Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Tjocka_Trisse

Minitära avspärrningar (sjöhinder)

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har för avsikt att besöka Blekinges skärgård i sommar och undrar därför:

 

Kan man passera de avspärrningar eller vad det kallas som finns i strategiska sund både här och där om båtens djupgående är mindre än 100 cm?

Jag vill ju inte riskera att bli minsprängd eller bombad (mer än jag är).

 

Hälsningar

 

TjT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Är det en Ubåt du har, eller en badanka som du skall fara runt med i Blekinge skärgård ?

Ä, några minfält, lär du nog i villket fall som helst inte hitta i fredstid !!

 

Här en påminnelse !

Ubåt 137 på grund

För 25 år sedan gick den sovjetiska ubåten U137 på grund i Blekinge skärgård. Under elva dagar bjöds det på mer dramatik och dråpligheter än vad dåtidens medier kände till. I en rafflande dokumentär om ubåtsdramat i Gåsefjärden 1981 presenteras bilder och vittnesmål som kastar nytt ljus över vad som verkligen hände.


post-7154-1394234934,6084_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Locka ner ungarna i vattnet och kasta i en badboll och se om det smäller smiley-tongue-out.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några minor behöver du inte vara skraj för. De som eventuellt finns är för att förhindra u-båtar och vanligen fjärrstyrda. Vet inte hur det är i Blekinge men här på Västkusten kan det finnas fasta hinder i form av konstruerade rev. Dessa ska finnas väl markerade i sjökort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De konstgjorda grund som finns mellan de stora öarna söder om Karlskrona, ex Hasslö-Aspö-Tjurkö-Sturkö osv finns markerade sedan länge på sjökorten. Även rekommenderad väg in till staden finns angiven. Vilket djup du klarar dig på eller inte kan jag inte säga, mer än att undvik området helt. Välkommen hit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...