Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
KillerBoo

Billigast, byte el renovering?

Rekommendera Poster

Min båt är en gammal Runnö 19, med inombordare. En gammal inombordare!

En B18, m enkelförgasare. Bör vara typ AQ95 el 105 med 100-drev. Det är inget direkt fel på maskinen. Startar alltid, även i minusgrader. Går jämnt och fint men saknar ork. Tar alltså evigheter innan planingsfart. Varvar heller inte ur helt. 22kn vid 4100 rpm. Till saken hör även att båten används 95% till trollingfiske och övrig tid till att blidka familjen med någon helgtur till närbelägen badö. Frågan lyder som följer: Ska jag renovera motorn som sitter i, med ev byte av förgasarbestyckning/ insugningsrör, eller ska jag byta upp mig till annan motor? Alltså, båten är ju inte direkt värd någon större peng och dessutom väldigt stympad för att fungera i trollingsammanhang (det mesta krafset såsom soffor o.dyl är borta) så att köpa nåt i stil med AQ131/tillhörande drev känns overkill. Är väl pengar man aldrig får igen? Så, skaffar jag en AQ130 o renoverar den, eller pular jag med den gamla? Eller alt 3, går det att skaffa ett B20-block på bilskroten och plocka över det som går från den gamla rovan o köper resten beggat? Vilket lönar sig bäst? B18/B20-valet gör väl att det gamla 100-drevet kan hänga med ett tag till. Det funkar klockrent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en beggad B20 på skroten av med toppen och marinkonventera den, gör du lätt själv, slipa in vetilerna när du ändå har den borta. Tyvärr har du bara enkelförgasare men funkar i alla fall. Kommer säkert att funka bra mycket bättre än din gamla maskin. Dock bör du nog få dit en k eller c kam.

Detta är det billigaste, att ge sig på din gamla maskin är ingen bra ide, skulle tro att den är ganska sönderrostad i toppen.

 

Runnön är ju en lättdriven båt så det behövs inga jättekrafter till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar limpan rakt av? Om jag te.x. skulle få tag på dubbelförgasar-arrangemang t en B20, behöver jag då också byta limpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du får tag i dubbelförgasare så är de ofta av typen SU-förgasare.

De har ofta glapp i spjällaxlarna. Du måste även synkronisera dem så att de ger lika mycket luft. Då har även gummimembran som kan gå sönder.

 

Intressant vore att kolla om du kunde få plats med ett par Weber-förgasare. De var vanliga för de som åkte rally med Amazon och Volvo 140 modellerna. Borde vara rätt hyffsat pris på och mycket bra kvalitet.

De ger även betydligt bättre kraft än SU-förgasare.

Weber förgasare som användes till rallybilarna har en port för respektive cylinder och ger bra kraft. Rätt injusterade så är de billigare i drift än ett par orginal SU-förgasare.

 

Här är en länk till en som säljer en Ockelbo med dubbla Weber. Alltså borde det gå.

http://www.blocket.se/vi/10863177.htm?ca=13_s

 

Kolla på blocket så kan du hitta fler motordelar mm.

 

 

mvh Roland

 

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 16 februari 2007 | 18:49

 

Senast ändrad av Ringhede | 16 februari 2007 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st 45:r Weber för ett djävla oljud. Så jag skulle inte rekommendera dom. Plus att dom inte vill gå riktigt i trollingfart. Då föreslår jag i stället Weber 36/36(kan vara svåra att få tag i men 36/32 finns till överkomliga priser) som är fallförgasare och går att få riktigt fint vid låga varv.
Så innan du bestämmer vilken eller vilka förgasare du skall ha måste du veta vilka fartområden du vill köra eller kör oftast på. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

föreslår jag i stället Weber 36/36(kan vara svåra att få tag i men 36/32 finns till överkomliga priser.

har gamla fiatar tagit slut på skrotarna ???  tips till er med gamla volvo motorer b4b b16 128ans webern passar rakt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarfrågan troligen löst. Dubbla Zenith. Betr fartregister så är det trollingfarten 1.2 - 2.5kn som är det viktigaste.

För att genomföra ett byte t B20, vad behöver jag skaffa om jag väljer att satsa på en bilmotor? Grannen har en riktigt fräsch B20 som gått 500 mil e renovering. Se´ n smällde han bilen. Är alla kringprylar samma som på min gamla B18, så det bara är att plocka över alla externa delar fr den gamla? T.ex. behöver jag byta även fördelaren, eller är det samma/skit samma sak i marint utförande som i bilarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, plocka över i princip allt du har som sitter på den gamla motorn, dvs kyllimpa, oljekyl(glöm inte att även röret som du gängar på filtret på måste bytas/flyttas), fördelare, generator och impeller pump. Allt passar rakt av. Förgasarfrågan är ju som sagt löst!2.gif\

 

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tack Nis..., nej jag menar Dessin.

Mailar dig igen i veckan ang pryttlarna

 

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...