Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Motorbats_Eskil

Hjälp, en Webasto är död!

Rekommendera Poster

Nu gäller det att försöka återuppliva!

Har en Webasto Typ 18D i min verksta liggande på bänken utan omkringliggande lull lull. Diagnosen när den lades in var: Den går inte.

Nu har jag kollat glödstiftet som är ok. I hålet bredvid finns en blank sak, kanske en termostatpryl, som har formen av 1/2 blyertspenna med två kabelstumpar. Denna pryl leder inte ström igenom varken kall eller upphettad med cigg-tändare. Kan det vara så att man bör kortsluta dessa kablar från pennan för att få eländet att fungera? Då skulle det i sånt fall bara vara att beställa prylen i fråga.

Vad anser detta forums samlade kunskap. Det här bör väl vara en av dom enklare grejerna. Eller?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inget om Wedbastu men det skulle kunna vara en termosäkring. Har hittat liknande i varmvattenberedare. Den är en sista brandsäkring om termostat och återställbart överhettningsskydd inte klarat att få hettan att vika. Finns det märkning på den? T.ex gradtal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix!

Inget på skrivet. Ser ut som en pennstump som skall vara jämsides med glödspiralen. Har en känsla av att den styr bränslematning på nåt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring båtvärmedoktorn i Spånga (Stockholm). Du får nog svaret direkt i telefon, dessutom kan han säkert hjälpa dig med en ny eller begagnad fungerande detalj om det är den som pajjat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK!

Tack för det. Då vet jag var man eventuellt kan få nya delar och lite råd.

Skulle ju först vilja greja lite själv för att veta om det är annat som är slut på den. Troligen är den där pennan slut.

Med lite tur så kanske någon här skulle kunna ha sprängskiss på denna apparat. Och ritning över det elektriska. Jag har letat på nätet min inte hittat nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna vecka har jag annars ett speciellt erbjudande just för sånt här, liten kista i ek med ornament, cd med musik av Bob Dylan, Knockin on heavens door för själva begravningsakten.

Spezial prize only for you my friend...

Sorry kunde inte låta bli när jag såg texten död...yrkesskada....2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det är överhettningsskyddet du beskriver, vebaston ska bli död om detta brunnit av. byt till ett som leder och allt funkar igen, men leta upp orsaken till överhettningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt teoretiskt borde jag kunna då köra värmaren om jag kortsluter kablarna till detta skydd så att dom leder, vilket nu inte är fallet.

En liten stund bara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix!

Hittade ingen där som ser ut som en blyertspenna i silver. Storlek också som 1/3 dels penna. Två kablar ut där som gummit brukar sitta.

Verkar vara specialgrejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan vara en specialare. Det kan också vara så att man gjutit in en liten termosäkring i ett ytterhölje. Ev. kan man ta krympslang och göra en liknande men det kan vara riskabelt då det är brandsäkerheten som riskeras.

Bäst att krypa till korset och slanta upp några hundra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den instucken i förbr.rummet kan det ju vara en termistor. Den har ju inte så lågt motstånd några kohm - kanske mycket mer.

Den kan vara till för regleringen. Fick du inte med något kopplingsschema?

Jag tycker vi alla ska begära kopplingsschema som sätts under resp. flik i båtpärmen varje gång vi köper en elektrisk pryl. Hur ska man klara sig nere i Antarktis utan värmare t.ex. Det är en säkerhetsfråga att kunna laga allt man stoppar in i båten.

Hädanefter ska i alla fall jag inte köpa någon grej om jag inte får en beskrivning hur alla sladdar är dragna inuti den tjusiga prylen.

Hade jag haft kopplingsschema till min fina 30A laddare för 6000:- hade jag bytt ut den tråkiga transistorn som jävlas ibland i vissa temperaturer. Den kostar nog inte mer än några tior att köpa - nu blir det kanske en ny laddare för flera tusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ev har jag några liggande om jag inte givet bort dem med till han som blev vid den vebasato vattenvärmare jag hade, ska titta efter.

luftvärmarna av senare modell kör med återställbar värmesäkring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ta en bild på din pryl så man vet vad du menar! är det luft bensin eller diesel du har.  Är det luft? hör du tickande från pumpen? Är fläckten död? ingen egen tempreglering extra ditsatt som strular? Är allt sten dött trots ström och tillslag så har relät oxiderat eller bränts. Gå till närmsta bilverkstad det finns alltid någon som kan värmare i huvudet, bara de ser vilken modell det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag kännar inte den värmaremodell du beskrivar, men kännar webasto värmare mycket väl.  Den pryl du beskrivar verkar vara en flamvakt, och om det inte finns någon genomgång i den, vanligen en motstånd på 2 - 3 ohm, vill värmaren inte starta.

Mvh. Frank

Senast ändrad av frankmdk | 06 juni 2007 | 09:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...