Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
illern1

Projekt

Rekommendera Poster

Hej!

Vattnet kommer in med största sannolikhet genom gummi listerna vid rutorna...

Gör så här, skär bort listen jäms med aluminium ramen sen fyller du den med ett speciellt fönstersilikon som glasmästaren har. När du ändå är hos glasmästaren så köper du ett specialverktyg som du drar genom silikonet så får du exakt samma form som gummilisten hade fast nu blir det tätt. Men låt det torka till ordentligt så kan du göra rent o fint med tinner eller dylikt dagen efter. På en Maxim så läcker der alltid in genom listerna vid fönstren o det letar sig in över allt speciellt i lådorna vid köket....lycka till...

Mvh illern..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Splitt ny Lombardini 87hk med sdrev står nu i garaget hämtade idag. snart i Maximen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lämnat in lite rostfritt för vattenskärning till en ny avgaslimpa som ska passa till en turbo....Ska nog få ur 30-40hk till i md32:an så att jag ska kunna marscha 15 knop vid ett lägre varv....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag hämtat ut det nya kapellet på posten!!Har inte titttat igenom det ännu men av det lilla jag sett genom förpackningen så verkar det bra.Färgen är jag riktigt nöjd med!!

Återkommer i ärendet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapellet ser kanon bra ut!! Det är gjort likadant som illerns kapell dvs. att stora delen är delbar strax akter om orginalbågens läge.Sömmar och dyligt ser bra ut överallt.

Fick dock inte med extrabågen över akterruffen och fästmatrial i leveransen som utlovat..

Har ringt och tryckt på om det en gång(ca3 veckor sedan) och det bads om ursäkt och skulle skickas men ännu har det inte dykt upp..Funderar på om det var dom grejorna som försvann i postrånet i gbg härom veckan..För det är ju värdefulla grejer ju!!fniss...

Ska ringa och trycka på lite igen i veckan,men sävlig och norrländsk som man är har man ju svårt att låta arg så vi får väl se hur det går...

I övrigt så funderar jag nu mest på kabeldragning upp till targabågen,har mycke lull-lull fastskruvat där uppe och skall även montera upp en solcell där i vår.

Föregående ägare har inte dragit alla kablarna så snyggt utan lagt några av dom utanpå targan i en billig mjuk kabel-list..Ser sådär ut faktiskt..

Hur har ni andra Maximare dragit kablarna??Goda ideer mottages tacksamt!!

Kablarna som går upp dit nu är:Tv-antenn,Gps-antenn,Sökljus,Vhf-antenn,fm-antenn och kabeln till lanternan, plus då en sollcell senare.Några kablar typ till lanternan och till tvn går i orginalrör i targan, söklyktan också har jag för mig...

Är det 2 kabelrör som finns orginal i targan??Och vart tar dom vägen??

Tack på förhand/

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra val av kapell du kommer att bli helnöjd \Cool\ angående kabelrör så finns det bara en som går hela vägen o det är den till vänster..\Frown\ för er som monterar hardtoppen så se till att borra även för den högra i den nedre delen av den gamla targan som blir kvar bakom rutan.För i hardtoppen så finns det ett rör som går åt höger och det behövs om man ska ha massa skrot upp på targan ....\Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Såg Kanal-kampen ikväll igen på tv4,tycker att jag ser en Maxim på kanalen i bakgrunden till en av dom första scenerna när han står och målar om kanoten..

Nån annan som lagt märke till det??

Hejsvejs!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en titt till på filmen så kunde jag konstatera att det inte var en Maxim utan en mycket fulare båt.. Det var en ganska kort filmsekvens och ibland ser man ju vad man vill se..

Hoppas att det går framåt med alla era projekt.

Själv så har jag ca 105 dagar kvar till sjösättning....suck....

Hejsvejs!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morgon så ska jag hämta ett paket på posten från kapell å segelfirman.

Förhoppningsvis så innehåller det alla dom saknade prylarna till kapellet.

I övrigt så har firmans bemötande och service-villighet varit riktigt bra..

Tummen upp för dom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guzzlon fick du kapellet snyggt inrullat i ett sytt fodral av galon?

Själv har jag fått hem ankar spelet som jag har köpt från flotec marin och jag håller på att gjuta mig en ankarbox för spelet o linan.fjärrkontrollen köper jag från Kjell och co så istället för 3000:- så kommer det att kosta mig drygt 8-900:-

Mvh illern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt ihoprullat var det, men inget galonfodral inte.

Har dock fått extra bågen och fästmatrialet nu (knappar å dyligt),ingen extra frakt eller nått så firman har varit kanon att göra affär med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i båten 4 timmar idag och grejat lite.

Glödstiften har blivit utbytta så nu hoppas jag att hon startar lite lättare...

Spolen som sitter före glödstiften brukar den kunna gå sönder??Funderar på att även byta den i förebyggande syfte..

Har även kikat lite på den tröga styrningen, kopplade loss rodret och det gick jättelätt så då är det väl styrwiren då antar jag..han inte koppla lös på rattsidan för att kolla navet,det får bli nästa gång...

Har måttat lite och bestämt mig för en rätt kvadratsik solcell 67 x 64cm. Kommer att skrota söklyktan och flytta gps antennen för att sedan montera solcellen nästan mitt över targan på SB sida...

