Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
--A--

Störande ljud i VHF:en när motorn går...

Rekommendera Poster


Hej,



Jag köpte och monterade förra året en fast VHF av märket Cobra i min båt. Den har fungerat bra förutom när motorn är igång. Så snart maskinen går (TAMD40A) så får man ett störningsljud som är dirket förknippat med varvtalet på motorn. Faktum är att ljudet blir så störande att man inte orkar ha VHF:en igång under körning vilket inte helt var meningen...smiley-surprised.gif\ Jag har två separata batteripooler, en för start och en för förbrukning. Motorn har dubbla generatorer och VHF:en är monterad på förbrukningsbatterierna.



Någon som har idéer om hur man kan få bort problemet?



Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

för mycket generator till bankarna och bateriets filtrerane verkan försvinner, häng dit en filter konding istället,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Det är generatorerna som ger upphov till störningarna.

Man kan sätta kondensatorer på laddningsgeneratorn, om du har deras anslutningspoler tillgängliga. Kondensatorerna skall vara mellan minus och pluspolen. Eventuellt ochså mellan minus och fält polen. Där får mann prova sig fram litet. Dessa störnings-eliminering kondensatorerna finns att köpa.

Eller vanliga bipolära, säg, 1-2 mickrofarad storlek, min 160 v. AC.

Sedan på VHF sidan, kan du ochså sätta samma sorts kondensatorer mellan plus och minus ledningen,så nära VHF-n som möjligt.

Sedan finns det sk. ferrit toroid-ringar, att knäppa på batteri ledning till VHF-n. (eller att linda batteri ledning i)  

Dessa ferriter, och kondensatorer skall sitta nära VHF-n !

Dom kan vara litet svårare att hitta, men finns i ekektronikbutikerna. Där hittar du förövrigt ochså dessa kondensatorer.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 10:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå. I princip är det enkelt; din generator ger små störningsspikar på 12V som går in i VHFn och förstärks och låter illa.

 

Du behöver någonting som kan tvätta 12V till ren och fin spänning. Det blir till att prova sig fram lite, störningar är knepigt.

 

Kondensatorer som sätts nära 12V ingången på VHFen kan fungera. Till exempel en sådan här.

 

Ferritkärnor kan fungera. En ring av magnetmaterial som sätts över matningskabel, eller en toroid som man lindar kabeln runt. Här.

 

Är det riktigt besvärligt så kan man behöva en 12V/12V DC omvandlare. Den tar in mellan 11-15V och ger ren 12V ut. Dyr lösning, för en VHF behövs väl en burk som kan ge 5-8 A vilket kostar en slant, runt 1000 kr. Se här.

 

Senast ändrad av Anders_St | 19 februari 2007 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Det här verkar att ta till !!

Är det riktigt besvärligt så kan man behöva en 12V/12V DC omvandlare. Den tar in mellan 11-15V och ger ren 12V ut. Dyr lösning, för en VHF behövs väl en burk som kan ge 5-8 A vilket kostar en slant, runt 1000 kr.

 

Man klarar sig i allmänhet med ferriter och kondensatorer !!!

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa ju att det var att ta i; nästan billigare att köpa en ny och bättre VHF som tål båtens 12V av sig själv i så fall.

 

Men har man en svindyr mojäng som bara måste ha ren spänning så kan det vara bra att veta om att lösningen finns. :-)

 

Senast ändrad av Anders_St | 19 februari 2007 | 15:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har två bankar och två generatorer???

 

om du har starten bortbruten vid gång när du kör vhf, lägg i såfal vhf på startbanken som inte erhåller laddning och generatorstörningar.

 

Men grundfelet är för mycket generatorkapacitet till för små bankar.

 

Bil sidan brukar få samma fel när man tex kör med laddare som ger lika mycket eller över bateriets ampertal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för alla svar, skall se vad man kan hitta på för att få löst problemet!

 

För små batteribankar? På starten är det två 75 A startbatterier och på förbrukning är det fyra 75 A fritidsbatterier.

Menar du att detta skulle vara för små batteribankar för mina generatorer?

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Citat:

Men grundfelet är för mycket generatorkapacitet till för små bankar. ???

 

Bil sidan brukar få samma fel när man tex kör med laddare som ger lika mycket eller över bateriets ampertal ????

Slut på Citatet.

Anemos:

Det är alltid BATTERIET SOM TAR STRÖM (med alla givna batteriets egenskaper)för en viss PÅLAGD SPÄNNING, oavsed hur stor laddaren är!!

Ei heller laddningskablarna tjocklek och sånt, har inget att göra med störningarna till VHF-n !!!!

 

Senast ändrad av anemos | 19 februari 2007 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte för stora generatorer. Batterierna tar inte mot mer laddning än de vill ha.

 

Testa de här alternativen innan du springer iväg och köper en massa prylar.

Ta bort 12 Volts anslutningen från VHF:n.

Fixa en ny anslutning där du kopplar strömförsörjningen till VHF:n direkt till batteriernas plus och minuspoler via en säkring. Pröva mot båda batteribankarna. Det duger med vanlig lampsladd att testa med. Ta till lite extra längd på sladden så du kan flytta den i rummet.

Väsnas det fortfarande, pröva med att tvinna sladden hårt.

Hjälper inte det här är det dags att ta hjälp av någon son har ett oscilloskop, så att det går att se var störningarna genereras och hur stora de är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Störningarna i en dieselmotor genereras ALLTID i generatorer och dess regulatorer!!

Nyare motorer är utrustade med effektiva störningsfilter på generatorerna.

(likaså bilar)

Störningarna kan vara av två typer: högfrekventa överlagrade på strömförsörgnings ledningen eller övertuner, högfrekventa som går inn i VHF-n via antennen.

I båda dessa fall, det gäller att eliminera störningarna på sin källa. Alltså generatorerna, men ochså att filtrera på ingången till VHF-n.

Annan elektronisk utrustning, såsom, kompressor kylskåp kan orsaka störningar på VHF-n. Då är problemet kylskåpets DC/AC omvandlare. Många vet inte ens, atta alla båt-kompressor kylskåp har en inbyggd DC/AC omvandlarte i själva maskineriet.(ex. 12vDc till 48vAC. Själva kompressorn går på 48v AC ! Denna omvandlare, av äldre typer gav en del störningar på RADIO och VHF.

Där hjälpte det ochså att sätta kondensatorer på ingången till kylskåpet !

 

I ALLMÄNHET, FERRITER OCH KONDENSATORER ÄR LÄKEMEDLET.

 

 

Senast ändrad av anemos | 19 februari 2007 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

förtydligande till de som missförstod: ingen generator likriktar fullt ut visst brus kommer med ju större bank iförhållande till generator gör att bateriets kapaitansförmåga kommer filtrera rent spänningen, samma gör filterkondingar.   Varför kör du med dubbla generatorer??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har inte riktigt koll på hur mycket ström en VHF drar men det kan väl inte röra sej om så mycket? Jag skulle nog ha köpt ett motorcykelbatteri för ca: 200:- endast för VHF bruk om jag inte kommit tillrätta med problemen.

 

/ Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag får helt enkelt testa att koppla in VHF:en på de olika batterierna och kolla om det blir skilnad. Det får väl tyvärr vänta tills båten är i sjön och motorn kan gå en stund...

Om inte detta hjälper blir det till att testa med ferriter och kondensatorer.

 

Frågan varför jag har två generatorer är enkel att svara på: Det var helt enkelt monterat när jag köpte båten och jag har inte funnit någon anledning att ändra på det. Generator nummer 2 är monterad enligt någon form av tillbehörs kit från Penta och startbatterierna är helt skilda från övriga batterier. Två huvudströmbrytare, en för starten och en för förbrukningen.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med lös sladd som Gantika beskriver. Det brukar oftast lösa problemet.

Därefter kan du sätta dit ett filter på sladden.

 

Du har köpt marknadens billigaste VHF. Undrar varför den är så billig? Kan det vara så att dom sparat in på elektroniken?

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Det var intressant läsning och många förslag, om hur man kommer till rättä med störningar på en VHF-radio, och störningar i allmanhet på RADION i en PLASTBÅT !

 

Läs gärna vad jag tidigare har skrivit !

 

På bilden ser ni en principshema hur en standard generator är kopplad inuti Regulatorns shema finns ej på bilden !

Den roterande, rotorn=F, är en elektromegnet som ström-regleras av regulatorn. Matas via en commutator-ring och två st. kål-borstar.

Statorn, (där energin genereras) vindningarna= W,V och U.

När generatorn roterar, generas en VÄXELSPÄNNING av rotorn i (I statorn) lindningarna W,V och U.

Dioderna (med pil och tvär-strek) likriktar växelspänningen till LIKSTRÖM.

Stator lindningarna är anordnade som en 3-fas generator (ja skit i det )

Ni ser att inuti generatorn finnes minst 9 st. dioder.

Bplus , är det som är kopplat till batterierna för att lämna ström UT(enligt:max GENERATORNS  nominella värde)

Dplus , går till REGULATORN för spännings-avkännelse (sens) hur hög utgående spänningen är =(Bplus) och hur mycket ström det skall gå till generatorns FÄLT (rotor).

B-, är minus, JORD.

Anslutningsterminalerna: DF, D- och Dplus, går till REGULATORN.

Det går ej att ladda batterier från Dplus , (lämnar max 1 Amp) utan detta är till bara till för REGULATORN (sens)och signallampan på instumentbrädan. (när generaton börjar ladda, så motspänningen härifrån släcker laddnings lampan.) 

C1,(ca 1-2 my Farad,(160-250VAC) inte så kritiskt !) är denna avstörningskondensator som bör finnas på alla generatorer. (radio-avstörning, eliminera diod-bruset)

C1 filtrerar HÖGFREKVENTA STÖRNINGAR (radiovågor) inte för att stabilisera batterispänningen (för detta är den för liten)

Störningarna från en generator är ALLTID radiovågor med ett bred radiospectra genererade av GENERATORS DIODER.

Själva DC-spänningens filtrering är inget problem, för alla apparater, som radion har en stabilisering eller ett enkelt filter i form av en electrolytkondensator ! Det behöver man inte oroasig för !!!!!!!

 

Nu är det så att det är inte enbart DIODERNA som orsakar detta störnings-BRUS.(radiovågor)

En gammal generator som har gått åtskilliga tusen timmar, men laddar, mer eller mindre, ändå.

Där är rotor-ringen (kommutatorn sliten och delvis bränd, eller att rotorkålen är nästan slut. (går att byta ut, har renoverat många generatorer !)

Detta orsakar gnistbildning och RADIOSTÖRNINGAR !!

Där kan man sätta en 1-2 my Farad kondensator mellan DF och jord (B-)

Dom gamla reneratorerna fick mann plocka isär för att byta kålen, nyare generatorer har ett enkelt utbytbart kol/regulator paket.

Betekningarna på olika generator tllverkare kan variera !

 

Om någon undrar, då denna regulator. På en vanlig generator, varesig en yttre eller en innbygd regulator, är den en mycket enkel elektronisk MOJÄNG, bestående, i princip, av en transistor, en zenerdiod och ett par motstånd.

Funktionen: Regulatorn känner av spänningen på punkt: Dplus, jämför det mot zenerdioden nominella värde,referens, tex. 13,8v (för bilar)och via transistorn (som förstärker)ökar eller sänker strömmen till rotorn,därmed magnetiseringen. (DF. F står för Field) 

Därmed får mann spänningstabiliseringen på utgående till batterierna !

 

På bilden föreslår någon RADIOAMATÖR, att sätta ferrit ringar inuti generatorn ! Då får man plocka isär generator !!

 

Prova gärna, helt enkelt med en batteri/transistor/mottagare, på olika frekvensband, FM, KV, LV osv när motorn går, var ni har mest störningar.

 

En VHF radio bör matas direkt från förbruknings battariet med egen kabel, minst 2,5-4 mm2 och en säkring (6-8 Amp) En VHF drar vid sändning, 25Watt, ca 5 Amp !!

Olika VHF apparaterna kan ha litet olika egenskapr för immunitet för störningar orsakede i nära, (lokala) omgivningen !!

 

Vet inte om jag kan så mycket om detta,(det finnes ALLTID dom som kan bättre, eller tror sig veta !) men har jobbat med elektronik i ett halvsekel. Är radioamatör sedan 45 år, islallerad HF, VHF och Amatörradin radion, (datorer för den delen ochså)och övrig elektronisk utrustning i båtar

(Duger inte detta så får ni väl be en kompis dra dit med OSCILLOSKÅP, SPECTRUMANALYSATOR mm. av laboratorie utrustning, det har jag faktiskt gjort !!)

 

(kan ha blivit något skrivfel.)

 

Det finnes flera trådar där jag kämpar om ämnet elektronik, datorer och radio,

bla. min tråd : Seglande Radioamatörer mm.

Titta på min Sjöbod !

(Det finnes alltid något inlägg som man inte behöver vara så stollt över, liksom många andra saker i livet)

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 16:35

post-7154-1394234935,1563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra skrivet.  21.gif\

 

Lås nu tråden så den blir användbar utan mängder med fantasilösningar som ingen framtida med samma problem orkar läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

21.gif\ Skrev inte att DU skall behöva läsa det. Ingen tvingas att läsa någonting. Jag bryr mig inte heller om att läsa sånt som mig inte intresserar, eller som jag ser det som orelevant !

 

Å, förresten, orkar DU inte läsa och förstå, vad man skriver här i tråden, så är det väl bäst att du inte heller skriver något här, för du vet ju inte vad det handlar om !

 

PS. detta är heller inte min tråd, så jag kan inte låsa det.

(Alltid som någon brukar trillskas med mig, skriver: Har du supit bort dina glasögon ?) 

 

Ja, ja, så kan det gå när glasögonen inte är på !!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 20 februari 2007 | 20:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur kunde du missförstå det jag skrev. Jag tyckte det du skrivet var bra och täckte in det mesta därför föreslåg jag tråden skulle låsas medans den ännu var informativ och innan ordklyverier mm tillkommer. 

Det var tänkt som en komplimang, svårt att ta sådana eller bara medvetet missförstå för att förlänga tråden? 

 

post-15930-1394234935,2054_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

OK, min ärade NIKITALORD !

Är ibland litet för snabb, BER OM URSÄKT om ja skrev litet fel !

 

Nu när jag läser det igen så ser jag det !!!

 

nikitalord skrev:

 

Bra skrivet. 

 

Tack för en gång skull. Det är så sällan, att någon skriver BRA skrivet, på MG, så jag förstod det inte först !!

 

Kanske beror på att jag förväntar mig att folk bara vill trillskas med mig !!(Litet dålig erfarenhet, tyvärr)

 

Väl mött igen med uppbyggande diskussioner på MG !!

 

ANEMOS

 

Ja, ja, så kan det gå när glasögonen inte är på !!

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, låser tråden så får vi se hur det går vid sjösättningen.

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...