sorha 0 Postad 20 Februari , 2007 Finns det någon som kan svara på vad man skall tänka på om man har hittat en båt i finland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 20 Februari , 2007 Vad ska du tänka på när du hittar en båt i Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 20 Februari , 2007 Finns flera trådar om det i MG. Leta och du finner :-) Inga problem att köpa båt i Finland egentligen - vi tllhör EU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorbats_Eskil 1 Postad 20 Februari , 2007 Finland tillhör EU och det gör Åland oxå. Men man skall vara lite försiktig om man handlar från Åland. Åland står utanför EU:s skatteunion och då skall det tullas ut och in. Är det så nya grejer att det finns moms så då dras det bort vid köpet och betalas antagligen vid införsel till Sverige. Vad det sedan är för tull förutom eventuell moms så det vet jag inte. Det är inte så farligt men man bör ta reda på före man köper så att man inte hamnar på överraskningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 21 Februari , 2007 Eftersom vår granne har båtregister skadar det inte att kolla båt- och ägaruppgifter. Dessutom är det förstås säljarens uppgift att avregistrera båten vid export. Registret administreras lokalt hos s k magistrat liknande våra länsstyrelser. Kontaktinfo finns på http://www.maistraatti.fi/se/index.html och åtminstone jag har fått snabb hjälp när jag ställt frågor via mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 21 Februari , 2007 Citat: Eftersom vår granne har båtregister skadar det inte att kolla båt- och ägaruppgifter. Dessutom är det förstås säljarens uppgift att avregistrera båten vid export. I Finland finns det inte någon register för SEGELBÅTAR, men väl för MOTORBÅTAR över en viss motorstorlek. Dessa motorbåtar har registerskyltar ! Segelbåtar kan registreras i båtklubbarna, och genom dessa till Seglarförbundet. Dessa segelbåtsregister ÄR EJ obligatoriska ! (ej till grund för taxering) Motorbåtar i Finland: I korthet Ägaren till en motorbåt som skall registreras skall innan båten tas i bruk lämna in en registreringsanmälan till magistraten i sin hemkommun. Det är också möjligt att lämna registreringsanmälan till vilken magistrat som helst eller dess serviceenhet. En motorbåt registreras då dess effekt överstiger 15 kilowatt, eller inom- eller utombordsmotorns effekt är över 37 kilowatt. En båt, vars motor har mindre effekt kan också registreras. Registreringsskyldigheten gäller även andra motordrivna vattenfarkoster, bland annat vattenskotrar, för vilka registreringsgränsen är inombordsmotor på 37 kilowatt. Ni som exporterar en båt (varesig motor eller segelbåt)från Finland BEHÖVER INTE GÖRA NÅGON anmälan i Finland. Bara till och betala och köra lyckligt iväg !! Här en site om motorbåtar till salu: http://www.nettivene.com/listCategory.php?id=1 På bild ett exempel, FLIPPERS BÅT: Flipper 510ht 1978, plus, 70hk Johnson snurra. Till ett pris av facila: 5500,00 Euro= ca. 52000,00 Skr !! PS. Skronans värde hoppar upp och ned som en jojjo. Växla pengar när Kronan är starkast !! Det fördelaktigaste att överföra via bank. Men kom ihåg, att i Sverige är dina penningstransaktioner föremål för skatteverket (banken informerar.Men du får fritt överföra pengar utomland, till ett värde, som jag inte vet. fråga banken!) I Finland har det alldrig på allvar debaterats om ett BÅTREGISTER, enl. Svensk modell, som skall vara till grund för taxering och båtavgift Här ser man inte snett på dig om du äger en båt, hur dyr den än må vara !! Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 18:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 22 Februari , 2007 Jag ser inte hur något av råden att kolla registret samt se till att säljaren avregistrerar båten kan föranleda citat och svar i SÅDAN HÄR TON. Men jag ska försöka förklara mig ytterligare lite tydligare. Personligen skulle jag inte vilja att min båt fortsatte att stå registrerad på annan ägare i ett annat land efter köp. Jag skulle inte heller vilja köpa båten av någon annan än den registrerade ägaren och varför behöver knappast förklaras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 22 Februari , 2007 OK, Flying, om det var mitt inlägg du menade ? Personligen skulle jag inte vilja att min båt fortsatte att stå registrerad på annan ägare i ett annat land efter köp. Jag skulle inte heller vilja köpa båten av någon annan än den registrerade ägaren och varför behöver knappast förklaras. Då skall jag ochså fördydliga ! Detta Motorbåts register i Finlsand är inte som ett Skeppsregister i Sverige. Motorbåtar här registreras, här, och får ett nummer ex.vis. A12345 detta är mest för att kunna följa bus, fortkörning mm. Fungerar inte heller som stöldskydd. Dessa nummer skylltar, får man göra själv efter bästa förmåga. Klistra bokstäver eller måla. Register slyltarna är inte som på bilar. När du köper en båt här, har betalt, har ett kvitto, då kan du sätta din blå/gula flagg i aktern och segla hem. DU RIVER HELT ENKELT BORT (eller målar över)DET FINSKA REGISTER NUMRET inte desdo mer !! Båten är härmed din och i Svensk ägo och ett Svenskt Fartyg Du behöver alltså inte blanda in polis eller detta Magistrat !! Du kan köra omkring i Finland som ett utlänskt fartyg i utlänk ägö, inga problem. Så vad den förre ägaren av båten gör, registrerar av eller inte, har ingen betydelse, det är inte ditt ansvar. Senast ändrad av anemos | 23 februari 2007 | 17:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 22 Februari , 2007 Hej! Usch, vilken tråkig stämning det blev i den här tråden :-( Känner dock att jag behöver rätta till ett par punkter i föregående inlägg. Det kostar inte alls att hålla en båt registerad i Finland. Att registrera kostar 27 Euro. Avregistrering är gratis. Ifall ni köper en begagnad (och registrerad) båt i Finland så ska ni givetvis få med er köpebrevet samt förra ägarens orginal registreringbevis. Med hjälp av dessa dokument så kan ni som köpare antingen registrera den åt er själva, eller avregistrera båten från det finska registret. Detta görs i Magistratets båtregister, kan säkert göras på efterhand via post från Sverige också. Blanketter och instruktioner finns här: http://www.maistraatti.fi/se/index.html Köper ni en ny båt så är den inte ännu registrerad någonstans. Då är det bara att köra hem den. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 22 Februari , 2007 Citat: Usch, vilken tråkig stämning det blev i den här tråden. Känner NI till Vasa, i Finland, verkar så från ERA bilder Raippaluoto bro, är det bekant. Bakgrund i ett av ERA bilder Detta med registrering i Finland, är inte en Svensk köpares bekymmer !! Citat: Med hjälp av dessa dokument så kan ni som köpare antingen registrera den åt er själva, eller avregistrera båten från det finska registret. Detta görs i Magistratets båtregister, kan säkert göras på efterhand via post från Sverige också. Anemos: Den som bor i Sverige och importerar båten dit, behöver, nödvändigtvis inte göra detta. Ingen kommer och springer efter båten, om allt har gått lagligt till !! Den Finska lagen berör ju inte dom som bor i Sverige och har sin importerade båt i Svensk ägo i Sverige!! Senast ändrad av anemos | 23 februari 2007 | 17:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanel 0 Postad 22 Februari , 2007 Hej www.Venepalsta.com är en bra sida att söka båtar på, välj sedan vaihtoveneet så finner man begagnade båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 22 Februari , 2007 Ochså två (största) sidor för begagnde båtar finns här: http://www.nettivene.com/ http://www.supermarket.fi/vene/ Vissa nybåt priser kan kan vara lägre i Finland, som i den här exempel http://www.portarthur.fi/index2.php?n=41 List pris för Regal 2250 med Volvo 270 hk 5,0 är här 43200 ¤ http://www.biscayamarin.com/favoriter/regal/2250/Pris-Data 2250 0610.pdf Och här 490000 kr = 52687 ¤ Ganska stor skillnad, tycker jag. En het tips skulle vara at köpa begagnad yamarin 59 i finland, priser för den här model syns vara mycket lägre här som begagnad. Jag har redan skaffat en ny Yamarin 64DC för nästä sommaren, den här saken rör inte mig ännu så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser