Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Westfjord26

Grundsats Skyller.....

Rekommendera Poster

 

Någon som har erfarenhet av Skyllerm.... grundsats(Rädd att bli sumpad om jag skriver ut hela namnet, men slutar på marks), är det en bra start för översyn av elsystemet, har ett litet skatbo med mycket inkopplingar direkt på batterierna idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är ju inget fel i det de skriver. Sedan kan man ju uppnå samma sak på annat sätt också. Det enda jag reagerar mot är det här med dubbel laddning. Vad folk blir lurade av är att ett batteri blir fulladdat med lägre spänning också, det räcker med 13,8 V. Problemet är att det tar avsevärt längre tid. Det enklaste är väl att putsa och kladda in alla kontakter med vaselin. Man bör också mäta spänningen ut från generatorn och se att den håller vad den ska. Om inte generatorn håller rätt spänning hjälper det inte med någon annan åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyller**** har järnkoll på läget och bra kvalité men gjorde dock som tidigare talare sa och körde på annat märke och det funkar klanderfritt också. Att vara noggrann och nästan perfektionist är ett bra riktmärke.

 

Lycka till.....

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat Skyllerm.... olika grundsatser i de båtar jag haft och inte har den elektriska prestandan blivit sämre. Finessen med Skyllerm.... är att göra det märkvärdiga enkelt för oss vanliga dödliga, vilket i en del fall kan upplevas negativt av en del utvalda.

 

Skyllerm.... är inte billiga. De är däremot enkla och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha, har a*min lyck**s att skrä**a er så till den mi*da gr*d att ni *nte vågar skri*a skyllermark?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks gör bra produkterhjälper på ett föredömligt sätt till med steg-för-steg ansvisningar. Problemet är dock att laddningssystemet förbli dumt.

varför, jo: Olika batterityper klarar olika höga laddningsspänningar (där de enkla öppna påfyllningsbara bly/syrabatterierna är bäst ur snabbladdningssynpunkt eftersom dessa kan laddas med så hög spänning att batteret gasar =tappar vatten). Spänningar upp till 14,8 Volt är OK på dessa. På Gel/AGM är tillåten spänning lägre (vissa fabrikat anger ner till 14,0 Volt) eftersom dessa inte får gasa eftersom vätskan inte går att ersätta. Denna sorts abtteri är bara att föredra om påfyllning av vatten anses jobbigt och man kan acceptera icke optimalt snabb uppladdning! Problemet med ett dumt system är att generatorn inte vet vilken batterityp den skall ladda. För att generatorleverantören skall vara på säkra sidan och inte riskera att koka torrt kundernas batterier vågar han inte låta generatorn leverera högre spänning än till ett batteri som tål låg spänning och som dessutom står på kort avstånd från generatorn (lågt spänningsfall) och utan spänningsfallsskapande skiljediod. Alla, och det är nog de flesta, som kör med minst en av följande förutsättningar

1) Öppna (påfyllningsbara) batterier

2) Spänningsfall i kablarna

3) Skiljediod (som ger cirka 0,7-0,9V spänningsfall)

har därför sämre laddning än de skull ebehöva ha!

Skyllermarks rättar bara till 2) och eventuellt 3) (genom att byta skiljediodens spänningsfall mot skiljerelä som inte ger något spänningsfall).

 

Vad skall man göra då? Förse din generator med lite intelligens!! Varför skall du låta din generator jobba i blindo utan att den pratar med dina batterier? HO-HO är det någon någonstans i båten som vill ha ampere?!?! I så fall hur många?!?! Vilken spänning önskas?!?! Var bor ni!?!?

Varför skall dessa vänliga frågor lämnas obesvarade?? Skaffa en intelligent laddningsregulator som fungerar som tolk mellan generator och batteri. Tolken skall tala om för generatorn vilken spänning som finns på batterierna och låta generatorn kompensera utgående spänning så att spänningsfallet i 2) och 3) ovan kompenseras. Tolken skall dessutom tala om för generatorn vilken typ av batteri som tar emot laddningen så att generatorn kan anpassa sig även till detta (1) ovan).

 

Invändningen kan vara rädslan att generatorn luras att leverera mer än den är designad för. Den marknadsöversikt jag gjorde i höstas gav vid handen att Sterling Powers PDAR är den regulator som har bäst koll på läget. Denna kontrollerar förutom generatorspänningen även batterispänning OCH temperatur på batteri OCH generator. På regulatorn finns omkopplare som för vilken batterityp som skall laddas. Om temperaturen på generatorn stiger över 90 grader sänker regulatorn belastningen tills temperaturen gått ner igen. Det finns dessutom ett antal ytterligare bevakningsfunktioner. 

 

Tipset är att kolla in på http://www.sterling-power.no/ (som författaren av detta inlägg INTE har några vinstintressen i).

Med vänliga hälsningar

OE36Crown (som får nytt elsystem i vinter)

Niklas Strandberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för mycket bra svar, skall kolla vidare på tipsen jag fick, ni som är kunniga kolla min tråd på batteriövervakning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lokala biltillbehörs firman, bara man vet hur sakerna funkar så funkar det perfekt.

 

Skiljerelä, kablar och plintar m.m

 

/Andreas

 

Senast ändrad av Salstad | 23 februari 2007 | 07:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...