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet så går inte spolen sönder så lätt men däremot så blir det dålig kontakt i flatstiften på spolen o då funkar inte glödningen.Där finns även ett relä som är till glödningen den sitter i bakant av motorn jag hade glappkontakt i den förra sommaren vilket gjorde att glödningen inte funka....Ang solcell så ska jag montera ytterligare en fast det blir en platt modell som ska ligga på förruffen...

// illern

post-7880-1394235356,5724_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte kabelskorna på spolen i höstas men det hjälpte inte..

Reläet måste jag kolla bumms känns det som.

Glödstiften som monterades bort var lite olika i färg 3 rätt svarta och ett helgrått vad tyder det på??

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ang färg så vet jag inte men koppla på 12v så ser du vilken som funkar o vilken som är kass..

post-7880-1394235356,6268_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej hallå där!!

Hur har ni löst ventilationen i bakruffen efter att ni har skaffat det stora kapellet??

Jag kommer att montera bort den befintliga ventilen nu ivår och lägga en soldyna ovanpå akterruffen..

Har någon en smart lösning??Finns det någon ventil som klarar av att sitta monterad på den sneda ytan ovanakterspegeln??Gärna en något mindre än orginal bubblan..

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min dyna på ruffen så är det ett runt hål, sytt runt ventilationen.Men till sommarn ska jag fixa ett öppningsbart fönster akterut som man kan få lite luft igenom.O så kan den tillfredställa min nyfikenhet när jag hör en båt komma \Tongue...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, hon ligger under täckställning ännu lilla gumman.Skulle tro att hon blir avtäckt och påklädd ett nytt kapell i mitten eller slutet på april, om vi inte får en super vår.

Planerad sjösättning är först runt 24-25 maj, för vi ska iväg till Kreta en vecka den 11.

Hur har det gått med dieselpumpen på 32an?

Hejsvejs..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ett fönster har ju många satt in har man sett, såg tom. nån som satt in ett i midkojen.

Men jag vet inte hur jag ska göra där bak... Vi får väl se...

Tjoflöjt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang pumpen så ligger den nyrenoverade i garaget o väntar på att bli installerad.Ska gå in i båten i helgen o kolla vad som hänt i vinter.Satt i dag på altan o sola mig i tshirt det va jäkligt skönt i solen o då börjar det ju klia i båt fingrarna.\Cool\...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag så har jag postorderbeställt en 54w solcellspanel,en maxpower solregulator, ett justerbart noa fäste till panelen, ett litet grabbräcke att montera det på, två par fendfix hängare för mantågslina och fyra stycken fenderskydd (i samma färg som kapellet) från Hjertmans. Snudd på 6000kr man är ju rätt rubbad egentligen som bara pumpar in pengar i båten stupikvarten.

Gissningsvis så hinner det nog rinna dit 5-6 tusen till innan hon är i sjön...

Funderar på att köpa fendrar på Erlandssons Brygga. Märket är Majoni, vita med svarta ändar

190 x 680mm,mässingventil 118kr st. Nån som provat dom??Priset ligger ju på en tredjedel mot andra märken, vad tros om kvaliten?

Kvar att köpa innan sjösättning är nu:

-Minst 2 batterier till förbrukningssidan men det blir nog alla fyra...

-Ny impeller.

-Bottenfärg

-Några meter stripes

-Ett par meter elkabellist

-Lite rf skruvar och sika

-Vax och rubbing

-Säkert en massa annat också...

Hare!!

Senast ändrad av guzzlon | 30 mars 2008 | 20:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom där fendrarna verkar vara väldigt prisvärda.Ska nog beställa dom jag med.Såg även att dom har en lika dan eltoa som jag har för 1598kr och så en portlight för 998 kr(för min nyfikenhet)\Wink\.

Tv,n med inbyggd dvd o digibox kanske man skulle inhandla så att man får med sig frugan lite oftare moa så är det skönt att komma ifrån ibland.Men,,,,,plånboken får lida  \Smile\..

Senast ändrad av illern1 | 30 mars 2008 | 17:57

post-7880-1394235406,9456_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar den eltoan bra?? Själv har jag  en byggplast eltoa från -90 som behöver en renoveringssats..kostar 500 kr den,så frågan är ju om man inte ska lägga på en tusing å köpa sig en helt ny toa...

tjopptjopp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har funkat bra men den har blivit lite sliten o är den så billig så är det ju bara att göra som Amerikanarna slit släng byt \Wink\....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle behöva tips om vart man kan få tag på sido-stripsen (mellan sidorutorna) till ett riktigt prisvärt pris...Och utan nämnvärd egeninsats.

/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick till en reklam tryck firma o köpte mig en större bit stripes med rätt färg.sen var det bara att passa in o skära...ganska enkelt faktiskt o det kosta knappt någe..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag så åkte pressen av och kapellet satte jag på sin plats.......Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis det lät trevligt det...här får man väl vänta några veckor till verkar det som...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag så åkte vintertäckningen av!!Härlig känsla att få stuva undan pressarna fär denna gången.. Vi hann även med att slita bort vattenlinje stripsen, lite limrester kvar nu bara att jobba bort nästa gång.. I övrigt så var allt som jag minns det,en massa jobb överallt...Kommer nog inte att hinna göra allt som jag vill fixa innan årets sjösättning man får helt enkelt prioritera lite..

Senast ändrad av guzzlon | 20 april 2008 | 19:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...