Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
illern1

Projekt

Rekommendera Poster

Vid motorbytet förra vintern så fanns inte tid att tillverka ny instrumentering, så det gör jag nu! Ett hål för bogpropeller är också upptaget, ska bara vänta på att den värsta kylan ska lägga sig innan jag börjar plasta...

Med instrumenteringen så följer förstås en hel del elarbeten, batterierna ska få flytta in under kojen i akterruffen för att få bättre balans i båten. När den går fortare så märks det mycket tydligare att den är klart tyngre på babordssidan!

post-13759-1394236228,1585_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det är verklgen IDE nu!!!

Men, det blir väl en vår till slut även om det ser mörkt ut just nu...

Mitt tips när det gäller att placera om batterierna till akterruffen är att fundera som vi gjorde, på att placera dem under kojen närmast ingången istället för under kojen närmast styrbords sida. Utrymmet under kojen närmast ingången kändes en KORT stund som nödvändig för vår familj till annat än elinstallation (värdefullt stuvfack...) men efter en stunds funderande och planerande av de utrymmen som står till buds kom vi fram till att HELA det stuvfacket fick bli en väl planerad och genomtänkt placering för 230V/12V med batterier, laddare, plintar, central, laddreläer etc. Det fina med att vika utrymmet akter om vattentanken till annat är att det är väldigt svårt att få till det bra för batterier, det är helt enkelt för lågt/litet!

Däremot är det mycket väl lämpat för en annan sak; en extra formanpassad vattentank (eller om man byter ut originaltanken mot en enda stor!). Då får man ytterligare ca 50-60 liter vatten/kg som motvikt till vårt tyngande pentry vi har i våra båtar!

I vår blir det tillfällig kapellrenovering (byter nästa år) och sedan skall det byggas om lite i garderoberna i akterruffen (förruffens garderob byggde vi om 2009 och det gav mersmak).

Funderar också på en sinus-inverter och en ankarolina!

Väl mött!

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vårat projekt blir att sälja Maximen till förmån för en Albin 82a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut med instrumenten men Jag har mina batterier 3x120ah på styrbord sida i motorrummet, trodde att alla maximer hade det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morsning!

Det går inte så rasande fort just nu, men lite till har hunnits med. Jag har skaffat 2st 180Ah timmars batterier som ska få bo i utrymmet akter om vattentanken, de kommer precis att få plats. Jag har ingen landström (jag har ändå ingen ström på bryggan). Med den nya motorn fanns det ingen möjlighet att få plats med batterierna på styrbordssidan i motorrummet, och båten kommer att må bra av att få batterierna så långt bakåt/åt styrbord som möjligt.

Är det förresten någon av er som har koll på era toainstallationer?

På min båt sitter det en originalmonterad tank under skarndäcket på babordssidan, på den finns tre anslutningar: från toaletten, till utsläppet i havet och till ett lock i skarndäck. Den observante märker kanske att det saknas luftning till tanken, vilket förklarar varför den redan när jag köpte båten såg ut som en uppblåst ballong (har säkert vunnit ett par liter volym där!). När man har tömt toan så har man alltså pumpat upp ett rejält övertryck i tanken. Locket i däck har inte gått att öppna, och när jag förra året upptäckte problemet så borrade jag ett hål i locket. Gissa om man blev förvånad när allt övertryck i tanken for ut längs med borrmaskinen och upp i ansiktet!

Ser det ut såhär på alla Maximer (med originalinstallation)?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en luftning igenom skrovet till tanken.

// Illern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen har någon bytt locket. Originallocket har lufthål. Jag hade så på min Maxim tidigare, men har nu byggt om för sugtömning av tanken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en luftning genom skrovet på min.Ett tömnings lock på scarndäck som är ansluten till en 3-vägs ventil på tömningsslangen från tanken.Rätt idiotiskt gjort faktiskt.Det optimala för sugtömning är nog att sätta tömnings locket rakt ovanför tanken och göra ett extra utag där på septin.Nu sitter mitt sugtömnings lock alldeles för långt fram på båten för att kunna göra så. Jag får nog leva med den äckliga 3-vägsventilen som sitter monterad inne i toa utrymmet..

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med att inte ha batterier i motorrummet är att batterier inte trivs i varma och därmed torra utrymmen... sedan är det ju inte den smidigaste placeringen när man skall lyfta i och ur batterierna heller...

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär ser hyllan ut till de två 180Ah batterierna som kommer att sitta i utrymmet längst bak, längst ut på styrbordssidan, under kojen i akterruffen.

Tyvärr inte mycket smidigare att bära in två 40 kilosklumpar dit heller...

//Marcus

post-13759-1394236321,16_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser snyggt ut!

Dock är det ju lättare att komma åt batterierna när dom väl är där jämfört med långt nere i motorrummet!

Samtidigt borde du tjäna på att flytta batterierna utåt skrovsidan som du gör jämfört med originalpositionen med tanke på att Maximen behöver hjälp på den sidan för att inte luta vid stillaliggandet pga den tyngande pentrykonstruktionen!

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker denna tråd lite :)

Några projekt för vintern ?

Lite som jag har börjat med:

• rivit bort allt raggarludd och ska klä om till våren.
  • Nytt stort kapell kom med posten förra veckan.
  • Lämnat in pentryluckor för nylaminering och pentrybänken skall lackas vit (tips på bra färg önskas)
  • Dynor ute omklädda
  • Dynor inne skall bytas ut och kläs om
  • Gaswire bytt
  • Tryckvattensystem med varmvattenberedare skall monteras
  • Eltoa ska installeras

Tur att vintern inte kommit ner till Östergötland än :) känns som att det ska göras mycket innan sommaren

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...