Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
illern1

Projekt

Rekommendera Poster

Vad har ni för projekt att göra på era Maximer nu när våren närmar sig?

Jag själv håller på att lyfta i en md32:a i min Maxim så jag får nog inte tid över för något annat att göra .smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då var motorn färdig intallerad, nästa vecka är det sjösättning som gäller så då får man se hur allt funkar...

post-7880-1394235048,943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara skoj att få höra hur den går med md 32an!!

Ser lite trångt ut i motorbrunnen,var det knepigt att få plats med allt??

Lycka till med sjösättningen!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Vi fick en innestund på grund av väder i em. annars har vi båtfixat varje ledig stund efter islossningen känns det som. maken har monterat ignitor så nu startar hon som vi vill. Akterruffdörren har blivit vikdörr i stället för skjutluckan modell segelbåt.Nya båtdynor till förruffen och sittbrunnen är lämnade till syateljen. Ebersprächer värmaren som krånglade i höstas har fått en backup av en renoverad Wallasvärmare.Ankaret har fått en upphängning på badbryggan.Drevet är servat med packboxar och fräsch olja istället för caffelatte färgen som tömdes ut i höstas. Akterruffen har fått två öppningsbara portlights . Den gamla gasolspisen med ugn har nu flyttats ut och givit bättre plats för ett köksskåp och ett tvålågigt origospritkök på kockens begäran.Kapellet är tvättat, impregnerat nya sömmar och ena kapellbågen har fått en tygkanal så den slipper trilla ned över besättningen vid motvind.Gösstaken skall förses med fällbart gångjärn vid högt vatten stånd är det bra under broarna. Toan har fått en ny tömningskran och en fräsch fästplatta. Sittbrunnen har fått nya mässingslampor i targabågen. Ja det var lite vad vi pysslat med förutom det sedvanliga tvättadandet och oljandet av badbryggor o inredning...

Ja vad har ni andra gjort då ?! Vi sjösätter nästa helg .M/s Amiga  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Aurora har det blivit två projekt till den här säsongen. Efter ungefär 20 månaders väntan så kom till slut taket från Stegoplast, så det har monterats. Inte helt utan problem skall tilläggas...jag fick plocka isär rutramen och smalna av den ca 15mm för att taket skulle passa. Blev en solcell på taket också, och nya armaturer vid kojerna och i taket i hela båten.

Projekt två är en ny badplattform, den gamla i plast kändes inte helt trygg... Efersom jag inte riktigt hittat någon som fallit mig i smaken, så blev det till att tillverka en själv. Är i 32mm rosfria rör som formats efter akterspegelns form, och gångytan blir i I-deck plankor. Kolla på http://www.fanerkompaniet.se/uploads/images/76/ideck_massaranduba.pdf .

Ser ut som teak, men kostar en bråkdel!

Det måste nog bli ett nytt kapell också, men det hinns inte med innan sjösättning. Våren är för kort!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det ser godt ud.

er det med det gamle 110 drev og skrue, eller er det også skiftet...

og hvad med farten ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu skakar vi liv i den här tråden igen..Vad har ni för projekt pågång i vinter maximägare??

Själv så ska jag byta propeller, köpa nytt kapell och laga några små gelcoatskador..En solcell ska nog skruvas fast också...Måla botten med ny färg måste absolut göras..

Och till våren måste hon rubbas och vaxas rejält då det verkar ha släpat efter lite..

Vart ska man köpa sitt kapell??Nån som har nybytt och vill dela med sig av lite erfarenheter??

Fixa å trixa lugnt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tjenare!

Är gärna med och drar i tråden igen (!!)

Själva är vi ju nyblivna Maximägare och här skall det fixas så snart vi får koll på vad vi vill göra!!

På vintern/vårens to-do-list står än så länge följande:

- Nya genomföringar i skrovet.

- Nya kranar.

- Varmvattenberedare med 230V-patron.

- Nya blandare för varmt och kallt vatten.

- Dusch på badplattform.

