per_d 0 Postad 19 Februari , 2007 Hej alla experter, allmänt erkända såväl som självutnämnda Jag är total novis på duoprop. Vanliga enkla propellrar har jag hyfsad ryggmärgskänsla för vad en tum hit eller dit gör, men som sagt: Detta gäller ej duoprop. Jag har alltså en 6,6 lång planande båt på c:a 1400 kg och med 200 hk VP 431 (V6, 4,3 liter). Båten har nu B6-propellersats och gör med en person i 38 knop och med 6 vuxna 36. Marginell minskning av varvtal. Maxvarv (enl mätaren) strax under 5 000. Vad tror ni om byte till B7? Mvh P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 Februari , 2007 Du har glömt en mycket viktig parameter och det är drevets uväxling. På A propparna så skiljer det ca 150 varv/min mellan de olika stegen, men vad som gäller för B vet jag inte. Kolla med en VP ÅF. Motorn skall orka med att varva upp till angivet max varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 20 Februari , 2007 Hej ! Här är en tabell som stämmer väldigt bra för min båt. Kanske kan ge någon vägledning. http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2D2F5550-D247-4F3D-BE18-B8D3E71BEAA6/0/Prop_guide_2005_2006.pdf /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser