Isola 0 Postad 16 Februari , 2007 Tjena! Är ju som många andra ny i båtlivet och har just köpt båt från Stockholm. Ägaren hade köpt bottenfärg för omålning i vår. Inter. cruiser eco som jag vet är en mer östkust/insjö färg. Själv bor jag i varberg på västkusten och har förstått att det är kopparbaserad färg som gäller här. Han skickade med färgen i köpet och jag undrar bara om jag vågar använda den eller om jag bör investera i västkustfärg. Vad kan gå fel om jag anväder färgen jag fick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 Februari , 2007 Fel och fel, du får en musselbank under vattenlinjen. Men detta kan du kanske hålla i chack genom åtskilliga bottentvättar. Nej, skämt å sido, måla på färg avsedd för västkusten så minimerar du beväxtningen. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Februari , 2007 Du bör ha en färg anpassad för västkusten, med koppar i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evelina 0 Postad 17 Februari , 2007 Frågar vidare lite i ämnet, det verkar som om det är bla koppar som behövs i bottenfärgen på västkusten. Vår båt är byggd i aluminium och vi skall använda färg med väldigt lite helst ingen koppar alls och det har tydligen aldrig varit något problem med beväxtning på båten tidigare, är det någon som kan hjälpa till med en teori? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 17 Februari , 2007 Det är metallisk koppar (kopparpulver)som inte bör användas i samband med med aluminium. Vissa färger innehåller i stället kopparföreningar, som t.ex. kopparcyanat och då är det OK. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 17 Februari , 2007 Musselodling, ja troligen. Men garanterat massor med havstulpaner. Sälj eller ge bort färgen och köp ny riktig. Helst Norge färg då den Svenska är betydligt sämre än den varit tidigare. Av egen erfarenhet har jag laglig västkustfärg men massor med tulips ändå. Med ostkustfärg hade det nog varit en katastrof. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Februari , 2007 Kan bara hålla med Ringhede, köp inte svensk färg, har själv tyskköpt och tog upp min båt samtidigt som en som hade svensk färg, han hade en del tulpaner kan man lugnt påstå medans min var helt ren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 17 Februari , 2007 Det är kopparen i färgen som gör att larverna till havstulpanerna inte vill sätta sig på botten som är målad med sådan färg. Det är kopparjonerna som gör att larverna inte trivs där. Finns inga bevis för att det är giftigt. Man har uppmätt förhöjda halter av koppar i vatten runt hamnar men inget om att det är skadligt. Vi använder kopparrör till vårt kranvatten i stora delar av Sverige. Tror inte man skulle få ha det om det var giftigt. Vet ej om det dödar larverna eller om det bara gör att de väljer andra ställen. Andra ställen kan var grannbåten som snällt låter dem sitta på hans båt. Kanske någon här som vet mer om detta dumma förbud mot riktig färg. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser