Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
kodrod

Motor som inte går på alla cylindrar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en 4cylindrig 2takts motor som sägs har väldigt dålig kompression i en cylinder.

En bekant till mig sa att en tvåtaktare som går dåligt på en cylinder knappt går alls och att det borde märkas väl på motorn. Jag tyckte motorn verkar fungera som den skulle i höstas, varvar som den ska osv.

Hur beter sig en tvåtaktare där en cylinder är dålig. Kan dålig kompression komma av sönderfrysning ?

Hur beter sig en tvåtaktare där en cylinder är dålig. Kan dålig kompression komma av sönderfrysning? (vilket skulle kunna förklara att kompressionen är dålig nu).

Senast ändrad av kodrod | 22 februari 2007 | 16:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det enklaste du kan göra är att köpa eller låna en kompressionsprovare. När du kollat resultatet av kompressionstestet så får du utgå från det. Allt annat är gissningstävling tyvärr.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Det kan nog stämma att kompressionen är dålig nu (säger väderna från en firma som mätt upp den). Men jag funderar på om det verkligen inte skulle märkas på motorn.

Tycker det verkar konstig om jag inte skulle märkt av dålig kompression i höstas. Jag misstänker att dom som gjorde vinterkonserveringen av motorn fuskade och att den har frusit sönder under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte berättat vad det är för motor och hur gammal den är. För en motor åldras, trots allt. Att sköta motorn gör tyvärr inte att denna får evigt liv, man får den att hålla lite längre tid bara. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en mercury 120hp från 97 som har gått ca 300 timmar.

Senast ändrad av kodrod | 22 februari 2007 | 17:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju fler cylindrar, desto mindre märks om den går dåligt på en. Tvåtakt eller fyrtakt skulle jag snarare säga att det märks mindre på en tvåtaktare.

Mät upp kompet. Sönderfrysning verkar inte särskilt troligt, det är ovanligt på en utombordare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Enl ett besök på google så tror jag bara felet är att den inte tänder längre på dig, Kodrod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...