Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
UskiBuski

Enkel eller dubbel dragstång på trailer?

Rekommendera Poster

Inför köp av obromsad trailer behöver jag lite synpunkter från er andra traileranvändare. Jag har fått för mig att en trailer där ytterbalkarna är dragna ända fram till draget bör vara stabilare och inte lika svajig som en trailer med enkel balk fram till draget. Det skulle vara intressant att höra lite synpunkter. Exempel på de två typerna skulle kunna vara Fogelsta 754U resp TIKI BT750. Är det någon skillnad i stabilitet. Båtens vikt i mitt fall är ca 500 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de två skulle jag ta Fogelsta utan tvekan. Har sett en som du säger med en dragstång som körde utanför med hjulen i en ramp en gång.(Betongramp med yttre kant) När han skulle köra upp kom släpet lite snett på något vis och hela dragstången knäcktes. Så trailer som ser ut som typ Fogelsta är mycket stabilare och starkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle helst välja en med V-form. Har sett några stycken Y-formade som varit böjda/knäckta, kanske beroende på överlast men ändå... V-formen ser mer solid och påkostad ut.

Om det sedan är någon skillnad på vägen, det vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

V-form och Y-form, man tackar. Det var precis ett så beskrivande namn jag letade efter.
Att jag nämnde Fogelsta och TIKI var bara för att illustrera. Det kanske inte har så stor betydelse hur chassit är uppbyggt för det är inte säkert att balkdimensiorna är lika. Kanhända kompenseras Y-chassina med krafigare balkar. Däremot kan det ju inte vara en slump att alla större trailers har V-chassi.
Om man skall gå ner på fabrikatsnivå så kan man tänka sig följande alternativ för obromsad trailer som lastar 500kg. Det är underförstått att det skall vara 80 kms även kallad EU-trailer.

Trailers med Y-chassi
REKO            FB 1719    

TIKI            BT700/750  

TK                BT750    

Trailers med V-chassi
Bålstasläpet    REG-750 D  

Easyline        750 U

Fogelsta        754 U

KAFO            P 750 
Variant        750 BL      

Jag tar tacksamt emot synpunkter från de som har egna erfarenheter av dessa trailers     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Utan att ha belägg för det får jag känslan av att V-balks byggda trailers är lite stabilare.

Har en Bålstasläpet REG-1350 själv och den är mycket stabil. Se bilden.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 24 februari 2007 | 18:40

post-1495-1394234937,5492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...