Gå till innehåll
söndag 20 april 2025
HerrChristian

Nimbus 20 nova - några kommentarer?

Rekommendera Poster

Någon som vet den stora skillnaden mellan 19 nova och 20 nova (förutom den uppenbara foten)? Varför gjordes den en fot större?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20-fotaren är något smalare.

Senare årsmodeller av 20:an får också bära lite större snurra upp till 150hk.

20-fotarna som jag sett har haft rutor i ruffen.

Är du helt säker på att det är en 20-fotare du har? 

Det är inte så sällan som 19-fotarna är strippade som 20-fotare, det framgår dock av märkskylten nere till vänster om ruffluckan.

Det är skilnaderna som jag känner till, finns det fler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, min är från -00, men en av de första tror jag. Rutan trodde jag var extrautrustning. 19 nova gjordes mellan 1993-1999, och 20 nova mellan 1999-2003 om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog så.

Det är i grunden samma båt, men vissa justeringar gjordes -98, något längre och smalare samt en förstärkt akterspegel.

Man valde att kalla båten 20 efter detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde nu precis oxå att det hade lite med mätregler att göra. EU-klasser osv där det var skillnad på 19 och 20 fot. Det var tydligen något som gjorde att det var mer fördelaktigt att ha 20 fot istället för 19. Att den fot som skiljde satt längst fram och inte hade någon större betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en 19,och tycker personligen att det e en balja som inte har något syfte.lite plats runt om och är du några stycken och måste ner eller bara stuva undan lite så måste alla flytta runt.Den slår och skakar mycket i sjön då allt skongrar. Nä då e en rejäl eka bättre.Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
 kring år 2000 (minns inte exakt årtal) infördes regler på att småbåtar under 20 fot måste flyta vattenfyllda med motor och maximal last. Nimbus 19 upfyllde inte detta och istället för att förstärka den valde Nimbus att lägga på en fot och på så vis kunna strunta i den nya regeln!
Detta är i alla fall vad inbitna Nimbusägare har berättat för mig.

En god vän hade en Nimbus 20 Nova med en Johnson 150 Hk 2-takt. Förrutom att den  drack hiskerliga mängder bränsle (vilket din med Honda inte kommer att göra) så var det största problemet att den var svår att hitta ett bra gångläge på. Novan vill gärna gå lite på baken med väldigt hög nosföring om inte spjällen på motorn öppnas rejält ... Tror du kommer att ha mycket nytta av din båt! men jag anser att den tyvärr inte lever upp till Nimbusryktet. Det viktigaste är dock att du är nöjd och tycker att du gjort en bra affär! Lycka till i sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...