b-boy 0 Postad 16 Februari , 2007 Hej!! Vet någon om packboxarna till vattenhuset ska sitta åt samma håll??Motorn är en yamaha 50hk 1990!!Läser ni dehär vore jag tacksam för svar.Någom måste ju veta!1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 Februari , 2007 vattenhuset är det under impellern eller vid drevet, skit samma det är enligt nedan. Nej den yttre skall hålla vattnet borta från växelhuset och den inre skall hålla oljan i växelhuset, dvs läppen på den yttre utåt och den inre inåt. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 17 Februari , 2007 hej, packboxarna skall faktiskt sitta åt samma håll med läppen nedåt. Bytte dessa i höstas på min Yamaha 30hk och de var åt samma håll, har även dubbelkollat med min reparationshandbok och bekräftat detta. Lade du märke till hur de gamla var monterade? /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Februari , 2007 Jag såg det i S-drevet på vår båt att den satt åt fel håll. Men förklaringen till det är nog att man föröker att hålla oljan borta från vattnet. Skruvfjädern som håller ett litet tryck mot axeln var i mitt fall heller inte av rostfritt och då är det nödvändigt att den sitter mot oljan och inte mot saltvattnet. Egentligen är det ju risk för vatteninträngning då läppen sitter inåt och det hade jag också fått. Rostfri fjäder och vänd utåt borde ju ha varit det bästa. (vattnets tryck utifrån är något större än oljans mottryck inifrån på vår båt, som motorn är monterad något under vattenlinjen ) Senast ändrad av forgus31 | 17 februari 2007 | 15:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b-boy 0 Postad 20 Februari , 2007 Hej!!Innå utåtå??Nu blir jag mörkrädd... Hus ska de sitta??? När jag monterade isär packboxarna satt dom med läpparna mot impellern. Är det fel??? Vore bra att veta då jag håller på med motorn idag. Är inte så jätte kul att slita isär fanstygetång på gång...Därför e frågan om det är någon på forumet som e 100% säker på vad han eller hon snackar om.De e ju roligt med svar...men de e ju kul om personerna vet fa fan dom snac´ kar om...he henu har jag säkert retat upp alla...mvhmarcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 20 Februari , 2007 Hej! Läckte det in vatten i motorn innan du rev isär dom eller byter du bara utifall att? Om det inte gjorde det så är det bara att montera dit dom nya som dom gamla satt. Mvh Dessin Ps. Du har säkert inte retat upp alla, däremot har du minskat chansen att du skall få ett vettigt svar! Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b-boy 0 Postad 20 Februari , 2007 Vet inte om de läckte in vatten. Har aldrig statrtat motorn. Jag renoverar den bara. Därför vore de ju bra om jag fick till de bra på en gång. Packboxarna verkar vara ett svårt ämne. Jag tycker att de första svaret lät vetigast. Med att ett ska hållainne vattnet och ett ska hålla inne oljan. Men är det rätt??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 20 Februari , 2007 hej, titta på bilden här så ser du hur de skall sitta, de är märkta med nummer 27 på bilden. /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b-boy 0 Postad 20 Februari , 2007 Hej!! Om jag fattar bilden rätt så ska läpparna sitta innåt. Har jag rätt???? Tack för ett bra svar... Eller bild. mvh marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser