guzzlon 18 Postad 20 April , 2008 Just det,styr-wiren är tok stumm!! Finns det något sätt att rädda den??Är inte ett dugg sugen på att byta den i år.Den är inte lika gammal som båten utan är bytt en gång ,hittar dock inte årtalet nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 20 April , 2008 Tja! kul för dig att ha fått täcka av själv så är jag nästan klar för sjösättning det blir nästa lördag fö...har aldrig behövt utforska styrwiren så det har jag inget svar på men försök att ge den en omgång med smörja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 April , 2008 Jodå nog faan ska den få smörj alltid... Låter kul med sjösättning,själv så har man ca en månad kvar till den.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 30 April , 2008 Skissat lite på och ta bort befintliga dekaler och lackera istället och då även lackera en liten rand på plast taket , plus sätta lite solfilm. Men lila kommmer det inte bli om det sätts i verket, började skissa med den kulören och sedan orkade jag inte börja om med en annan kulör. I så fall kanske mörkblå med båtnamn i silver och en silverstripe som inramning av allt?!?! Vad tror ni, kan det se bra ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 1 Maj , 2008 Omlackning version 2.0...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 2 Maj , 2008 Tycker att den får ett Norskt utseende med dom linjerna,betydligt modernare än normalmaximen men där hjälper ju rutorna och taket till en del också... Grått övervägde jag i höstas när det beställdes ett nytt kapell men det blev en annan färg. Lycka till med målandet, om det nu blir så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 7 Maj , 2008 Hejhej hallå där! Har i kväll varit i båten och bytt ut kablarna upp i targan. Jag fick upp 2st 2,5mm2 (till solcellen) och 5st 1,5mm2(till lanterna,tuta,innerbelysning och söklykta, så nu är jag lycklig. I morgon kväll så ska jag kolla ventilen/genomförngen för bajset och sen montera tebax toan,och byta toaslangarna om jag hinner. Hoppas att det är fler än jag som sliter med sin båt.. Jobba lugnt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 27 Maj , 2008 Mmm.....lack/dekaler skjuts upp till nästa säsong. Men nu är rutorna tonade iallafall.....både i för/akterruff och doghouse. Plus ankarspel och öppnigsbar port light med myggnät i akterruffen. =) Senast ändrad av Eklund | 27 maj 2008 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 27 Maj , 2008 Och bild 3. Ska bara nysta in ankarlinan och fästa ankaret så är det helt klart. =) Senast ändrad av Eklund | 27 maj 2008 | 21:49 Senast ändrad av Eklund | 27 maj 2008 | 21:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 27 Maj , 2008 Kollar man mina skisser angående rutorna ett par poster ovanför, så blev slutresultatet rätt nära skisserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kavis 0 Postad 28 Maj , 2008 Provkörde nya motorn idag (Lombardini) 13 knop 2700 varv Köljöfjorden Orust. Jävligt nöjd. Rekomenderas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 28 Maj , 2008 Total prislapp på Lombardinin med övriga installationsutgifter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 1 Juni , 2008 Ja jag är ju inte den förste att fråga om prislapp i den här tråden. Blev det så dyrt så att det är hemligstämplat? Lutar åt en MD32 och ny propp för i runda slängar 15000:- för att nå 13 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kavis 0 Postad 2 Juni , 2008 Listpriset va 120000 tror jag men gick att pruta rätt bra utan inbyte.Mycket pengar... Men tycker att den båten är värd det. Md32 mycket gammal motor o tung, men betydligt billigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 8 Juni , 2008 Äntligen är båten i vattnet!! I fredags vid 20-tiden gled hon vackert av vagnen i vattnet. Över 40 timmars vaxning och rubbning och en massa andra förberedelser är klara.Nytt kapell på och bara en stripe linje vid vattenlinjen.Blev bra tycker jag.Nu ska här åkas båt i sommar. Lite småfix kvar nu bara.. Trevlig sommar på er!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 9 Juni , 2008 Snygg! o vad tycker du om kapellet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 9 Juni , 2008 Ja visst ser hon betydligt trevligare ut nu än i höstas Kapellet är kanon!! Passformen på den bakre delen var sjukt bra mot orginalfästerna,däremot så stämmer inte den främre delen riktigt.ute i hörnen passar det perfekt men mitt fram är kapellet lite väl kort och överlappningen över dragkedjan räcker inte till fästet.Det känns att mina rutor står mera rakt upp än på båten som kapellet är gjort efter.Hur var passformen på din båt?? Funderar på att luta ner rutorna lite men det känns som ett hästjobb,den som lever får se... Hare!