Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
richiwatts

Bayliner DC:er. jämförbara med nordiska märkena??

Rekommendera Poster


Finns det någon som har erfarenhet av Bayliner 192 Cuddy (eller Classic som den också kallas på vissa sidor)? Att söka på svenska sidor ger inte så mycket och därför känner jag mig lite tveksam. Är kvalitén på Bayliner i samma klass som Uttern, Rydds mm?


 


Hittills har jag tittat mest på de nordiska märkena i samma klass fast de flesta kostar minst 60,000 mer. 192:an kostar ca 260 000 med Mercruiser 3.0, 135 hk


 


Bayliner 192 Cuddy känns som mycket båt för pengar. Eller vad säger ni som mest troligen har mer erfarenhet än mig av båtköp, märken mm?

 

Richr watts

post-13516-1394234933,5398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade förmånen att besöka mässan i Göteborg 2 gånger i år, den ena gången ihop med en som kollade efter båter i den storleksklass du frågar om, och visst är det skillnad på Uttern och Ryds om man jämför med en bayliner.

Finish, stabilitet och materialval går inte riktigt att jämföra.

Men inte sagt att B är en dålig båt för det, men nånstans ligger ju prisskillnaden, och värdeminskningen torde vara större på en Bayliner.

Om det sen är värt 60 papp extra det är ju frågan som man kan ställa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat en del på Bayliner hos en återförsäljare här.

Denne säljer också Ryds och Uttern.

 

Helt klart är att Bayliner ger ett billigare intryck, men det är ju inte så underligt, de är ju oerhört mycket billigare och någonstans torde ju det synas.

 

Detaljlösningar som tex Pållarna/Knaparna som alltid oavsett modell alltid är så små att man inte kan förtöja med mer än ett varv av en fenderlina typ. Övrigt är också modellerna extremt plastiga både utåt och interiört.

Du får mätare som inte har svenska skalor trots att båten är svensksåld.

Du får oftast en sjövattenkyld inombordare. Du får oftast en främre heltäckande pulpit som INTE underlättar en framåtförtöjd båt som ska klivas ombord på. (I andra länder förtöjer man vanligast med akter mot brygga därav lösningen)

 

Notera att DC båtarna i den mindre klassen har låga fribord också.

 

 

Med detta inte sagt att Bayliner gör dåliga båtar. De är ju vad jag vet idag världens största båttillverkare.

 

Men som sagt,  lite enklare, lite billigare...

 

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köp du en bayliner bra båtar till ett bra pris! Visst de kanske inte alltid har samma finish på dolda ytor som nordiska men vem behöver det? Amerikanska båtar har oftast bättre skrov än nordiska. En mindre sak som kanske kan spela in i valet av en dc båt är om man föredrar dynor av vinyl eller tyg. Jag tycker att vinyl är att föredra då det är lättare att torka av om man spiller. generellt sätt så kan man säga att nordiskt har tyg och jänkare vinyl.

//Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en norsk båt med vinylklädsel och hade tidigare en norsk med vinylklädsel. Båda båtarna är från -90 och klädseln är fortfarande i det närmaste som ny i skicket.

Jag skulle vilja se den Bayliner som har klädsel i samma skick efter 16 år. Visst kan många vara importerade från floridas brännande sol men ibland ser man annonser på svensksålda där klädslen spruckit sönder efter ca 10 år gamla båtar eller så är de omklädda. Kan ju lägga till att min båt gått i Spanien under större delen av sitt liv och där är ju solen rätt stark.

Jag tror att nordiska och jänkebåtar skiljer de sej i kvalitet även på icke dolda ytor såsom vinylklädsel.

Visst finns det en orsaker till att nordiska båtar är dyrare..men Bayliner kan mycket väl vara en prisvärd båt om man gillar såna.

 

/Jan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmmm lite för mycket gnying på märket.. Mycket ska man höra... Att Bayliner mfl skulle ha dålig kvalitet på Klädsel etc tycker jag e en stark överdrift.. Jag har en enda omklädd dyna på min över 10 år gamla Bayliner. Importerad från USA och inte pedantskött Men med en bra prislapp och välservad maskin...

 

Att klä om dynor är ju inte precis den stora kosstnaden på En båt.. Och knappast något man behöver göra mer än en gång... Är man någolunda händig kan man ju faktiskt göra mycket av jobbet själv.. Jag valde att lämmna in soffan för omklädnad Kosstnad ca 1200 allt som allt d ska oxå tillägas att d var den största dynan på hela båten. Och att dom andra hade blivigt betyderligt billigare att klä om.

 

Ser inte heller förtöjningen som ett problem.. Knappar pållare etc duger gott och väl behövs inga Stenaline Trossar för att knyta fast en liten jänkare.. D finns ju faktiskt rep och tampar på marknaden med liten dimension och hög brottstyrka...

 

Och varför skulle man inte kunna förtöja med aktern mot bryggan även i sverige??? Jag har gjort d flera gånger utan problem.. Även med Ybommar gick d bra att backa in.. Även om man förtöjer med nosen mot bryggan så tycker iaf jag att d inte är något problem att ta sig ombord...

 

Bayliner hade några dåliga år i slutet av 80talet men måste dom lida för d nu??? Mertalet va alla fuskbyggen är ju skrotade vid d härlaget.. Och d finns ju alltid Möjlighet att Anlita en Besiktningsman Så jag ser inga problem alls... Maskinerna som sitter i jänkebåtarna är likadana som sitter i tex Uttern, Örnvik, ryds etc.. Mercrusier och Volvo Penta Används flitigt även i Jänke Land Där konstruktionen Ursprungligen kommer ifrån...

 

Att d finns små missar i konstruktionen samt att endel detaljer är av dålig kvallisort kan jag leva med. Jag sparar över 100 000kr på att köpa en jänkare och får pengar över till Både bensin och prylar till båten..

 

!!!MVH REXCO!!! Som åker Jänkare ett val jag aldrig ångrat!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det ibland är lite för mycket gnäll på jänkebåtar ibland men jag ville bara poängtera att nordiska båtar också har vinylklädsel som är enkel att torka av. De har också oftast plast eller plywood durk som är enkel att torka av jämfört med en möglig heltäckningsmatta ;-) .

Bayliner har säkert mycket bättre kvalitet nu än på slutet av 80 talet då ryktet drogs i botten men ryktet verkar vara svårt att tvätta bort. Jag valde bort bayliner mest för att jag inte gillade planlösningen , back to back säten, stor klumpig motorlåda i aktern och låga fribord på den storlek(19 fot) som var intressant för mej.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika kul när folk undrar om kvalitén på en Bayliner. Det är ju fler amerikanare som lider av halvdan kvalité.

JAg har ägt en Bayliner och ny äger jag en Sea ary av samma årsmodel. HAr även ägt skandinaviska båtar. Och den som säger att en amerikanare har samma kvalité som en skandinavisk är ute och cyklar.

Fördelen med en Amerikanare är att man får ganska mycket för pengarna. Jämför tex en Bayliner 21 fotare med en skandinavisk, vilke märke som helst, årsmodel typ 10-15 år gammal. Man får 2 Bayliner för priset av en skandinavisk. Sedan finns det ju självklart undantag. 

 

Och som någon tidigare sa. Det går jätte bra att lägga till med aktern. Självklart gör det de. Men vilka naturhamnar gör du det smiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan självklart inte gämföra kvaliten Mellan tex bayliner 2655 och nimbus 26DC.. För d skilljer en hel del men så är oxå nimbusen runt 300 000kr dyrare och mycket äldre än Baylinern... Jag vet att kvaliten är mycket bättre på Nimbusen och skulle mer än gärna ägt en sådan Men har inte råd..

 

Och med så många pengar sparade kan nog dom allra flesta leva med En Jänkebåt... Jag har inte bland några av mina tidigare inlägg Skrivigt något om att Kvaliten på en Nordisk byggd båt skulle vara samma som en Jänkare.. För då hade jag ljugit.. Kvaliten På jänkare är sämmre Men inte så mycket nu som d va förr... Och d går faktiskt att med enkla ingrepp göra något åt heltäcknings mattor etc.. En renovering inombords behöver inte kosta skjortan... Och man får ju rättså mycket Teak och crome för 300 000kr...

 

När jag förtöjer i Natur hamnar etc försöker jag alltid få en plats så man kan ligga på bredden klart enklast om man ska förtöja själv.. Om inte så där d går att köra in brukar de gå att backa in.. Några enstaka gånger så har man laa fåt kliva på skarndäck men inget problem d heller..

 

!!!MVH REXCO!!! Som sparar pengar för tillfället!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker bayliner gör fina båtar , var själv inne på att köpa en 2455 sunbridge, den ser ju stekig ut på sommaren när man är ut och glider. Dessutom var den väldigt prisvärd i förhållande till storlek och funktion. Hustrun tyckte väl den var så där....efter att vi även kollat på ett par Flipprar i samma storlek så sa hon bara: en sån ska vi ha.

 

Det jag noterade med baylinern var just det många skrivit typ som pulpiten sitter i riktigt fast, taskiga knapar. Det är ofta läckage i fönster m.m. men det är ju oxå därför som dom är billigare. Små detaljer helt enkelt när man tittade närmare som avgjorde. Sedan var flippern mer barnvänlig och praktisk i utförandet. Det tror jag gäller för många nordiska båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi där igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alla pratar och tror en massa saker.

Har själv en Bayliner 2755 -89 som jag har och håller på att helrenoverar.

Det är klart att det var,små knapar,en jäkla massa ludd i taket.          Att alla skruvar är lika långa stämmer .

 Men var är den otroligt låga kvaliten.

Har dom överlevt 17 år så kan dom inte bara vara skit.

Har sågat in ett par  bogproppelrar i olika båtar.

Gissa vilken som har det tjockaste skrovet.

Vet ingen gammal båt som det inte regnar in i (min kamrat har en Aqador 26 -05 som det regnar in i).

Min uppfattning är att,alla som har sina gamla svensktillverkade båtar blir skitspaka när dom ser hur mycket Amerkansk båt man får för pengarna.

Helre en ny fin jankebåt än en gammal trött halft utsliten svenk båt för samma pengar.

Man ska ändå bara ut och ha skönt och mysa i solen,eller hur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nog verkar det vara en massa fördomar mot alla jenkebåtar... även om vissa modeller som funnits tidigare har förtjänat det...
Jag är i allla fall mkt nöjd med min -98 även om man fick byta bort heltäckningsmattan.. men priset ja betalade kan ja som någon sa innan, köpa mkt roliga saker till båten! 
 Å om det är så så jobbigt att titta på en hastighetsmätare som har en skala i MPH , då vet å fan om man ska ta å stanna på land i allafall.. Eller??
Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

För inte så länge sedan ställde jag samma fråga, vad jag kom fram till:

 

Folks fördommar är väl tilltagna när det gäller kvalle på BL. Som tidigare sagts det va lite si så där under slutet av -80 början av -90, det är vad jag hört.

När jag köpte min fick jag höra av en handlare att Ryds hade haft problem med sin plast på senare tid.... Jag kan inte tänka mig att det är så hälsosamt för ett jänkarföretag att sälja skit då folk stämmer varandra till höger o vänster over there, samma säljare sa att de har mycket hårdare regler än vad vi har vid båttillverkning.

 

Vet inte om så är fallet men jag räknar med att få ett sämre andrahandsvärde tack vare alla fördommar, men jag köpte den ju inte för att sälja den...

Något jag kan hålla med om är att knaparna är i minsta laget, men de funkar. Mattan är ju en historia det oxå, kan tänka mig att det är jäkligt opraktiskt men den va fan så skön att gå på.

Jag skulle hellre ha en matta i båten än teaklaminat (som förövrigt inte sällan delar på sig efter ett tag). Men jag slängde ut mattan o la teak på durken, ger en helt annan kännsla. Kolla gärna mitt fotoalbum.

 

Sen måste man väl väga in vad/hur/varför man har för anledning med båtköpet.

Personligen så föll inga nordiska båtar (i min prisklass) mig i smaken då de känns så där... vet inte hur jag skall förklara utan att förnärma någon... men för praktiska och lagom på något sätt, jag gillar när form och bekvämlighet har fått gå före det praktiska.

 

Kollade på 192 innan jag bestämde mig för 652, det som fick mig att bestämma mig var solbädden, storleken(192 känns lite i minsta laget för en cuddy) och slutligen 652 hade riktiga stolar.  

 

/Mange

 

*edit

Inlägget vart lite svamligt men ni fattar nog vad jag menar, fråga annars.

 

 

Senast ändrad av Cornholio | 21 februari 2007 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är skillad på fördomar och att ha funderingar på vissa kvalitetsbrister avseende knapar m.m. amerikansk industri har länge varit att producera så mycket som möjligt så fort som möjligt så billigt som möjligt.

själv kör jag nordiskt just nu, men vem vet om 5 år när barnen är större, jag är jävligt sugen på en fet sea ray sundancer 33 fot eller ,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...