gäller, precis som det står i handlingarna, för efterfordon UTAN bromsar. För efterfordon MED bromsar gäller polismans eller fordonskontrollants bedömning på plats. Det enda som är reglerat gällande efterfordon MED bromsar är den bromskraft som efterfordonet skall ha. Det är alltså en jäk*a skillnad med eller utan bromsar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 Februari , 2007 Då är väl problemet löst!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Njae, vi är ju utlämnade till en bedömning av en polis som för tillfället inte tycker att (båt)livet är härligt. Men den dagen, den sorgen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 Februari , 2007 Just det och därför tror jag det är bättre att hålla sig till obromsatt med båt på som man har vägt in på någon vägvåg och som inte har högre bruttovikt än bilens som man får toklasta till viktgränsen uppnås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Februari , 2007 Hmm. Så dom menar att draganordningen på dragfordonet spelar ingen roll, om det ända som är reglerat är bromskraften på efterfordonet. Det har jag jävl... svårt att tro. Kan inte tänka mig att dom släpper ett ekipage med kopplingsanordning specat för max 1500 kg och det hänger ett efterfordon med bromsar på 10 ton efter. Men men som det skrevs tidigare är upp till den polis som utför kontrollen, blir ju jäkligt objektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Februari , 2007 Jag framförde den synpunkten också men den personen som jag fick skott på skulle sluta kl. 20.00. Han skulle återkomma med utförligare svar senare. När, var och hur fick jag dock inget svar på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 8 Mars , 2007 Hej Så då var det inte så lagligt att köra min x-99 (10x3m och 3ton) bakom min bil ? men det var knappt 2km. MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser