Robust-475 0 Postad 17 Februari , 2007 Hej båt vänner. Jag har en styrpulpet som jag har tänkt att lägga 6mm teakplywood i. Material är inköpt men jag funderar på hur man ska behandla skivan? När man köper skivan är den inoljad så jag hade tänkt att om det är möjligt att fortsätta att ha det.Min fråga till er är vad som är bäst skydd av teakplywooden. Stort tack på förhand. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorbats_Eskil 1 Postad 17 Februari , 2007 Såg just att dom snackar teak och olja på avdelningen träsnack här invid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Februari , 2007 Sök i forumet så hittar du massor av trådar i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robust-475 0 Postad 18 Februari , 2007 Jag har sökt i forumet utan resultat på min fråga. Om man köper en ny styrpulpetbåt med teakdurk så måste den vara behandlad på något set.Så min fortsatta fråga är hur jag ska behandla skivan för att den inte ska bli förstörd efter första sommaren.Tanken är att jag ska limma skivan med flytande skruv där efter nåta kanterna mot skrovet. Om det är någon som har erfarenhet av att monterat teakplywood i durken på en öppen båt som har lyckats med att behandla den så att det stårsig. Tack på förhand Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Februari , 2007 Jag håller precis på och tillverkar nya durkar, dock är dessa lyftbara. Men skall dom sitta fast så skulle jag rekomendera att epoxibehandla dom och sedan lägga på 3-4 lager 2-komp fernissa för att få en snygg yta och ett bra UV-skydd, då solen bryter ner epoxin och gör den lite mjölkvit. Torka av skivorna noggrant med Aceton innan behandlingen börjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser