Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gustaf76

Batterier

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Har idag 1 start 2 förbrukningsbatterier. Tänkte utöka med ett förbrukningsbatteri. Dom 2 jag har idag är Tudor Exide 75ah (ej gel) c:a 1-2 säsonger gamla = nya.

Kan någon ge mig tips, ? Jag var nöjd i somras med dom batterier vi har vi kunde förbruka mycket men jag vill ha lite längre förbrukningstid.

Ska jag införskaffa 3 nya GEL batterier i stället ? Om bef batterier räckte c:a 3 dygn för kyl, lite belysning samt lite stereo, kommer jag märka stor skillnad genom att införskaffa ett tredje likadant ?

 

mvh

G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du inte förtäljer hur/med vad du laddar dina batterier så blir det lite svårt att ge något råd.

 

Jag skulle inte köpa GEL om jag var du, vad jag förstår är GEL lite kinkiga vad gäller laddning..

http://www.xantrex.com/web/id/734/docserve.asp

 

Jag skulle nog köpt ett likadant Tudor bly/syra till.

 

Någon skillnad ?

 

2 * 75 = 150, 3 * 75 = 225, typ plus 50% ?

 

Ja, du kommer troligen att uppleva den skillnaden att din nya batteribank kommer att bli lättare att ladda, totala livstiden blir längre och totala kapaciteten vid normal urladdning blir avsevärt större än de 75 Ah du tillför.

 

http://www.smartgauge.co.uk/peukert2.html

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 februari 2007 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp absolut gel batterier men köp rätt dom finns för olika ändamål tex start har en extremt högre kortslutningsström en förbrukningsbatterier.

dom har ej problem med laddning,ett tips köp en ny generator som klarar att ladda upp dom,om du har en orginal 55A med orginalkablar och du har använt ex stereo,kyl,värmare mm så du har dragit ur dom hyfsat så kommer din generator ladda ihjäl sig för att försöka få upp laddningen.

jag köpte en generator 100A från Usa 1-wire och kopplade med 50mm2 kabel för att kunna ladda rejält,generatorn kostar 74 us dollar frakt.

 

Orginalkablarna som ofta består av 6mm2 gör att du ej får ut mer en max 35A ur en 55A generator sen är det bara att räkna ut hur många amperetimmar du behöver för att ladda 3st batterier,ex 35A 1 timmes körning med orginal generatorn så behöver du köra en stund för att ex få upp 225A ca 6,42 timmar och har du en båt som jag som och marschar 30 knop så blir soppan jävligt dyr och jag tror jag hamnar i polen innan jag har ladat klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att ett gelbatteri är det du ska köpa. Misshandlar du batteriet så får du punga ut med mer pengar.
 
Jag skulle köpa ett till batteri av samma typ och vara uppmärksam på om du får egenurladdning i banken. Troligen inga problem om du hållt uppe laddningen och inte laddat ur mer än 30-40%. Detta är gissning men du förlorar bara ett batteri för c:a 500 kr om du ändå tänker förnya.
 
Studera gelbatterier på nätet. Läs inte så mycket från tillverkarna utan från användare utan branschkoppling. Det är alltid pengar att tjäna på oss användare och man får vad man betalar för är handlarens bästa valspråk.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör absolut inte som Draco säger om du inte är gjord av pengar. Han måste vara den där typen av säljare som står på mässor och lovar vad som helst.

 

Dracos resonemang om kabelareor, laddtider och generatorer håller liksom inte. Han utgår från att batterierna är helt tömda och använder man batterier på det sättet klarar de max 50 laddningar sen är de bara att kasta.

Gör istället som de andra föreslår. Köp ett likadant förbrukningsbatteri som de två du har eller köp ett nytt startbatteri och använd startbatteriet till förbrukning om det är av samma sort och ålder.

När du sedan har kört slut på dina förbrukningsbatterier om sådär 5-6 år så är det dags att ta ställning till vad du vill ha nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


U=R/AxIxL där

U=spänningsfallet i volt

R=kopparkabelns inre resistans i Ohm per mm² och meter (c:a 0,017)

A=kabelarean i mm²

I=strömmen genom kabeln

L=kabellängd i meter
 
80 mm2 låter som en kabel till stamledningen från Harsprånget m.fl kraftverk.
Men har man långa sträckor och ingen regleringsavkänning vid batteriet så är man klart på den säkra sidan. Har man avkänning eller kan på något sättt kompensera för spänningsfall fram till batteriet räcker det med 16 -30 mm2. En modern generator för båtbruk har väl avkänning av spännngen vid batteriet eller har jag fel? Då kan man även tänka sig att bjuda på den lilla effektförlusten som det blir
 
T.ex blir spänningsfallet 0,09V vid 30 A och 3 m 16mm2 kabel. Det blir 1W effektförlust mot vilket motorn och miljön lätt klarar. 
 