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 9 Juni , 2008 Mitt passade perfekt där fram.det finns faktiskt två olika rutramar till Maximerna o den ena är 3cm kortare upptill men du ser ut att ha samma ramar som jag ivf, mao den längre varianten.Har du provat att flytta bågen någe har för mig att det gör skillnad. Senast ändrad av illern1 | 09 juni 2008 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kavis 0 Postad 10 Augusti , 2008 Var har ni köpt dom snygga rutramarna? Vad kostade dom? mvh Kåvis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 4 Januari , 2009 Det verkar lugnt på Maximfronten i vinter..Några ofta aktiva medlemmar har tom.haft båtarna till salu..Hur har det gått med det?? Och vad tänker/vill ni köpa istället?? Själv så har jag inte något projekt igång men planerar att byta eller renovera generatorn som i höstas började låta hemskt.Nån som har bytt till ny större generator och har nått tips så är det välkommet.Ska även snygga till mantåget med nytt nät och nya vajrar.. Nån annan som har nått projekt igång?? Mvh/andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 4 Januari , 2009 Ohoj! Jag är 1 av dom som skulle sälja båten men dom jag skulle köpa blev sålda för att jag var för lååååååångsam.Trodde inte att det skulle va sådan efterfrågan på båtarna när det var höst/vinter .Den ena var en Nimbus 3400 europa och den andra var en bayliner, kan verka märkligt att va intresserad av två så olika båtar men så var fallet. Så nu har jag bestämt mig för att ta en säsong till med Vanda om inte båtbytar jävulen tar tag i mig igen.Det märkliga var att jag skulle fått min såld men jag backa eftersom jag inte hade någon annan båt att köpa pga mitt velande.Har införskaffat mig nya vita vdo mätare så jag ska ta och bygga om instrument tavlan och byta landströmsladdaren till en ctek. Och så till ditt generator bekymmer jag har en 120ah från en nyare Renault, passade nästan perfekt fick svarva en distans till övre fästet för att det bakre örat satt längre bak och byta över remsskivan från min gamla generator.Generatorn från en Golf på 90ah passar ganska bra också. Mvh illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 5 Januari , 2009 Trodde faktiskt att du sålt båten för din annons försvann rätt fort..Nimbus 340 är skitfin tycker jag. Det skulle helt klart varit ett bra byte. Bayliner får jag själv lite gåshud av men nån av deras stora flybåtar med travlerstuk skulle nog kunna tänkas.Tack för tipset med reunalt generatorn en sån får jag försöka skaffa... Vad var det föresten för mjukplastfärg som funkade på den bef.vinyltapeten,har för mig att du använt något sådant.Jag är sugen på att måla om inne på toan tak och övre del i akterruffen som har ny vitare matta under... Du ser...projekten börjar att ställa upp sig i kö... Har Faktiskt själv blivit sugen på att byta upp mig men läget rent hemmaekonomiskt känns inte riktigt rätt än så maximen får nog bli kvar några år till..Det lutar i allafall åt en svensktillverkad 80-tals flybridge båt när det väl blir av... Hare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 6 Januari , 2009 Ang färgen så är det en Beckers utomhus akrylat Kulör:ncs S 1000-N Recept:YG 1.00 akrylatfärg VI 0.50 SS 2.50 brytbas: A 2 liter räcker och tar max 2 timmar att måla hela båten med 2 lager. //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 6 Januari , 2009 Lysande! Var runt hos färghandlarna förra våren och frågade efter lämplig färg men ingen vågade rekomendera någon..Då ska här målas om i båten frampå vårkanten,förruffen slipper jag för där är allt utbytt mot grå matta...utom i toan då förstås.. Ett projekt till på min lista är att tillverka en rostfri plåtbit under pulpitfästena fram i fören då plasten har fått lite sprickor där.Tänkte göra den ungefär lika stor som främsta fältet av den skrovliga plastytan och klä den med några teakbitar,funderade ett tag på att göra den lite längre föröver ut över kanten som en liten peke men jag är osäker på hur snyggd det egentligen skulle se ut... ja,listan växer till sig.../ andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 13 Januari , 2009 Håller på att lägga teakdurk i sittbrunnen, ska även klä om båten i taken i ruffarna dock ej skrovsidorna, lurvet var redan borttaget när jag köpte den som tur var!! Ska nog även montera alu-rutor,kommer säkert på massa mera dumheter innan våren är slut! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 4 Februari , 2009 På Aurora är ett motorbyte i full gång, tänkte att det kunde vara värt en egen tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267562 . Motorbytet smittar ju även av sig på intilliggande system som styrning och elsystem, med andra ord lär man inte hinna så mycket annat den här vintern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 December , 2009 Är det några vinterprojekt på gång i Maximerna?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 20 December , 2009 Näee inte för min del frugan pluggar så vi lever i stort sett på min lön så det blir inget nytt inte men i April ska hon i... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bersa 0 Postad 26 Januari , 2010 Vi håller på med lite allt möjligt, syr nytt kapell, ska montera solpanel, en ny badbrygga ska på och lite elarbete skiljerelä bla. Håller nu på att renovera vämaren, en thermic 2000, och fick igång den i helgen. Handlade delar från värmedok, och det var smidigt. Hur har det gått med md 32:an i din maxim? Vore roligt att höra /göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser