slproject 0 Postad 20 Februari , 2007 Hej, våren börjar närma sig (hoppas jag) och det börjar bli dags att fixa höstens olyckor... Jag lyckades få en spricka under båten när jag drog upp den på kärran. Den är i behov av lite fixande under i övrigt också så jag tänkte göra två flugor på smällen... Funderade på att slipa bort bottenfärg m.m. och lägga ny glasfiber med polyester under hela botten, och sedan lägga gelcoat ovanpå det. Någon som har några tips, funderingar eller alternativa metoder? (har arbetat med polyester förut, inte jättemycket men jag vet grundprinciperna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 20 Februari , 2007 Skippa gelcoaten under båten om du tänker bottenmåla. Snygga till med epoxispackel och måla istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 26 Februari , 2007 vad ska man måla med? en vanlig 2 komp färg? förslag? pudd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 26 Februari , 2007 Att lägga ny polyester på gammal är inte så bra. Den nya polyestern kan inte ingå kemisk förening med den gamla uthärdad och du riskerar delaminering. Bättre då att istället använda epoxi som har klistringsegenskapersom slår det mesta. Metoderna kan du få reda på i detalj genom epoxitillverkarna (West t.ex.). En bonus med epoxin: Jag epoxibehandlade min förra båt och upptäckte att det räckte med endast ett lager bottenfärg, beväxtningen fick helt enkelt inget fäste på epoxiytan så jag hade alltid en ren och snygg botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YachtCare 0 Postad 26 Februari , 2007 Hejsan! Det bästa och billigaste du kan göra är att lägga på epoxi och sen bottenmåla. Vad du ska använda beror lite på underlaget. Har du gelcoat kvar så lägg på 5 lager av Internationals Gelshield 200, därefter bottenmålar du inom 6 timmar, följ instruktionerna. Kostar ca 250-300kr/ 0,75 liter Har du ren plast så lägg 1 lager internationals Gelshiel Plus först sen på med Gelshield 200, följ anvisningarna så slipper du mellanslipa. Du får mycket hårdare yta på detta sätt samt att du får ett böldpestskydd, det är lättarbetat och går fort. Lägg INTE på ny gelcoat, det är bortkastade pengar. Mvh Tony Guldbrand www.yachtcare.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YachtCare 0 Postad 26 Februari , 2007 Hejsan! Det bästa och billigaste du kan göra är att lägga på epoxi och sen bottenmåla. Vad du ska använda beror lite på underlaget. Har du gelcoat kvar så lägg på 5 lager av Internationals Gelshield 200, därefter bottenmålar du inom 6 timmar, följ instruktionerna. Kostar ca 250-300kr/ 0,75 liter Har du ren plast så lägg 1 lager internationals Gelshiel Plus först sen på med Gelshield 200, följ anvisningarna så slipper du mellanslipa. Du får mycket hårdare yta på detta sätt samt att du får ett böldpestskydd, det är lättarbetat och går fort. Lägg INTE på ny gelcoat, det är bortkastade pengar. Mvh Tony Guldbrand www.yachtcare.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 26 Februari , 2007 hej och tack om man har lagat en skada på c:a 10x50 cm vad gör man då efter ha slipat gelcoaten en del så kommer det säkert vara plastrent längs hela kölen. ska man köra på 1 lager gelshield plus på dom områden som är plastrena och sen 5 lager gelshield 200 eller ska man lägga 1 lager gelshield plus över hela botten? pudd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YachtCare 0 Postad 26 Februari , 2007 Pudd skrev........ hej och tack om man har lagat en skada på c:a 10x50 cm vad gör man då efter ha slipat gelcoaten en del så kommer det säkert vara plastrent längs hela kölen. ska man köra på 1 lager gelshield plus på dom områden som är plastrena och sen 5 lager gelshield 200 eller ska man lägga 1 lager gelshield plus över hela botten? pudd Svar JA ska man föla alla regler så ska Gelshield Plus på, men det är opraktiskt så kör 200 på allt det borde sitter tillräckligt bra på den lilla ytan. Se bara till att det är ORDENTLIGT repigt/slipat helst med 24-40 papper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser