Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Tribeca

Misil 2 - delaminering?

Rekommendera Poster

Jag tittar på en Misil 2 som enl. uppgift inte är grundstött. Det är inte heller några synliga skador på kölen.

Dock har plasten som går upp på mahognyväggen i botten av bb stuvfack i salongen släppt från mahognyn, alltså i båtens längdriktning. Är detta vanligt och kan det bli så utan att båten har gått på grund? Är det fråga om en delaminering? Huvudskottet verkar vara i gott skick vad gäller laminering etc. Hur allvarlig är en delaminering på en misil 2?  Går det att segla med?

Senast ändrad av Tribeca | 22 februari 2007 | 16:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att ett mahognyskott som är fastplastat har släppt lite i plasten i stuvfacket? I så fall är det lika på min båt, en Misil I men ändå. Orsaken är att plasten inte rör sig av fukt, men träet gör det. Tänkte fixa det någon gång när jag orkar... Jag har inte märkt några problem med detta. Delaminering är mer när de olika plastskikten släpper från varandra i t ex skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, så är det. Jag kollade på en annan misil 2 med besiktningsman och då hade detta skett runt huvudskottet, samtidigt var träet vid vantinfästningarna murket, så jag har blivit lite nervös. Det blev ingen affär den gången.

Tycker dock inte att det ser särskilt illa ut i stuvfacket på denna.

På denna båten är det även stabilt runt huvudskottet (plasten låter solid när man knackar på den) och träet är friskt vid vantfästena (är det de sk röstjärnen förresten? Är novis på större båtar).

Ska ev. ta in besiktningsman även på denna båten, men vill först stämma av om sådant som är synligt redan är tillräckligt illavarslande för att backa. Båten känns dock stabil på det hela taget, o de punkter som besiktningsmannen tog upp på den tidigare båten är ok på denna.

Dock står det lite vatten, ca ett par liter, i kölsvinet som har frusit, är det något man ska vara orolig för?

Senast ändrad av Tribeca | 22 februari 2007 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock står det lite vatten, ca ett par liter, i kölsvinet som har frusit, är det något man ska vara orolig för?

Nej, det gissar jag inte. Skrovet är så sjukt överdimensionerat att risken för frostsprängning av skrovet pga några liter vatten är i stort obefintlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för snabba svar. Fick en uppenbarelse om vad delaminering handlar om under resans gång också, egentligen otroligt lätt att förstå, men jag är uppenbarligen lite trög ;-). Att isen inte spränger båten fattar jag, frågan är mer hur vanligt det är generellt att vatten står i kölsvinet över vintern, om det t ex är kondensvatten som är normalt eller eller om det är tecken på läckage etc. Har du t ex is i kölsvinet på din misil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, ingen is - jag har skruvat ur dyvikan ;-)

Annars hade det garanterat funnits is efter kondensvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att plasten släpper i gränsen mot träet på inredningen är vanligt, inte farligt och lätt att fixa. Att det står vatten i kölsvinet vintertid är mer regel än undantag. Då kölen är inplastad ser du lätt om den varit grundstött. Ifall det inte är lagat ;) Att den aldrig skulle varit på grund verkar konstigt, det har de flesta båtar, frågan är bara hur hårt. För övrigt kan jag varmt rekomendera Misil II, jag seglade en några år och det är en underbar båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just att det sägs att den inte varit grundstött känns konstigt ;-), alla andra Misiler jag kollat på har varit på grund mer eller mindre hårt. Å andra sidan hittar jag inga inre tecken på skador (förskjutningar i inredning eller påverkan på huvudskott etc, skrovet låter också ok när jag knackar på det). Sedan är den relativt fuktig inuti, men det verkar ju snarare vara regel än undantag den här säsongen. Jag ska ta och kolla kölen ordentligt också, några skrap med en morakniv bör ju kunna avslöja om den är lagad tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misilerna är extremt stabila byggen. Att den skulle varit på så hårt att du skulle fått skador på inredning eller kölbultar är högst otroligt. Särskilt om du inte ser skador på kölen. Skadorna på kölen syns även efter en relativt lätt grundstötning, då kölen är inplastad. Jag vet inte hur tjock plasten i framkant på kölen är, men den är minst 5 cm. Misilen jag hade, hade med förre ägaren varit tur och retur över Atlanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, låter som stabil båt. Nu är det såpass fuktigt att t ex besticklådorna har svällt fast. Med tanke på hur blöt vintern har varit och skicket på pressenningen (gammal och trasig) så är jag inte direkt överraskad. Finns det någon anledning att bli orolig för sådana grejer? Har ju förstått att det är normalt att det blir rejält fuktigt.

Ser att du har en Amigo 40, om du jämför Amigo 23 (med bensinombordare) och Misil II med utombordare, vilken båt vinner den jämförelsen enligt dig? Vi är en familj med två små barn på jakt efter en dagseglare som man kan slagga över någon natt i vid tillfälle. Amigon o Misilen har ju något olika egenskaper och jag tycker själv Misilen verkar roligare, men det är alltid kul att höra vad en amigoägare själv tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju rätt stor skilnad på Amigo 40 och 23, framför allt i storlek mend et är ju också helt olika skrovtyper. 40an är koster. Har aldrig seglat en 23, men det här är vad jag vet. Amigo 23 är lite mindre än Misil II, bara 22 fot. Amigo 23 är långkölad medans Misil II har lång fenköl och är lite kvickare i vändningarna. Jag tror att Misilen är en något snabbare seglare. Inredningarna är ganska lika, men mer ståhöjd i Amigon, ca 1.75 har jag för mig. Inombordare är alltid trevligare än utombordare, men bensin är ingen höjdare. En utombordare tynger ner misilen rätt markant när den sitter så långt bak som en utombordare måste. Jag skulle tro att en inombordare i Amigon inte märks på samma sätt. Båda båtarna är vackra att titta på men personligen tycker jag att Amigon är snäppet finare, den ser ut som en stor båt i miniformat. Även Amigo 23 är känd från diverse långseglingar, bl.a. Sverige-Chile.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...