Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Dessin

Bottenventil med lägesgivare, tips?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Någon vänlig själ som kan tipsa om en kulventil med lägesgivare?

Har för vana att efter jag har åkt klart stänga ventilen, för att undvika att glömma öppna den när jag skall ut och åka igen vill jag ha möjlighet att koppla en glvare mot tändningen.

Så om inte ventilen står i öppet läge så skall strömmen vara bryten till solenoiden på startmotorn.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det bara en ventil?
 
Kvicksilverbrytare kan vara ett sätt. De klarar saltvatten bättre än t.ex mikrobrytare. Knut på näsduken eller en lapp på snöre som du hänger på en spik resp. på kranen. Hänger den på kranen är den öppen och hänger den på spiken är den stängd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är bara en ventil, kvicksilverbrytare är IG likaså microbrytare, funderar själv på en magnetstyrd lägesgivare. Frågan är om det finns färdiga ventiler med givare att köpa eller om man måste mecka ihop en själv, då är knut på näsduk alt. snöre en enklare lösning.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en checklista som du går igenom vid varje start och stopp.

Min lyder vatten, olja, el, luft, bänsle, starta. Och tvärt om vid stopp

 

 

 

QM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla tips om minnesramsor och knutar på snöre, tyvärr så är jag fortfarande ute efter en ventil med en lägesgivare.

Så om det är någon som har ett bra tips om en sådan så skulle jag uppskatta det.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Borra ett hål i handtaget till kulventilen och fäst tändningsnyklarna där, så när du plockar fram nycklarna så stänger du ventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jättebra tips, men det var inte det jag behövde tips om, se det första inlägget.

 

Mvh Dessin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall brytaren sitta i ventilen, eller kan det vara så att handtaget påverkar brytaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytaren kan sitta både i handtaget och i ventilen, funderar nämligen på att framöver bygga in en automatisk av och på funktion, dvs när jag slår på tändningen så kommer motorrumsfläkten att gå i en minut och ventilen för kylvattnet öppnas. Det kommer att gå att köra en override på fläkten om motorn skulle tjuvstanna.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller manövrering av ventil till kylvattnet borde väl en vanlig shuntventil kunna fungera. Dessa är ju ofta motorstyrda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat en del med med processutrustning i kemiindustrin. Motorstyrda ventiler är vanliga, men 12 V kulventiler kanske mindre vanliga och dessutom i de dimensioner som är aktuellla här. Föreslår alltså att du går direkt på automatisk ventilstyrning ist. f. omvägen kring manuell ventil och indikatorlampa. Indikering på automatventilen borde vara lätt fixat. Här är  några länkar.

www.komponentautomatic.se/kataloger-filer/Komponentkatalog2.pdf

www.accurovatten.se/waterproffl1.html

Mvh/Sea Maniac

 

Senast ändrad av SeaManiac | 26 februari 2007 | 20:30

 

Senast ändrad av SeaManiac | 26 februari 2007 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För någon dag sedan läste (ögnade) jag igenom vi båtägare och där stod det om en elektriskt manövrerad ventil. Läs tidningen./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...