- Nya batterier och förflyttning från motorrum till under akterkoj.

- Ev. hardtop.

- Ny gasolugn.

- Ny länspump.

- Ellänspump med nivåvakt.

- Gasolvarnare.

- Fjärravstängning av gasol.

- Dävertar till gummibåten.

- Elkvarn till septitanken.

Sedan funderar vi på plotter, VHF, mittknapar och en bättre batteriladdare!

Fråga; vad har ni för propeller och vad är bästa valet för bästa livslängd och ekonomi för 7 knop?

Mvh

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite info om md32:an...Motorn har funkat bra fast jag får den inte att varva mer än 3100varv (vare sig jag har den i friläge eller i drivning) och jag har kommit fram till att det måste vara fel i diesel pumpen men jag har en nyrenoverad på en maskin i garaget.Har inte haft någon större lust att byta pumpen på plats så det blir lite vinter jobb.så till farten som jag är lite besviken på,har fått upp den till nästan 12 knop vid 3100varv men vid 2800 så går den 9 knop och när min granne åker i 2800varv med sin maxim så varvar jag strax under 2200.Och till frågan om s-drevet,jag har kvar den för svepet från md21:an passar md32.an.

mvh illern.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska installera lombardini 87hk i vinter. Och ny motorrumsisolering..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj så skoj med ett motorbyte!!Grattis!!

(Eller ska man beklaga?Spargrisen lär ju få lida..)

Lägg gärna in lite bilder här så vi som fortfarande har motorbytet lite framför oss får se hur det går och blir..

Ska du göra bytet själv eller lejer du bort det??

Lycka till!!/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Maximvänner!

Kom igen nu; vad har ni övriga för planer nu i höst/vinter/vår?

Mvh

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåväl...

...får väl komplettera min egna lista då...

Det visade sig efter köpet att vår båt inte hade någon landström eller batteriladdare alls så det står verkligen högt på vinterns prioriteringslista, eventuellt med ett par kompletterande förbrukningsbatterier också. Siktar på runt 300-400 Ah förbrukningsbank totalt - så det bör väl krävas en laddare på runt 45-50 A om det skall lira, eller vad rekommenderar ni?

Till det kommer ju erforderliga kablar, landströmsenhet med uttag både för kontaker och fasta anslutningar, jordfelsbrytare samt eventuellt en inverter (sinus) på runt 800-1000 watts kapacitet. Är även lite sugen på ett elverk - men vart fasen placerar man det bäst? Vore ankarboxen i fören lämpligast kanske?

Mvh

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla md21 urtagen och såld väntar på lombardinin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nyfiken - och rätt relevant fråga; vad får man för en fungerande MD21:a egentligen och var det inkl. eller exkl. S-drevet? (110S)?

Mvh

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick 11000 för 21an med sdrevet.(Billigt tror jag Men det blev snabbt sålt)

Lombardini priset håller på att förhandlas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hem färgprover på kapellväv från kapellfirman härom dagen,men det gjorde bara funderingarna värre!!

Vad tror ni om ett svart kapell på Maximen??

Vad tror ni om svarta kapell överlag??

Har fått lite kluddat på en lånad bild från blocket.. vad tror ni??

Mvh.Andreas

Senast ändrad av guzzlon | 10 oktober 2007 | 11:46

post-22825-1394235240,4236_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore kul om du kunde dokumentera motorbytet med bilder och lägga ut dessa efter hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guzzlon,

Jag tror att ett svart kapell är ruskigt snyggt, men inte så länge tyvärr...

Tänk på att minsta salt, eller smuts från dom som flyger utan motor syns direkt och att det borde bli herrans varmt när solen bränner på.

Sedan grånar ju alla kulörer och då är det kanske så svart längre?

Vem tänkte du låta sy upp ditt nya och hur skall det utformas? Nyfiken då vi går i samma tankar!

Mvh

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj!!Här ligger jag hemma i en satans förkylning och lider..Börjar dock se slutet på eländet så i morgon blir det nog slit på jobbet igen..

Har fått färgproverna från Eliassons Segel & kapell i Göteborg.

Har ännu bara pratat lite löst med honom,men han tar 13000 för stora kapellet inkl.bågar och som jag tror 3 fönster har som sagt inte surrat alltför seriöst med han ännu..

Appropå färgen så skulle ett standard blått vara enklast men tyvärr så stämmer inte blåfärgen på mina stripes riktigt med färgprovet och jag är riktigt kinkig på sånna detaljer...

Själv så tycker jag att Maximen blir jäkligt snygg med ljust kapell och bara 2 tunna svarta stripes,det ligger en alldeles för dyr sånn på blocket..Dock tycker jag att det är svårt att bestämma sig för vilken ljusfärg som passar bäst till gelcoaten...Ack så svårt det blir det här...

En rolig grej dock är att vi visade båten för en av båtfamiljerna som vi umgås med, som tills nu åkt Albin 25 och dom gillade vad dom såg så mycket att dom nu har både en Albin 25 och en Maxim 26!!Dock är Albin 25an till salu,ett fint exemplar med bytt motor så är nån ute efter en sån så maila gärna.

Dom åkte till Stockholm och köpte den Maximen som legat ute för 195000 den var tydligen fin för pengarna,dock behövs lite trävård  av pentryt mm.har själv inte sett den ännu då dom nu jagar transport för fullt...

Appropå mitt kapell så tycker jag att svart inte kan vara mycket värre än att ha ett marinblått,eller??

Hejsvejs!!

Senast ändrad av guzzlon | 11 oktober 2007 | 10:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T_M_C, Inte kan du väl slösa bort ankarboxen genom att stoppa dit ett elverk??Vad ska du ha elverket till?? Du kommer ju att ha en massa batterier och en solcell,varmvatten både från landström och från motorn antar jag??Låter lite overkill med ett elverk så att säga..

Förklaring??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog ur tanken och gjorde rent den förra helgen.(rekomenderas)Stora svarta gele`klumpar i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tank blev rengjord av förra ägaren ifjol så jag är lugn i den frågan jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka lägga ut bilder på motorbytet efter hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lätt/tungt går det att vrida ratten i era Maximer??

Jag upplever att min går tungt!!Tog bort remmen till autopiloten men det blev inte bättre..

Nån som haft liknande problem??

Kan det vara själva Roderaxeln som går trögt??Båten stod på land hela sommaren fram till i början på september då jag köpte den..

Tacksam för tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag nog ta och rota lite i styrningen..

Från det ena till det andra, vilka VP motorer passar direkt på s-drevet??

Går det tex. med en Aqad 30 eller nått liknande??

I övrigt är är båten nu helt färdig täckt inför vintern,återstår bara att bära hem lite lösa prylar därifrån...

Trevlig lönehelg på er...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det i höstmörkret med projekten gott folk??

Själv har jag nu betällt det nya kapellet och kommer att få det levererat runt nyår..

Sen har jag försökt att lokalisera var i båten det regnar in..Vatttnet letar sig in i stuvutrymmet i akterruffen,det rinner sannorlikt ut dit genom det lilla hålet som leder inunder durken framför dubbelkojen...Är det någon som vet om det är ett helt tillslutet utrymme eller är det så att säga öppet föröver??

Nån som varit med om nått liknande??

Först så trodde jag att vattnet läkte in genom nån genomföring eller nått men det har fortsatt att rinna till även sedan jag tagit upp båten så skrovet har jag uteslutit och efter att jag täckt båten så kommer det inte in mer vatten...

Har hittat ett ställe där det regnar in och det är genom rutramen på babordsida där fattades en skruv så det var inte så konstigt i sig,upptäckte det hela genom att det var vatten i lådan ovan kylskåpet..Men kan vattnet som inte trillat i lådan utan bakom, leta sig ända bak till stuven i akterruffen??

Tack på förhand för värdefulla tips!!

/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...