Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Isola

Förbrukningsdelar original vs. pirat?

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Så här inför vårfixen börjar man ju jämföra lite priser på prylar.

Är det så att man får vad man betalar för eller är det så att vissa hugger upp sig? Volvo pentas delar är ju hutlöst dyra jämfört med t.e.x. biltema.

Då har jag jämfört impeller,bälgar,filter m.m.//Vad är er erfarenhet av detta?//Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, jag kör Biltema rakt av, jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad på impeller, filter bälg osv. Dessutom så har jag råd att byta varje år....

Kan även rekomendera att du tar en titt på anoderna Biltema säljer och jämföra med VP.

 

//Dessin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vissa påstår att biltemas zinkanoder innehåller annat skit än zink och inte förbrukas. Därför har jag kollat upp Biltemas Zinkanod på ett labb där man kan göra en EDS (energidispersiv spektroskopi) för att bestämma vilka grundämnen materialet består av. Resultatet visade att Biltemas och Volvo Pentas anoder hade identisk sammansättning, alltså minst lika mycket ren zink. 

Denna säsong sätter jag dit en ny Biltema zinkanod både på drevet och skölden och är inte det minsta orolig för att drevet ska vittra sönder.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det problemet jag upplever med piratdelar är att om du t ex kollar zinkanoderna från Biltema enligt ovan idag så kanske de är av exakt samma kvalitet som de från VP, men jag har varit med om att nästa gång man köper har man hittat en annan leverantör som gjorde grejen billigare och den då inte håller samma kvalitet.

 

Det kan också ändra sig till det bättre helt plötsligt, att en produkt som varit värdelös helt plötsligt blivit riktigt bra (ex Biltemas slippapper).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan man chansa. Men är det värt pengarna? Svaret får var och en enskilt svara på. Jag sätter inte i en pirat impeller. Varför inte, frågar kanske någon? Jo, därför jag vill inte chansa på att impellern håller. Ok, jag har en gång rasat en orginalimpeller efter 10 timmars gång. Då förde jag ett djävla liv hos återförsäljaren och fick en ny. Så sätt dit du/ni tycker så länge ni är medvetna om riskerna.

 

Innan du/ni köper en ex knutbälg titta hur en orginal ser ut och titta sedan på kopian som saknar fläns under slangklämman. Fråga sedan dig/er varför det sitter en fläns under slangklämman på orginalen men inte på kopian? Titta också på sköldens och drevets fläns. Vad ser ni där? Jo, där finns urfräsningar vilka stämmer överens med flänsen i bälgen. Kan det vara på det sättet att bälgens fläns gör att denna inte kalvar ut. Denna extra säkerhet är åtminstonde för mig värt mellanskillnaden. Men som sagt gör som du/ni känner. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en anod till 280DP på Biltema men den passade inte på drevet eftersom den hade för stor ytterdiameter. Men den var billig i inköp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas impellrar är inte bra!! Jag har provat många gånger och de håller aldrig måttet. Men å andra sidan kan man byta impeller två ggr per säsong och ändå komma billigare undan jämfört med Pentas hutlösa reservdelspriser.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu hänger jag inte med, skulle du som kund ha ett sämre läge att få returnera felaktiga produkter och få ersättning för dessa om du handlar på Biltema. Jag skulle nog till och med vilja sticka ut hakan med att påstå att om det går att bevisa att din motor förstördes på grund av en felaktig produkt så kommer du få ersättning för detta av Biltema.

---------------------------------------------------------------------------

Här kommer garantin i kort:

 

Biltema-garantin i praktiken

Biltema lämnar ett års garanti på alla produkter, med undantag för slitagedelar och reavaror.

 

På en del produkter kan garantin vara längre - upp till tio år! För de produkter som har en förlängd garantitid finns noteringar om detta på artikeln.

 

Under garantitiden som räknas från ursprungligt inköpsdatum, gäller följande:

Garantin gäller om någon vara trots normal användning/montering skulle gå sönder. Vid material eller tillverkningsfel, reparerar eller byter vi varan.

Garantin omfattar inte:

– Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.

– Kostnader för reparation vid annan verkstad.

– Resekostnader.

– Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan.

– Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex bromsbelägg, glödlampor mm.

 

Utöver detta följer vi konsumentköplagens regler och tillämpningsområden. Biltema svarar inte för förlust i näringsverksamhet.

 

OBS! Var vänlig kontrollera alltid före påbörjandet av demontering och/eller monteringsarbete, att du erhållit rätt produkt! Kontrollera också alltid nya reservdelar mot den gamla detaljen innan den monteras!

---------------------------------------------------------------------------

 

Jag hoppas att det gjorde saker och ting klarare.

 

Mvh Dessin

 

Senast ändrad av Dessin | 22 februari 2007 | 08:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessin skrev:

Jag skulle nog till och med vilja sticka ut hakan med att påstå att om det går att bevisa att din motor förstördes på grund av en felaktig produkt så kommer du få ersättning för detta av Biltema.

 

Biltemas garanti säger:

Garantin omfattar inte:

– Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.

– Kostnader för reparation vid annan verkstad.

– Resekostnader.

Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan.

– Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex bromsbelägg, glödlampor mm.

 

Så om varan är felaktig och motorn havererar, hur menar du att du kan få ersättning?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


förstod inte heller riktigt det där, och vad är slitagedelar?
med undantag för slitagedelar och reavaror. 

 

 

Senast ändrad av Knoparn | 22 februari 2007 | 08:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du en poäng, jag missade detta.

Frågan är om du får ersättning av ex.vis VP om det uppstår en sådan skada eller om detta är unikt för Biltema, jag ska kolla VP garantier.

Hur som helst så verkar det löna sig att läsa det finstilta

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, vad jag kan få fram av VP generella garanti så täcker inte heller den följdskador, men man hänvisar även till deras återförsäljare.

För den intresserade kan man läsa här, annars så har jag klippt ut det viktiga och bifogat som bild.

 

Mvh Dessin

post-24092-1394234935,7186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
italic_de_se.gif\Det är väl skitsamma om garantin gäller när impellern redan har gått sönder och motorn är rökt! Vassego här får du en ny impeller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas hutlöst dyra priser gjorda att vi valde Iveco dieslar när vi skulle byta i 3 båtar.

Startmotor  Biltema 600 kr  VolvoPenta 3174 kr

Glödstift   Biltema  60 kr  VolvoPenta  700 kr

Bränslepump Biltema 200 kr  VolvoPenta 1200 kr

Generator   Biltema 700 kr  VolvoPenta 2414/5727kr 

 

Senast ändrad av Lasse-L | 02 mars 2007 | 18:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas priser i tråden ovan avser delar till VolvoPenta

Många delar passar även till Iveco/Lombardini mfl.

 

Senast ändrad av Lasse-L | 03 mars 2007 | 09:44

post-571-1394234949,0641_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tja!

köpte i fjol en biltema  impeller  till  min VP..

gick görbra ända till ja skulle få ut den.. fick borra ett hål och gänga  i impellerns nav för att sedan slå ut den med en slaghammare.. Fick ja ett måndags exemplar eller har någon mer råkat ut för nåt liknande?? 

finns det speciella verktyg att använda vi urtagning av impeller?
min impeller sitter på en splinesad axel och har inte något kilspår..


kul för svar!

mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte, och det är ointressant för mej.

Det var de höga priserna på nya motorer som gjorde det lätt att välja bort Volvopenta.

Jämför själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena gången är priserna avgörande men nästa gång är de ointressanta.

 

Logiskt? Jäss båkks! smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Morgan. Jag har använt impellrar,bälgar,zinkanoder,oljefilter,packningar,m.m från olika inköpsställen som Biltema,V.Penta original,Drevdelar,Drevia,m.flera och har aldrig märkt någon skillnad eller råkat ut för problem.Beträffande priset skiljer det mycket mellan t.e.x Volvo Penta o Biltema.Hitta en medelväg som passar din plånbok.VP dyrast och Biltema billigast men däremellan finns flera alternativ.Kolla marknaden. Köper man inte det dyraste eller inte är fixerad vid originaldelar kan man byta slitdelar varje år.Jag har haft båt i 25 år och har fått en bra uppfattning om båtdelsmarknaden.

Lycka till. Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser vad jag skriver så ser du att det är nypriser på motorerna som avgjorde mitt val.

Reservdels priserna som jag skrev om visar att VPs priser ligger på en hutlös nivå, vilket oxå är till nackdel för VP framtida affärer med mej.

IVECO/Lombardi/VP mfl. använder samma komponenter: Start, Generator, Spridare, Impellrar, etc. det är de priserna som är intressanta för att bedömma VPs prisättning.

Vart vill du komma, med ditt inlägg, att VPs priser är ok?????????

Jag tycker inte det, och det är bra att det finns allternativ.

Vid motorval är det ointressant vad vevaxellager, kolvar, cylinderfoder kostar. Rasar det så rasar det, och då blir det dyrt oavsett vilken motor du valt. 

Jag har haft några Penta motorer och vet att den stora plånboken måste tas med vid reservdels köp.

Ett exempel: skulle renovera matarpumpen för bränslet. VP har ingen renoveringssats utan föreslog en ny pump för 1200 kr.

Min lokala dieselverkstad (Bloms i frihamnen Gbg) sålde en sats till mej för 80 kr. Det var då jag tröttnade på VP

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse-L, Du skriver bl.a.

 

Reservdels priserna som jag skrev om visar att VPs priser ligger på en hutlös nivå, vilket oxå är till nackdel för VP framtida affärer med mej.

IVECO/Lombardi/VP mfl. använder samma komponenter: Start, Generator, Spridare, Impellrar, etc. det är de priserna som är intressanta för att bedömma VPs prisättning.

Om IVECO/Lombardi/VP mfl. använder samma komponenter innebär väl det att de har lika hutlöst dyra reservdelar. Eller menar Du att IVECO har lägre pris för spridaren som i verkligheten är SAMMA som sitter i IVECO/Lombardi/VP mfl?

 

Nej, jag anser inte att VP:s priser är OK. Men enligt Ditt resonemang ovan borde vi till VP kunna köpa IVECO:s impeller som är billigare... Jag ska faktiskt testa det i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag köper inte IVECOS delar till VP.

Jag köper impeller från pump-grossisten i Gbg

Det är samma fabrikat på impellerpumparna i VP som i IVECO

Vad IVECO har för påslag och vad dom tar ut vet jag ej, om de är hutlösa får du bedömma.

Har du tid och lust skulle det vara intressant om du gjorde en sammanställning på reservdels priserna till våra vanligaste motorer i båtarna.

Den kan du sedan sälja som en artikel till någon seriös båttidning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden heter Förbrukningsdelar original vs. pirat. Med tanke på Ditt inlägg: Pentas hutlöst dyra priser gjorda att vi valde Iveco dieslar när vi skulle byta i 3 båtar. utgick jag från att Du gjort sammanställningen över originalhandelns prissättning gällande förbrukningsdelar. Men tydligen inte.

 

Fasen vad dyra BMW har blivit, men jag vet å andra sidan inte vad jag jämför med... smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är du ute efter??

Jag trodde vi var överens om att VP priser är i högsta laget.

Jämförelsen är mellan Biltemas katalogpriser  och VP reserdelspriser allt från årets kataloger.

 

Startmotor  Biltema 600 kr  VolvoPenta 3174 kr

Glödstift   Biltema  60 kr  VolvoPenta  700 kr

Bränslepump Biltema 200 kr  VolvoPenta 1200 kr

Generator   Biltema 700 kr  VolvoPenta 2414/5727kr 

Tändstift   Biltema   65kr  VolvoPenta 177

Termostat   Biltema  80kr  VolvoPenta  280

Gen-rem     Biltema  30kr  VolvoPenta 129 kr

Bälgar      Biltema 230 kr  VolvoPenta >400

Zinkanoder  Biltema 80 kr  VolvoPenta 253

Impeller    Biltema 80 kr  VolvoPenta  242

 

BMW inlägget förstår jag inte.

Jag har ju refererat till vad jag fått priserna ifrån.

 

 

Senast ändrad av Lasse-L | 04 mars 2007 | 15:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse-L, Du köpte IVECO av ekonomiska skäl, eller hur? Vad kostar förbrukningsdelarna till IVECO?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl ingen roll, jämför priserna på Biltema och VP i hans inlägg här ovanför, sen så är det väl upp till var och en om man anser att VP´ s originalgrejjor är värda så mycket mer. För mig är det inte det.

Reservdelspriser till Iveco finns troligen inte på Biltema och det är troligtvis svårt att få tag på piratdelar till dom så vill ni jämföra reservdelspriser på olika motorer så föreslår jag en ny tråd.

 

Mvh Dessin

 

Senast ändrad av Dessin | 04 mars 2007 | 17:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...