Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gustaf76

Batterier

Rekommendera Poster

Mysig ton i denna tråd, svara på min tråd om grundsats så skulle jag bli tacksam då det är ett arbete jag snart skall starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack än en gång för alla inlägg....kul att man kunde få igång lite diskussioner he he he

det blir kanske 3 nya AGM batterier.

/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen det här börjar bli komiskt hur en person kan tro att vet så mycket,du har ingen aning om nåt om el!!.

Ta mitt kylskåp tex 12volt 42watt hur kommer det säg att den ska anslutas med minst 4mm2,enligt dig så kan jag använda 1,5mm2 till över 120w.

kablar ska dimensioneras efter A ja! A är resultatet av effekten gentemot spänningen!!.

12volt är inte samma som 240volt det är en enorm skillnad.

Angående din kommentar om batterier, start batteri är en väldig skillnad mot förbrukning batterier.

att han vill ha gel batterier tycker jag är kanon!

att han verkar ha råd med det är ännu roligare och han har säkert gjort sig förtjänt av att ha råd med det.

Det verkar som du är en biltema person med lite stålar!!

Lycka till Gantika med dina installationer jag hoppas att ingen köper något av dig som du har petat på,det skulle bara vara synd om dom.

Kan du inte skicka över din adress så ska jag skicka över en tabell med vilka lednings area som skall användas vid installationer av 12v beroende på längder och effekter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Draco

Hmm..en liten observation:

Du säger: Angående din kommentar om batterier, start batteri är en väldig skillnad mot förbrukning batterier.

Gantika sa: Köp ett likadant förbrukningsbatteri som de två du har eller köp ett nytt startbatteri och använd startbatteriet till förbrukning om det är av samma sort och ålder.

Jag fattar inte vad som är fel med det rådet, klockrent tycker jag ?

Visst, rena startbatterier är olämpliga som förbrukningsbatterier, men ren innanläsning av originalfrågan säger ju hur tydligt som helst att batterierna i fråga är Tudor Exide förbrukningsbatterier så jag fattar inte var startbatteri-frågeställningen kom in ?

Sen, angående kablar/dimensioner/lagar/författningar etc:

Ampere är väl Ampere oavsett spänningen ?

Visst, vid en given effekt är Ampere:rna olika beroende på vilken systemspänning som används, men det finns mig veterligt ingen LAG som säger att man måste ha en viss mm2 på en kabel vid en viss strömstyrka (utan att ta hänsyn till kabellängden) ?

I min värld finns det bara två parametrar att beakta:

1. Spänningsfallet vid förbrukaren (funkar den fortfarande tillfredställande med den levererade spånningen?)

2. Värmeutvecklingen i kabeln vid den avsedda belastningen (tål kabeln och omgivningen den värme som resistansförlusterna genererar ?)

Om båda är acceptabla, så är väl allt allt ok ?

Exempel som du gärna får kommentera:

Jag har en hyfsat fet 12 volt-generator (vind) som kan generera 400 Watt som max.

Jag har 2 meter 16 mm2 kabel från sagda generator till en ogenomtränglig barriär: stålöverbyggnaden på min stålbåt.

Jag behöver således dra en ledning igenom nämnda stålskott och vill av naturliga skäl ha ett så litet hål som är praktiskt möjligt.

Kabellängden igenom skottet är ungefär 2 centimeter (2 mm plåt med 10 ggr marginal) så jag gissar mig till att en standard 2 x 1,5 mm2 kabel räcker och borrar ett hål som rymmer en sådan.

På andra sidan skottet kör jag vidare med 3 meter 16 mm2 kabel fram till batterierna.

Är den i sammanhanget extremt klena 1,5 mm2 kabeln farlig eller av andra skäl olämlig, och i så fall varför ?

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 februari 2007 | 21:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 2x1,5mm2 är för lite trots sin korta längd,Kabelarea bestäms inte bara efter elsäkerhetsverket utan elsäkerhetsverket talar om generella krav men hänvisar att man ska följa produktens krav vid installatiner,därifrån kommer bestämmelserna angående 12 volt med kabelarean.ex som min solpanel som ger 30w om jag ska göra enligt tillverkaren för att dom ska kunna ge garanti att panelen kan ge 30w så krävs 2,5mm2 och ej längre kabel en 6m.

Dom här sakerna jag skriver om area står i alla min tillverkares produktkataloger och hänvisar till elsäkerhetsverket,som hänvisar inte bara elsäkerheten utan även värme osv.

dom mätningar vi gör i båtar visar väldigt väl hur viktigt det är att använda så grov kabel som möjligt från generatorn för at få ut maximal laddning.

som med det jag skrev om effekter,100w konternuerlig effekt uttag så får man ej använda mindre en 6mm2 vid en längd på 10m,om du skulle ha en längd under 2 så räcker 2,5mm2.

vi har gjort flera tester på olika generatorer med att tångampere mäta ledningar och ser då att det skiljer 10-tals A mellan olika areor.

som Gantika skrev nåt om 1,5mm2 vid 16,6A är totalt fel.

vid 240 volt gäller

1,0mm2=6A

1,5mm2=10A

2,5mm2=16A

4mm2=20A

6mm2=25A m.m.

Mitt jobb är dagligen spänningar från motorer på 400v

till styrningar 0-10v analogt samt analoga strömmar mellan 4-20ma.

samt hur man får förlägga svagström gentemot starkström ,i vilka temperaturer samt hur många lager på varann.

Jag förstår ditt problem med att du vill göra så litet hål som möjligt men går det att göra ett större hål eller är det att et är svårt?

Jag skulle ialla fall dra hela 16mm2 från generatorn till batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag lärt mig den hårda vägen är att 12V-installationer är farliga genom den värme som en ledning eller dåligt kontaktälle kan ge. Har haft kabelbrand ombord. Visserligen inte så att det tog sig och blev lågor men det var nog en tidsfråga.

Det är inte samma risk med 230V då en säkring lättare löser ut då spänningsfall i kontaktställen får mindre inverkan på strömmen. Man har fler volt att ta av s.a.s. Det är med den här diskussionen klart tycker jag att det är bättre med en för kraftig ledare än en för svag.

Kan vara bra att ägna elinstallationen en extra säkerhetstanke. Kanske lika viktig som t.ex bottengenomföringarna. En snabbgående båt inomskärs skakar mycket och elinstallationer måste sitta fast. Samma med alla båtar till havs. Batterierna måste vara fastspända så att de inte kan röra sig och ska kunna hänga uppåned om man snurrar. Att isolera extra vid genomföringar så inte isoleringen skavs. T.ex med en gummigenomföring som är snäll mot kabeln.

En översyn av elektriska systemet med hänsyn till mekaniskt slitage från vibrationer och och att båten slår i sjön kan ge båten ökad säkerhet.

Och att byta för klena ledare. Att inte ha för stor säkring i förhållande till kabeln. Att mäta med voltmeter vilket spänningsfall ledaren ger.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, men det absolut värsta jag vet är när batterierna tar slut, det är värt lite pengar bara det funkar och är bra. Men nu när jag läste den länken du bifogade så rekommenderar dom ju att komplettera batteribanken vilket är precis det jag fick för mig från början, samt att dom rekommenderar den typ av batterier jag har. Så det blir nog ett nytt likadant batteri samt att jag ska byta till sådana fina pressade kablar m..m som dom har på sin sida. Kablarna idag är grova , men kabelskor m.m. är inte av samma kvalitet.

Då borde det blir bra...

mvh

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14.gif\ Den här tråden börjar likna den om Sjöräddarna. Har ju spårat ut totalt det här. Undra vad som är rätt. Ska man våga lite på folket bakom disken i en eltillbehörs butiken. Med tanke på hur det är här med alla Jagvetbästochharalltidrätt personer21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag lärt mig den hårda vägen är att 12V-installationer är farliga genom den värme som en ledning eller dåligt kontaktälle kan ge. Har haft kabelbrand ombord. Visserligen inte så att det tog sig och blev lågor men det var nog en tidsfråga. 

Det är inte samma risk med 230V då en säkring lättare löser ut då spänningsfall i kontaktställen får mindre inverkan på strömmen. Man har fler volt att ta av s.a.s.

Två saker. Visst, det är viktigt att ha bra kontakt överallt. Det är också viktigt att ha alla ledningar korrekt avsäkrade.

Du har också rätt i att en dålig kontakt ger mindre inverkan på strömmen i en 230 V anläggning än i en 12 V.

Men hur är det egentligen med vad du kallar kabelbrand jag tror att du menar dåliga kontaktställen där det blir varmt.

Värme är ju samma sak som effekt. Har du en glödlampa på 25 W blir den inte lika varm som en på 100 W, det kan vi vara överens om.

Om vi då har ett dåligt kontaktställe som är på t.ex. 1 ohm så spelar det ingen roll vilken spänning vi har, det är bara strömmen som påverkar värmeutvecklingen. Ohms lag säger P = R x I x I

post-6081-1394234937,3798_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ren klantighet från min sida. Det blev kortis i en alldeles för klen kabel som jag dragit fram till en pentrypump, ledararea c:a 0,25 mm2. Den var dessutom inte avsäkrad. Inget bra exempel i diskussionen på denna tråd om ledareoch avsäkring då det ju knappt var någon ledararea och en total avsaknad av säkring. 

Friskt kopplat - hälften brunnet.

Den ev. branden hade man fått betala själv om försäkringsbolaget sett min fina ledningsdragning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi då har ett dåligt kontaktställe som är på t.ex. 1 ohm så spelar det ingen roll vilken spänning vi har, det är bara strömmen som påverkar värmeutvecklingen. Ohms lag säger P = R x I x I

Nej - men säkringen kanske inte löser ut om jag har låg spänning.

Likadant om jag har en på tok för klen kabel som i mitt fall. Hade jag avsäkrat den med en tokstor säkring hade den kanske inte löst ut om den varit lång. Men visst har man som regel en mycket god marginal om man drar 1,5 mm2 och har några meter kabel och säkrar med måtta. Jag är mer rädd för dåliga kontaktställen på båt där oxid kan ge punktvärme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkringen är inte spänningsberoende den löser bara ut på strömmen.

Om du räknar lite på ohms lag kommer du att upptäcka att det inte kommer att vara möjligt att uppnå en stor värmeutveckling (effekt) utan att ha en stor ström i ett 12 Volts system. Dessutom ju sämre kontakten blir (högre motstånd Ohm) ju mindre blir strömmen i kretsen vilket ger lägre effekt.

Ohm var en smart kille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det står ju så på säkringen så det tror jag på.

Men om man räknar med Ohms lag på en dålig kontakt som har motstånd på 2 ohm och kommer strömmen att bli 6 A om det blivit kortis. Säg att säkringen är på 10A. Vad händer då vid det dåliga kontaktstället? Jo det kommer att utvecklas värme som kan bli brand, 6x12=60W.

Om man istället räknar på 230V-system blir strömmen 230/2=115A. Säkringen på 10A smäller direkt. Så visst är det skillnad på olika. Dvs 12V och 230V. 12V system är farligare ur brandsäkerhetssynpunkt då säkringarna ligger närme farliga gränsen för att lösa ut. Det är vad Draco har försökt att tuta i oss obildbara.

Ja hr Ohm han var inte dum han. 

Senast ändrad av forgus31 | 24 februari 2007 | 17:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst dina slutsater är ju riktiga, det du beskriver kan ju inträffa om Murphy är med och man får dubbla fel samtidigt. Men man kan ju också se det på ett annat sätt. Om du får ett fel i en 230 Volts anläggning där motståndet blir 23 Ohm istället för 2 så får du en värmeutveckling på 2300 W och säkringen på 10 A håller. Då skall det mycket till om det inte med största säkerhet börjar brinna.

Det går alltid att finna det mest ogynnsamma förhållandet för en viss sak bara man letar lite.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kabel-areorna i ett 12 volts system och 230 volt system går INTE och jämföra.

Andvänds ohms lag och räkna!

En hundra vatts förbrukare i ett 230 volts system drar strax under 0.5 amp, medans en 100 vatts förbrukare i 12 volts system drar över 8 Amp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen alla glada mycket av problemen med 12volt är ex oxid eller dåliga kontakter vilket gör att man får spänningsfall pga värmeffekten av värmen så blir kontakten sämre det blir brännmärken osv vilket gör att värme effekten ökar destosämre kontakten blir. vid högre spänning så orkar strömmen tas sig (igenom).i många utav mina apparatskåp jag bygger så fotograferar besiktningsmannen av plintar och anslutningar med värmekamera för att se att full kontakt finns.

man kan kolla på ex gamla bilar som inte startar trots att batteripolerna sitter på plats men dom har alldeles för dålig kontakt så man behöver bara dra åt lite så sartar dom som klockor.

många säger det är ju bara 12 volt det är ju inte farligt,men man ska veta att man tex svetsa med 12 volt funkar kanon (ett kort tag)

så strömmarna är inte att leka med dom kan göra stora skador.

jag har gjort en hel del koller med data på hur signaler och strömmar funkar ta tex bilstereo om man kopplar in ett slut steg med hög effekt så tappar du basen rejält om man använder klen kabel,i stereon så är minus viktigare en ,när jag tävlade med bilstereo så använde vi först kondingar för höga strömmar till bassteg och dubbla tjock leken på minus en .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till som tävlat i bilstereo =) jag hade 3 st 1 faradare för att stegen skulle få kräm in i det sista,  Lyckades få min 400 amp säkring att lösa ut ett par gånger under crank it up.. så att svetsa ja det är ett bra exempel vad man kan åstakomma med 12 volv och vilka strömmar man har o göra med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har en stor båt framför allt lång 21,5m så jag går på Gantikas tips och drar 1,5 kvadrats kabel överallt. Särkilt dom långa kablarna för det blir ju mycket billigare och han säjer ju att det går så så får det bli.

QM

Ps 1,5 kvadrats kablar kan man hitta i sopconainrarna utan byggen

Senast ändrad av quartermaster | 24 februari 2007 | 23:10

Senast ändrad av quartermaster | 24 februari 2007 | 23:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas bara att du inte ska driva annat än lampor med dom i dom längderna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du kan hitta i containers är nog FK och kabel med EK som inte är det optimala för installation i båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...