Men visst, byter man ändå kabel kan det vara bra att vara förberedd på framtiden. Snart sitter man där med 5 ggr så många batterier för att försörja all elektrisk utrustning.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Ok tack för alla inlägg. Tror jag satsar på ett till exakt likadant batteri. När jag står i hamn med el så laddar jag banken med en fastmonterad Mobitronic 15a laddare, den funkar mycket bra och laddar snabbt. Originalgeneratorn är 50 el 55a men det känns som den räcker. Kablarna till batterierna är ganska kraftiga.

 

Provar med det ser utfall, kanske blir solcell till säsongen efter.

mvh

G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla också spänningen på batteribanken vid laddning. Jag fick ta bort en diod för att få fjång på laddningen. Det är sådana fåniga skiljedioder som äter upp 0,7V av spänningen.

 

Det ska vara minst 14V, helst 14,2-14,4V vid 20 grader.

 

Batterierna tar som regel bra laddning en liten stund efter motorstart (10-15 A per batteri) varefter laddningsströmmen går ner till omkring 5-7A/batteri. Detta är givetvis beroende på batteriernas laddning. Detta gäller på vår batteribank på 4 st 75Ah rätt nya fritidsbatterier som sällan laddas ur mer än 25%.

 

 

Senast ändrad av forgus31 | 20 februari 2007 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kul att höra era argument men jag driver ett företag som jobbar med marin el & styr och generatorer! ex åt kustbevakningen mm.Angående kabeln så säger tom lagen att du ej får belasta en ex 6mm2 kabel med mer en 100w på max 10m,ta och prata med en marin firma nära dig istället så får du ej missledande svar.

angående gel batterier så är det bara av erfarenhet jag skriver ej försäljning,jag hatr deras sett att sälja.visst är det dyrt med batterierna,sen sa jag ej att du skjulle ladda ur dom helt jag tod ett exempel,visst är det rtt att vid en total urladning så håller dom inte länge ,ibland ej längre en 1 gång oavsett vilket batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett bevis på att du inte vet vad du pratar om när du säger att lagen föreskriver max 100W på 10 m och 6 kvmm.

 

Det finns ingen lag, idag gäller Svensk standard.

 

Nästa problem är att du blandar ihop storheterna. Om du måste ha 6 kvmm till 100 W hur tror du att din elinstallation hemma skulle se ut?

Lägg ned nu och ägna dig åt det du kan. Du har säkert dina kunskaper du med men på ett annat område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på skillnaden mellan 240 v och 12v så lär du dig nåt,det är samma elsäkerhetsregler på 12v halogen belysning tex.tror du att du får belasta 2400w på 12volt med 1,5mm2 då bör du sluta med allt som har med el att göra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var skrev du att det gällde 12 Volt? Jag har 24 Volt i min båt, vad gäller då? Var har du 240 Volt, jag känner inte till någon sådan standard.

OK 12V 6mm2 10M 100W ger en effektförlust i ledningen på 2W. Dela det med 10 m så får du 0,2W/m ledning. Det verkar inte som om den gränsen är rimlig i något avseende.

 

Kan du berätta vad vi andra kan ta del av dina oländligt stora kunskaper, det är ju alltid bra om man kan bevisa sina påståenden.

 

Sen kan jag berätta för dig att jag jobbat med el i 45 år bl. a i marinen och är behörig elistallatör.

 

Jag säger det en gång till. Lägg ner nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är fakta!!! 12volt är en jä...la skillnad mot 240volt,om du kopplar in ex belysning 4st 50watt halogen och använder dig av ex 1,5mm2 så är det bara en tisfråga innan brandkåren kommer till dig!!!

post-6840-1394234935,3516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen en fråga till dig! hur lång kabel 1,0mm2 med 24volt kan du dra med en automatsäkring på 2A om du kortsluter den,vid vilken längd slutar säkringen att lösa?

 

Senast ändrad av draco | 20 februari 2007 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för papper du har grävt fram. Det är definitivt ingen lagtext.

 

12 V och 100 W ger 8,3 A vilket är OK för 1,5mm2. Följaktligen ger 200 W 16,6 A vilket är på gränsen för 1,5 mm2.

 

Problemet att använda så klen ledning är inte att den brinner upp, det är att det blir dålig spänning till belastningsobjektet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvadratmillimeter hit och Ampere dit... :-)

 

Det enda jag vet som är en strikt regel är att man ska hålla sig under 6 Ampere per kvadratmillimeter. Om man har en ledning som ligger fritt och får bra kylning. I en 10 kvadrats ledning får under inga omständigheter gå mer än 10*6 = 60A.

Det är alltså ett rent säkerhetskrav för att inget ska bli för varmt. Över det blir installationen farlig.

 

Att en installation inte är farlig innebär inte att den fungerar bra. En lite längre kabel ger hiskliga spänningsförluster vid den strömmen och ger t ex dålig laddning.

Använd alltid så grov ledning som går att få ditskruvad i kontakter etc med rimlig ekonomi och ansträngning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders.

Du har ju rätt till en del. Det jag har försökt att påpeka är att effekten har inget samband med ledningsarean vilket många tror. Det är endast strömmen som har betydelse.

Sedan det här med 1 mm2 <==> 6 A det är vanligt att man får höra att det förhåller sig så. Dock, ingen regel utan undantag. Idag säkras stigarledningar och jordkablar på 6 mm2 ofta med 50 A. Ta motsatsen till detta. Du kan inte säkra en 95 mm2 kabel med 630 A.

Ytterligare en sak som normalt påverkar men i det här sammanhanget inte är relevant är ledarmaterialet.

 

Så det är inte så lätt att dimensionera alla gånger som många tror. Det är kanske därför man har gått i från säkerhetsföreskrifterna där det i det närmaste var glasklart vad man fick och inte fick göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Draco, kan du förklara vad tabellen vill säga?
 
Jag förstår inte vad siffrorna står för. Är det förlusteffekt över kabeln som står i vänstra kolumnen? Eller är det lastens effekt? Är det 12V som antas?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lånar tråden lite.

 

Gantika, Du verkar ju kunna detta med el.

 

Vilken area skall plusledaren ha för en last av startmotor om 3,0 kW om avståndet mellan strömkälla och förbrukare är 1,75 meter? Hur stort blir spänningsfallet om minusledaren ansluts till jordningspunkt i motorblocket i stället för jordningspunkt på startmotor? Komponenterna finns i ett system med spänning 12 volt och erforderlig strömstyrka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är lite svårt att svara på beroende att när du lastar batteriet så mycket (250 A) sjunker batterispänningen ganska drastiskt.

Men, om vi utgår ifrån ideala förhållanden med en skapligt lättstartad motor och lika grova plus och minuskablar till startmotorn och motorblocket så blir det som följer.

Om du använder 35 mm2 kabel tappar du 7% av effekten på vägen. Med 50 mm2 kabel tappar du 5%.

 

Jag skulle välja 35 mm2 om motorn är frisk och startar snällt, annars skulle jag ägna mig åt att fixa motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja Gustav.

 

Kolla in denna länk... Det finns en massa mera info på deras hemsida..

Massor med bra info och lathundar för kabel areor och kopplingsscheman. Den har vart med förr på forumet.

Klick

Min Pappa kan oxå el.

 

14.gif\ Zantax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Egenligen borde jag inte blanda mig i detta, för det ser ut att vara redan åtskilliga exterter på tråden.

Jag skriver följande, utan att orka läsa igenom tidigare innlägg !

Eftersom du har en motorbåt, och kör mycket för motor så är laddningen inget problem!

Kan du säkert öka på din förbruknings-batteri bank till tre batterier.

Jag är inte vän av gel-batterier. Dålig erfarenhet. Utan vanliga blybatterier av bra kvalitet.

Numera finns det och sk. VRLA (Valve Regulated) AMG batterier med bättre egenskaper än vanliga bly/syra batterier, men dessa kostar litet mer !

Det är alltid bra att byta ut alla batterier till samma ålder och samma typ. Det kostar förståss !!

Visst har du mer batterikapacitet, med tre än med två batterir.

Det är ditt val, har du inga penningsbekymmer, så skaffa dessa AMG akkar !! dom har liten inre urladdning mm. och har 10 Års garanti !!!!

Titta på exempel Euroglobe.org i nätet !

Som här: Euroglobe batterier. Finns säkert återförsälgare nära dig !

http://www.euroglobe.org/

 

Titta där på Valve Regulatet AMG batteries !

 

Dessa VRLA AMG batterier är helt sealed alltså helt slutna (helt läckfria, ingen gasbildning som läcker). Kan vändas hur som helst utan att det läcker något. Används bla. i arbetsmaskiner inomhus, rullstolar, flygplan och världsomseglar mm. 

Har själv använt dessa VRLA AMG akkarna nu i tre år. VRLA AMG akku är heller inte överkänsligt för överladdning, upp ti 14.8 volt !!! Kokar inte som vanliga blyakkar !!!

Dessa VRLA AMG akkar kostar som Gel akkar, men är mycket bättre. 10 års garanti !!!!! (Jag menar att dom garanteras hålla i 10 år )

Du behöver inte ha sk. startbatterier, utan förbruknings batterier.

Så du kan glömma bort alla dessa parametrar om max. kortslutningsström.

AMG batterier, har alla dessa diskuterade egenskaper.

Stillastående VRLA AMG batterier har en betydligt mindre inre urladdning än vanliga bly-akkar!!

VRLA AMG, akku är i princip som ett vanligt syra batterier, men i ett VRLA AMG, batteri är syran bunden i en glasfiger matta, och är återcirkulerande vad vätgasen beträffar ! Där är plattorna av en annan metall-sammansättning än vanliga bly akkar !

 

(Det verkar som diskussionen har spårat ur till enbart Elnät frågor, sladdar, kablar och deras areor mm. )

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 22 februari 2007 | 13:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen kolumnen till vänster är effekt=W bredivid är en aktuell källa såsom antal belysning eller liknande,Sök ex på Google efter 12v kabel area,gå in och titta ex på leverantörer som levererar 12 v belysning så får ni svar.Jag tog och ringde runt till lite olika tillverkare,enligt KRAVEN från ELSÄKERHETSVERKET är vid en effekt på 100w 12 volt med max 10m ledningskabel skall 6mm2 användas.

 

och 16,6A på 1,5mm2 vilket skämt vid 16A skall 2,5mm2 användas på 240volt och från 16A-20A skall 4mm2 användas och från 20-25 skall6mm2 användas.

 

man får belasta en 1,5mm2 med max 13A punkt slut.

Jag pratade med en utav mina Elgrossister som jag handlar av och visade denna diskusion som Gantika har lagt inDet blev ett stort HAHAHAHAH utav den ansvariga för produkterna hos Grossisten,Ledsen att säga det Gatika men du är ute och cyklar MED PUNKA!!!.

att jämföra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

draco skrev:

 

 

hej igen en fråga till dig! hur lång kabel 1,0mm2 med 24volt kan du dra med en automatsäkring på 2A om du kortsluter den,vid vilken längd slutar säkringen att lösa?

 

Gantika, en liten detalj bara..

 

Jag tror du antingen missade att frågan gällde 24 volt och inte 12 volt, eller så avser dit svar längden på både plus och minusledarna tillsammans  ?

 

 

 

Mitt svar skulle kunna se ut så här:

 

 

24 Volt/2 Ampere = 12 ohm, så om kabellängden har högre resistans än det kan det inte flyta en ström som överstiger de 2 Ampere som är kriteriet för att säkringen överhuvud taget ska lösa ut.

 

 

Om en 1mm2 kabel har resistansen 0,018 Ohm/meter, så blir svaret

12/0,018 = 666,6, så 667 meter torde garantera att strömmen håller sig under 2 Ampere.

 

 

Men automatsäkringen har ju samtidigt en icke försumbar inre resistans (typiskt någonstans mellan ~0,1 och 0,5 Ohm för en 2 Ampere) vilket väl också måste tas hänsyn till...0,1 Ohm motsvarar ~5,5 meter kabel och 0,5 Ohm hela 27 meter!

 

 

Sen har olika automatsäkringar varierande utlösningskurvor, tiden innan dom löser ut med en viss överlast kan vara allt allt från timmar till sekunder.

Dessutom är hela klabbet temperaturberoende!

 

Så, för att kunna ge ett så korrekt svar som möjligt måste man också veta vilken omgivningstemperatur som avses gälla, och vilken automatsäkring som avses.

 

667 meters total kabellängd torde garantera att säkringen oavsett typ aldrig löser ut, medan 666 meter kabel kanske kan få den att trippa.

 

 

Hehe, men vem bryr sig (har svårt att se i vilken båt denna kabel skulle installeras) 14.gif\

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 februari 2007 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag förstår.
 
Det handlar om avsäkring Draco. En missuppfattning. Jag trodde vi pratade om kabelarea för att få bra laddning. Iofs bär det åt samma håll. Ha inte för liten ledningsarea. Det såg lite skumt ut med 100 W ledningsförluster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar.

En ledning som man skall kortsluta måste bestå av två ledare. Därav 350 m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco

Elsäkerhetsverket ställer kravet att en installation skall vara säker för person, egendom och husdjur.

 

Strömvärden enligt SS 424 14 24

post-6081-1394234935,5808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!!! men vid 240 volt ej vid 12 eller 24v!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel igen.

Först, kan du inte glömma 240 Volt, vi har bara 230 Volt i nätet.

 

Sedan gäller tabellen 0 - 1000 Volt

 

Å du, försök att få in i skallen att ledningar dimensioneras efter strömmen inte spänningen eller effekten.

 

Senast ändrad av Gantika | 21 februari 2007 | 23:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...