Zantax 0 Postad 20 Februari , 2007 Hej. Jag söker en liten gasolvärmare eller ett litet gasol element. Alternativt en liten fotogenvärmare. Vart får man tag på mindre varianter ? Har kollat på claes ohlsson och på några andra varuhus men de är så himla stora.. Tacksam för alla tips. Zantax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 20 Februari , 2007 Gasolvärmare finns, ganska stora, plus att du behöver en gasolflaska !! Gasololelement, vet inte vad du menar, gäller samma som för Gasolvärmare. Clas i Sjön, har två typer av petrolvärmare (fotogen=lyspetrol= lampolja !) Det finnes ochså sk. katalysator-värmare som går på gasol men dom är avsedda för sommarstugor o. sånt ! Beroende på var du tänker dig denna värmare, kam du använda en bra fotogenlyckta som ger ganska mycket värme ! Eller någon modell av ORIGO kök/värmare! (går på Tsprit,rödsprit, eller etanolalkohol) Eller Finska Wallas kök/värmare! (går på lampolja=renat fotogen) Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 18:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 21 Februari , 2007 Gasol har jag i båten till köket efter vissa komplikationer med spritkök men jag skulle vilja komma undan den skrymmande storleken på värmaren.. Pod värmarna på ClaesO tar ju upp hela golvet i båten och är avsedda för ca 30m2. Skulle vilja ha typ en liten gasol infravärmare eller nåt i den stilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 21 Februari , 2007 Primus har ju några mindre infravärmare avsedda för gasol. Dock inte för fast installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
imsevimsespindel 0 Postad 21 Februari , 2007 www.pan2000.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 21 Februari , 2007 Detta är ju ingen värmare utan en tillsats till befintlig gasol eller sprit ......... någonting ! Kajutavärmaren PAN 2000 använder befintligt gasol-, fotogen- eller spritkök som värmekälla. Den energisnåla fläkten (0,13A) ansluts till 12 volt. Inne i kajutan cirkulerar torr varm luft medan avgaser och fukt leds ut genom en böjlig aluminiumslang. Det i-och-försig ökar inte värme-effekten på något vis !! Bara dumma extra prylar !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Februari , 2007 Tja, det är ju ganska bra att avgaser och den fukt som bildas när gasol brinner leds ut och att värmen sprids i kajutan med hjälp av fläkten, tycker du inte? Såg den på mässan förra (eller var det förr-förra?) året och tyckte grejen verkade rätt bra i sin enkelhet som ett alternativ till en stor värmare, ganska bra pris var det också vill jag minnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Februari , 2007 Kanske denna kan vara något? http://www.gasol.nu/462329.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 21 Februari , 2007 En vanlig fotogenlampa ger väl lite ljus och värme. Men allt man eldar med drar ju syre. Vet inte om det blir så tätt under ett kapell att det spelar roll man kanske ska ta med det i beräkningen. Såg också dom på Claes Olsson och skulle gärna ha en sån fast ett par storlekar mindre. Om man ligger vid brygga med el kan man väl köra med en kupévärmare när det är riktigt kallt. Det lär det nog vara nästa helg när jag tänkte slänga i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 22 Februari , 2007 Ring och prata med Båt och Värmardoktorn, han har en hel del saker liggande och kunnande i ämnet. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Februari , 2007 Fotogenlampan är nog en bra investering, ger upp till 1000w värme och är dessutom inte helt fel att titta på, vår lampa får pryda sovrummet vintertid. OBS! Tänk dock på att värmen åvanför lampan blir enorm, se till att du har fritt ovanför lampan eller att den är försedd med en rök hatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 23 Februari , 2007 Grymt... Exakt vad jag letade efter.. En sån blir det.. Får fixa en liten ställning till den och slang så man inte behöver dra fram tuben varje gång. Jag mailade med primus och den skall dra 0,2 kg/h på högsta värme = överkomligt.. Tycker jag.. Loke marknadsförs av www.luna.se men säljs av deras återförsäljare.. och har ett rek pris på ca 500:- Tack för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Februari , 2007 Hittar du den för det priset så är det en bra affär! Kollade Lunas grosist prislista och där är priset till grosist 500:- Men Swedol eller Tools har säkert ett lägre pris efer som dom ägs av grosisten!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser