Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Markusx

Havsfiskebåt västkusten

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Skulle behöva lite tips på motorbåt för havsfiske... känner att jag har kört fast lite och behöver lite mer vinklar på det hela. Just nu tittar jag mest på båtar runt 6 meter. Här är mina förutsättningar och önskningar:

 

*Gärna skyddad förarplats dvs HT eller kabin

*Någorlunda stort akterdäck lämpligt för fiske

*Sjövärdig och säker så att man kan fiska 20-30 distans ut här på västkusten

*Två pers skall kunna sova en eller två nätter

*Planande men behöver inte vara extremt snabb

 

Min budget för detta projekt ligger på runt 200 tusen...

 

Tror ni att denna ekvationen går ihop? Alla förslag är välkomna!!!

 

Mvh

Markus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Varför inte en Bayliner Trophy, stort akterdäck med en fin ruff? m.v.h urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Uttern 6000 till just det ändamålet. Mycke bra båt om jag får tycka ! Lycka till !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag hade en Uttern 6000 just till det ändamålet. Sanningen att säga måste jag tyvärr erkänna att den var lite för liten för mig/oss. Hade jag direkt köpt en Uttern 7000 skulle jag med största sannorlikhet inte bytt båt i höstas.

 

En Uttern 6 eller 7000 kan inte sägas vara de snyggaste och hippaste båtarna men ack så lämpliga för att bara vara på sjön och att de är toppen att fiska ur gör inte saken sämre.lycka till med båtköptet/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla gärna på Uttern 7000, Har själv en, och den är verkligen kanon för fiske & semesterbåt . Vi har använt vår alla helger sommaren - 06.

500 distans blev det efter en hel del trolling ock pilketurer i Hanöbukten samt många underbara slappdagar i båten.Fiskar runt Hanö och då blir det uppåt 40 distans på en dag , eller helg om man väljer att övernatta på Hanö som är en fantastisk Ö.Gott om utrymme gör livet lättare på sjön !.

Har byggt om lite i inredningen i vinter & daterat upp all elektronik.

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Ingen!
Du har inte lagt in din båt i din sjöbod, är det inte tid för detta? Åtminstonde jag är lite spänd på att se hur skjulets storasyster ser ut i verkligheten. På tal om motorn, vad tycker du om den och kan du utnyttja alla kusarna. För det kunde inte jag i vår 6000. Vidare var det lite svårt att hålla kursen när det gick över 24 knop. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i sjöbod fotoalbum där ligger några bilder från 06.

Efter första sommaren med båten är jag och tanten mycket nöjda, den går fint med Honda, 24 knop på topp, men den är behagligast i 12 - 15 knop.

Går även mycket fint i snipafart 7,5 - 9 knop även i mkt. grov sjö.I Hanöbukten är det ofta krabb och grov sjö, villket innebär på den västra sidan, vind från ett håll och gammal sjö ( dyningar höga som fn. från ett annat håll.)Perfekt båt för övernattning över helger allt finns som man behöver, Värme - spis - kyl - och ett bra wc med full ståhöjd !.

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

 

 Har varit iväg och kollat på några Uttern 6000 som jag har fastnat lite för. Verkar vara en ganska vettig kompromiss mellan alla mina krav. Det sämsta är kanske den låga ruffen men det går ju bra att öppna med takluckan och en av båtarna jag kollade på hade ett väldigt bra kapell över aktern med ståhöjd under.

 

Man vill ju gärna hitta en båt med begangnad fyrtaktare på till ett bra pris..... då detta inte är så lätt funderar jag lite på att köpa en med en Yamaha 70 hk från 1989, vagn, kapell, mm  för 90 00 kr och senare uppgradera till nyare motor.

 

Tror ni att det överhuvud taget går att sälja ovanstående motor och vad kan den vara värd?? Den fungerar ok och har papper på service.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En ny Örnvik 580 pilothouse med 80 hk 4-taktare?

http://www.blocket.se/vi/10986921.htm?ca=11_s

 

Är ju som gjord att fiska med ute på det stora akterdäcket.

Och liten hytt med två sidobänkar för övernattning.

 

http://www.brunswickmarineemea.eu/products/single/2006$$$ENEN-$-BO$ORN$FPILOTHOUSE$580FPIL

 

Några interiörbilder:

http://www.axmarin.nu/kampanj/html/ornvik/html/580pilothouse.html

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 03 mars 2007 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 600 big fish är en bra båt för fisket med stort öppet akterdäck men är inte så bra som övernattningsbåt. beror lite på vad man prioriterar. med ett kapell över styrplatsen blir den hyfsat ombonad. Funkar bra i sjön. min är med en 115 hk fyrtakt och går göör gööt passar bra på västkusten. och är nästan okänslig för last.

// piraten Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du sälja en gammal Yamaha men räkna inte med att får mer än omkring tiotusen för den. Ifall du väntar med att sälja till sommaren och högsäsong går begagnade motor innan de annonserats ut.
 
Men varför köpa en båt utan motor det är bara att ha is i magen och vänta på rätt båt med motor. lycka till/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag bor själv på Västkusten och kör en Bayliner Trophy Det är den Båt du får absolut mest för pengarna. Den har allt, sov platser för tre vuxna, Integrerade spöhållare otroliga sjöegenskaper, Ekonomisk att köra om du har mercruisers V8 i den. Helt enkelt en perfekt båt. Du kan Få en rund tur i min, finns i Göteborg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare

Jag har en Bayliner Trophy Cuddy 2459 (7,5 X 2,6 m) 1990 som jag renoverade för två år sedan, den är gjord för offshore-fiske och helgturer. Pga familjeförhållande har jag köpt en större båt och behöver därför sälja Trophyn. Ring om Du är intresserad så kan jag berätta vad som gjorts och vad som är nytt. Pris runt 140000Kr.

 

MVH

Christian

0706-286088

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Du har mail. om man skulle kunna få titta på din båt innan jag köper en likadan...

 

Mvh.

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...