cook 0 Postad 18 Februari , 2007 Hej, kan jag om jag har datorn som nav.hjälpmedel kopla in ekolod på skärmen, bara genom att köpa en ekogivare. hej å hå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Februari , 2007 Inte utan själva ekolodsenheten, och det måste vara en ekolodsenhet som har ngn typ av data-ut anslutning. Mkt möjligt (troligt?) att det finns sådana lod, men jag vet inte vilket det skulle vara isf. Själva givaren är dum och kan inget själv så att säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 19 Februari , 2007 http://www.airmartechnology.com/uploads/catalogPages/cat_153.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2007 FinnSpeed: Förstod inte riktigt det där.. Han ville ju koppla t en PC. PC:n kan ju inte förstå/visa vad Triducer´ n sänder..? Eller vad missade jag i produktbladet? Vad jag förstod skulle den ju kopplas till radar/plotter eller displayenhet? Ngn sorts mjukvara/interface måste väl till och det såg jag inte till ngnstans EDIT Glömde ett par bokstäver Senast ändrad av KillerBoo | 19 februari 2007 | 17:43 EDIT igen: Kollade igenom deras hemsida. Denna givare är avsedd att ersätta/kompletter ett flertal olika marina tillverkares givare, ex.vis Garmin, Furuno, Magellan osv. kan nog inte användas med en PC. Senast ändrad av KillerBoo | 19 februari 2007 | 17:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 19 Februari , 2007 Många navigations program har möjlighet till att koppla in bla. ett ekolod. Tex. MaxSea och Tsunamis, men denna data måste vara i NMEA format (finnes ochså andra format) Man måste alltså ha ett ekolod som kan lämna ut en sådan information. Att koppla in, enbart en givare (som består av en passivt kristall) till PC går inte. Senast ändrad av anemos | 19 februari 2007 | 18:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2007 Det var ju det han frågade efter, och som jag svarade på. Någon sorts prg/interface måste man ju ha. Det har han ju iom att datorn redan används som nav.hjlp. Vidare en kpl ekolodsenhet, inte bara givaren. Ekolodet behöver ju vidare ha en anslutning för data-ut. Ex.vis NMEA-xxxx. Vet inte om jag vill säga att vi är ute och åker. FinnSpeeds länk kanske inte var helt rätt ute, men något HA förtjänade det INTE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 19 Februari , 2007 givaren har inbyggd intelligens med NMEA port så jag vet inte varför det inte skulle funka. http://www.airmartechnology.com/uploads/brochures/SmartSensors_4page.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2007 Då låter det ju kanon. Fast vad får man? En djupangivelsse i siffror, eller kurva? Anslutning COM-port eller USB? Eller måste man gå via ett instrument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2007 Fast det står på produktbladet i den angivna länken att den kan kopplas till alla instrument med en NMEA-port... vilket jag tolkar som att du måste använda ett interface mellan givaren o PC:n...? EDIT Fri översättning: The signal from our depth transducer is processed right inside the sensor ande fed directly to any display with an NMEA-port. Sen lite rundsnack o avslutningsvis: Our SmartSensors can make a chart plotter or radar screen do double duty Senast ändrad av KillerBoo | 19 februari 2007 | 18:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 19 Februari , 2007 OK, det är fint att det numera finns sensors med inbyggd elektronik (samma som ett helt Ekolod) som lämnär ut NMEA direkt. Det fordras ändå ett program i pc-n som kan ta tillvara och presentera denna info. Det är tråkigt att behöva ha PC-n på för att se djup med sessa NMEA givare. Hur är det att sätta larm för minimi djup och ankarvakt ?? Men ingen av er nämnde det där med NMEA, innan jag skrev det. Det som FinnSpeed föreslog först Klikka här den ekolodsgivaren har inte NMEA ut ! Så jag förutsatte ni diskuterade dom passiva givarna. Senast ändrad av anemos | 19 februari 2007 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 19 Februari , 2007 arvo, har du supit bort glasögonen. en förstorad bild av texten i den första länken. Bosse alla sjökortsprogram kommunicerar med t.ex en GPS puck med NMEA protokoll. Flera av programmen kan även hantera ett ekolod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 19 Februari , 2007 OK, kanske inte läste så noga hela klikka här sidan, men ingen av er nämnde det där med NMEA, det var därför jag kom in med mitt innlägg. Fridens liljor !!! Senast ändrad av anemos | 20 februari 2007 | 17:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Februari , 2007 Intressant lod. Någon som vet var den säljs i Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 21 Februari , 2007 Airmar säljs bl.a. av Simrads återförsäljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Februari , 2007 Tackar tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 22 Februari , 2007 Såg att http://www.reginamarine.se/shop/ har en P66, vet inte om den har NMEA interfacet. Jag har skickat ett mail till dem men inte fått svar ännu. Funderar på att köpa en, jag har dåligt med plats vid styrpulpeten och tänkte koppla den till datorn/SeaClear för att slippa ytterligare instrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 22 Februari , 2007 det gick inte att länka direkt till sidan men välj Elektronik, ekolod i menyn till vänster så hittar du den /Fridens liljor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Februari , 2007 Högerklicka på lodets info, och välj öppna i nytt fönster ... http://www.reginamarine.se/shop/?artnr=525ST-PWD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser