per_p 0 Postad 24 Februari , 2007 Hej Skulle vilja veta var man kan hitta info om seglingsvägar.väder.försäkring,bästa tid osv. Gärna om det finns några bra sidor på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 Februari , 2007 Informationen hittar du hos de människorna som sysslar med det. Var bor du? Bor du på ostkusten så finns Oceanseglingsklubben i Stockhom www.osk.org På Västkusten finns Jorden Runt Seglar Klubben www.jrsk.org i Göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_p 0 Postad 24 Februari , 2007 Tack för tipsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 24 Februari , 2007 Inte en site men....Tror du kan hitta mycket i boken World Cruising routes av Jimmy Cornell. Det är en bok alla långseglare verkar ha inhandlat. MvhAndreas Mehlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 14 April , 2007 Information om vägar, väder och bästa tid hittar du kombinerat i ruttplaneringskorten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 18 April , 2007 Eh, har aldrig hört begreppet förut... -vad är ett ruttplaneringskort, var köper man dessa, finns det ngn engelsk term för dessa? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 19 April , 2007 Svar om ruttplaneringskort. Vad det är:Det helt grundläggande tillbehöret för att planera sin rutt för längre färd. Innehåller information om: Väder (särskilt intressant förstås vindrikting och styrka), strömmar, avstånd, och en del annat. Korten är uppdelade i område och månad. Se the United Kingdom Hydrographic Office hemsida: www.ukho.gov.uk/home.asp och klicka vidare mot admiralty charts, paper charts, chart type, thematic chart, routeing charts. På den hemsidan finns en del annat intressant som du kan leta dig fram till. Exempelvis rekommenderar jag de gnomoniska korten så att du kan få fram dina storcirkelkurser. Var man köper:Billigast och bäst från England över internet, eller direkt i England. Dyrast och sämst från Nautiska magasinet. Jag har använt, och kan rekommendera, www.seachest.co.uk men det finns flera som säkert är precis lika bra. Om du köper i England så finns en handlare nära dig i varje större (och förmodligen även mindre) hamn. Den engelska termen: Routeing Chart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 20 April , 2007 Tack för bra info, länkarna innehåller en hel del matnyttig info. Då är det bara att ge sig ut på världshaven... Gäller bara att hitta ett vettigt urval, pga kostnaderna för korten! mvh RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emely 0 Postad 14 Maj , 2007 Inte för att tränga mig på men vill bara fråga om det är så att du kanske behöver mer besättning till trippen? Läs mer om mig i min sjöbod om så är fallat. Annars önskar jag lycka till. Ha det gott mvh Emely Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ancilla2 0 Postad 6 April , 2008 Hej jag har gjort den trippen 8 ganger och det ar bara 2 saker du ska sticka fran vast inien innan slutet avjuni senast , orkan sesongen borjar den 1 juni men det ar bara i forsakrings fragor om din bat ar forsakrad o sa me ,man kan segla fran borjan av aprill tis sent september , man far valja olika rutter da det ar langt in pa orkan sesongen , men idal ar sent maj eller borjan juni stick till st marten bunkra up se till och bunkra disel ocksa, sen vanta till trade vinden vander lite till esat from north est , annubattre ar south est som hander mer ofta efter mars , da har du en behaglig strat fran st marten , men om du sticker i nord east sa seglar du noort nagra hundra mil och du kommer ur pasaden och sen straight shot for the azzores, men desto senare du aker fran caribben desto mer stiltje far du sw om azorerna sa glom inte disel. Om du vill segla hela vagen sa gar du nordvart paserar bermuda och fortsatter norr tils du hittar the westerys sen ar det bara att segla men det ar kallare att ga den vageLycka till Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 6 April , 2008 Web-sidor med nyttig information www.noonsite.com www.setsail.com www.osk.org www.jrsk.org www.medelhav.se www.tulas-handy-charts.de och deras Route-Planning Cruising Calendar. Bra litteratur Alla Jimmy Cornells böcker, du hittar dem på Noonsite Fam. Dashews böcker, Offshore Sailing Encycolopedia, Practical Seamanship m.fl m.fl Reeds Nautical Almanac, ges ut ny varje år innehåller allt om tidvatten, hamnar mm mm Kan även rekommendera att läsa in Utsjöskeppar och Oceanskeppar examen. Kurserna finns bl a på Medborgarskolan. Har du inte Skepparexamen, så ta den oxå när du ändå är i farten. Vad man inte får glömma är alla reseberättelser som ligger ute på nätet. du hittar länkar till div långseglingssidor på bl.a jrsk och osk. Men även www.kitalita.se har en bra lista. Senast ändrad av LadyAnnila | 06 april 2008 | 21:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser