Amiguita 0 Postad 17 Februari , 2007 Har en Omega 28 och funderar på att köpa nya segel. Kan ni rekommendera några segelmakare? Priserna skiljer sig åt ganska mycket, jag har än så länge bara jämfört Gransegel och Boding. Boding var riktigt billiga! Hur skiljer sig kvaliten? De använder samma material. Jag har Gransegel idag, focken börjar ha gjort sitt storen helt ok. För mig är priset och kvaliten vikig. Jag är en semesterseglare och har bara haft båt i två säsonger (dvs ganska nybörjare). // Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 18 Februari , 2007 Hej Lisa Har en Shipman 28 med segel från -78. Efter en del sökande blev jag inte mycket klokare vad som ger mest valuta. Behövde inga avancerade segel men ville ha de några år. Nu blev det Boding som levererade stor och rullfock. Är semesterseglare själv och är nöjd med mina segel. Lycka till/Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 18 Februari , 2007 Man måste kanske först bestämma sig för vad som är viktigt... Man kan ju köpa billiga segel som håller i 20 år men tappar formen efter 3-5 år! Är det bra? Man kan köpa något dyrare segel som håller 10 år men håller formen i 6-8 år! Är det bra? Så vad vill man betala för? Mekanisklivsängd eller formlivslängd? För min egen del är formlivslängden avgörande. Antal år med bra form blir i mitt fall billigare med det något dyrare seglet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 18 Februari , 2007 hej Jag valde segel från Elvström till min Omega 28, de fungerade utmärkt, en ny stor o fock med självslående skena . Det blev en enorm skillnad, Både på höjd o fart. Skälet till att det blev elvström var att de verkad känna till båttypen , Idag heter de Hamel sails, hör av dig till dom vi blev mycket nöjda //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiguita 0 Postad 19 Februari , 2007 Tack för alla tips! // Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 19 Februari , 2007 Jag måste rekomendera Hamel sails. Bra priser och man får mycket fina segel. Han har loft i Karlshamn och Stockholm. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fenix28 0 Postad 20 Februari , 2007 Hej! När jag köpte en ny självslående fock till min Fenix förra året, så fick jag först väldigt olika priser. När jag sen begärde in offert på en 13,5 kvadratmedeter självslående fock i fabrikat dn 320 AP, så skilde priserna mindre än 10% När jag sen frågade segelmakarna om varför de offererat duktjocklek 240 till en båt på västkusten, så svarde en av segelmakarna att de trodde jag skulle segla på Mälaren! Dvs är det olika priser, så är det olika segelduk är min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cgessen 0 Postad 21 Februari , 2007 Om du skall byta försegel och kan tänka dig att byta till självslående fock bör du jämföra Gransegel och deras gliderfock och Lundh Sails Vertech Jib Du får klart större segelyta, ung 15% - 20%, och ett segel som harmoniserar bättre med storseglet. Se på bilden hos Lundhs som har lagt ut en Vertech Jib under en standardfock. http://www.lundhsails.se/frame_galleri.html Leta upp Vertech Jib och se på övriga bilder. http://www.gransegel.se/glider.html Gransegels Gliderfock finns här http://www.kinneviksegel.se/fockar.htm Kinnevikens segelmakeri har en liknade lösning som Lundh Sails På sidan är ett par bilder där du kan se skillnaden. Senast ändrad av cgessen | 21 februari 2007 | 13:07 Senast ändrad av cgessen | 21 februari 2007 | 13:08 Senast ändrad av cgessen | 21 februari 2007 | 13:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiguita 0 Postad 21 Februari , 2007 Tack för alla svar och tips! Jag har kontaktat några av de nämnda segelmakarna, men ännu inte fått något svar. // Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kritor 0 Postad 25 Februari , 2007 http://www.rollytasker.se Rolly tasker, om du vill ha segel till ett billigt pris, tillverkas i Thailand men levereras genom Gransegel. Har dock ingen erfarenhet av dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyBlue 0 Postad 26 Februari , 2007 Hej Jag valde Gransegel efter att ha samlat en del offerter för att jämföra. Valde dem på kvalite´ , service och etrt suveränt bemötande. Jag köpte nytt förställ, kryssfock i dacron (full-latte) och en lättvinds genua i Multiradiallaminat med fönster till min Compis 28. Köper man utomlands och seglen är billiga måste det bero på något anser jag... blir det fråga om reklamation är det lättare om de är sydda inom landet. (Min åsikt) / Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thej 0 Postad 5 Mars , 2007 Kolla på www.nyasegel.se så hittar du kanske priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 6 Mars , 2007 Kolla här: www.waernhoffsegel.se Loftet ligger på vichan därav inga dyra lokalhyror som läggs på segelpriset. Bild: Ett välstående udda rullstorsegel i Bainbridge(USA) Kevlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lanneer 0 Postad 7 Mars , 2007 hej. jag fick upp sytt nytt storsegel på Lindssegel i helsingborg. Men de har ganska mycket att göra nu till våren. lämligaste är att göra det på höst vintern när de har lite mindre att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser