ubbe62a 0 Postad 23 Februari , 2007 Hej på er i snöstormarna. Jag har läst i nått av era inlägg om flödesmätare och blev intresserad av hur en sån fungerar och vart de finns att köpa, jag har kollat med Hjertmans men det verkar inte som att de har eller så heter de nått annat där? Det e ju alltid bra att veta bränsleförbrukningen. m.v.h urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 23 Februari , 2007 Navman säljer en sådan som vekar vettig Tror dom kallar den för fuel 2100. Funderade på att sätta in en sån. Men det visade sig att det räckte med köpa till en givare till plottern. Givaren Ser ut ungefär som ett engångs bränslefilter och monteras på slangen. I givaren sitter det en liten proppeler som på så vis räknar flödet genom givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prigge 0 Postad 23 Februari , 2007 Hej ! Köpte en förra säsongen för att hitta bästa varvtal för mest ekonomisk förbrukning En Navman finns på Bryggan sidan 82 i katalogen och sidan 148 på Hjertmans Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 23 Februari , 2007 Tack för svaren! det var precis vad jag ville veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 23 Februari , 2007 har också satt in det men jag kopplade ur den! MAN BLIR BARA DEPPIG HIHI. men vaf..n det är det värt. det visar också hur fel marschfarten är,jag upplevde att min båt gick kanon och lätt och fint i 24 knop men den drog 2,1 liter då och vid 30,5 drog den 1,4 liter vilket är en stor upplevelse skillnad mot vad man trodde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Februari , 2007 Tack Draco!För att det är någon annan förutom några få plus jag som vågar argumentera/redovisa förbrukningssiffror som inte är hämtade från motorleverantörernas broschyrer. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Februari , 2007 Jag har en flödesmätare kopplad till mitt Navman ekolod funkar perfekt. se lite bilder http://web.telia.com/~u11101231/Hösten2005.htm Senast ändrad av Gelis | 26 februari 2007 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Endit 0 Postad 24 Februari , 2007 Jag fick samma aha-upplevelse som Draco, jag trodde att min båt drog minst bensin i 12-13 knop men det visade sig var 18-20 knop som var det mest ekonomiska. Jag köpte Navman 4200sx, ett ekolod med inbygd flödesmätare på så sätt fick jag ju två instrumen t i ett. Funkar kanon..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 24 Februari , 2007 Kan bara instämma... Har en Navman 5500i gps med tillhörande flödesmätare... Innan montering av denna trodde jag att jag hade bästa ekonomi vid 21-22 knop, men det visade sej att 23-25 var betydligt bättre.. Skillnaden var så pass att inköpet av flödesmätaren (som alltså är ett extra tillbehör till gps´ en) betalade sej på en säsong... Kanon nöjd me andra ord. Senast ändrad av Micke_Se | 24 februari 2007 | 22:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 26 Februari , 2007 Hej! tack för alla svar. men om jag förstår er rätt så måste jag köpa ett ekolod med flödesmätare eller en gps, nu e saken den att jag ska köpa ett nytt lod och då ska jag så klart se efter ett lod med flödesgivare till. Är det nån som har ett bra förslag på ett sådant? jag e helt novis på detta område än m.v.h urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 Februari , 2007 Jag kör med Lowrance kombiplotter med flödesmätare EP-10 och är supernöjd med det. Kolla lite här http://www.navpoint.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 26 Februari , 2007 Är det enbart Navman som har denna funktionalitet? Har Garmin densamma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Endit 0 Postad 26 Februari , 2007 Vad jag vet så har inte Garmin några flödesmätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser