Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
paer

Sunbird 194 spl - bra båt? bränsleförbrukning?

Rekommendera Poster


Vad har ni att säga om en Sunbird 194 spl?

Hur mycket bensin tror ni att den drar per distans med en 115 eller 150hk motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är ju en yenkare och därmed också vacker att se på (för den som gillar dylika båtar). Utan att ha sett ditt ex så kan jag med största sannorlik säga att det är inte nordisk kvalitet på prylarna. 

 

Bränsle förbrukningen är givetvis beroende på motoreffekten samt ifall du har en två- eller fyrtaktsmotor. Men oberoende av motortyp bör du nog välja en på omkr. 150 hästar för att båten skall komma till sin rätt. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon ungefär vad denna båt väger?

 

Vad skulle ni gissa att båten drar ungefär med en 4-takts 150hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan tummen och pekfingret, ekonomivarv (planing 18 - 20 knop) mellan 1,2 - 1,5 l/M sedan går det bara mer och mer soppa. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Uppemot 30 liter per timme för marschfart alltså... Den förbrukningen har jag väldigt svårt att komma överens med, dels ekonomiskt, dels miljömässigt. Det känns som att bensinfritidsbåten som fenomen kommer att vara död inom bara ett par år.

Vad ska man köpa för båt som 2 personer ska kunna övernatta i och samtidigt av och till köra runt 20 knop med, utan att för den sakens skulle sluka bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte vara så pessimistisk. Så vitt jag förstår Nitro så menar han att båten är ful, skräp och drar en massa bensin. Du kan nog lugnt betrakta det som en åsikt, inte fakta. Min snygga välbyggda 18,5 fots amerikanare som väger ett ton och har 135 hk drar ungefär 0,7 i marschfart. Där har du en annan åsikt, och fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nja, janadersson och &!
Jag är nästan beredd äta upp mín gamla mössa ifall en båt på 1 ton, har en 135 hk bensinare och  drar 0,7 liter benisin /M i planfart. Varför då detta subjektiva påstående? Jo, jag har under ett antal år läst tester, tagit del av loggböcker och haft egna båtar i sjön. Som en enkel faktisk redovisning av bränsleförbrukning är vår gamla båt Uttern 6000. Den blev 1997 utrustad med en fyrtakt Honda 90. Ägaren körde lugnt, provade ett antal olika propellrar och kom fram till en (för mina ändamål) för stor sådan. Men eftersom han bara puttrade fram. Hade han när han sålde båten till oss 2005 kört x antal sjömil på y antal liter. Hans snittfart var 6,? knop och bränsleförbrukningen 0.74 l/M. När vi sedan tog över båten upptäckte jag snabbt att motorn inte varvade ut. Bytte till lämplig propeller. Monterade in en flödesmätare och hade superkoll på förbrukningen. Vi lyckades inte princip aldrig komma under 1l/M och då körde vi verkligen alltid så ekonomiskt som det gick. Låg vi på 20 knop låg förbrukningen på ca 1,2 - 1,3 l/M. 
Som om ovan redogörelser om faktisk bränsleförbrukning inte skulle räcka. Hade vår le Bateau både en och när vi hade direktinsprut på den två flödesmätare inmonterade. Motorns effekt var, beroende på förgasararrangemang (Solex, Weber fall eller 2 st 45:or, insprut) mellan 130 och 170 hk. Snittförbrukningen låg mellan 1,3 och 1,5 l/M.
Men det är väl lika med båtars bränsleförbrukningar som med bilars. Ägarna vill inte se hur det verkligen ligger till. En motor har inte ex hundra hästkrafter i sig utan denna kan tillgodogöra sig en viss energimängd, dvs bränsle. Ju mer effekt en moton kan tillgodogöra sig ju mer bränsle drar denna därmed också. Så länge bil och båtägare finns så kommer amsagor också att finnas. Det är bra att se sanningen i vitögat. Ju större/starkare motor ju mer soppa drar den i sig! Den som kan ändra på tesen kommer säkert att få Nobelpris. Nu säger vän av ordning att det stämmer inte, har man för liten motor så drar denna mer än en som orkar dra objektet. Det är givetvis sant. Både båt och bilbranchen undermotoriserar för att få ner kostnaden. Men detta förhållande tänker jag inte i dagsläget utveckla. Utan bara konstatera att man bör använda sitt sunda förnuft vid motorval. mvh/Nitro


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var trevligt att höra, jag visste inte att jag låg så bra till för att få Nobelpris. Vad sägs om det här resonemanget: För att driva en viss båt i en viss hastighet behövs en viss kraft. Givet att de har samma verkningsgrad så gör det detsamma för bränsleförbrukningen om det är en fyra eller en V8 som utvecklar den kraften.

 

I praktiken är det förstås skillnad iom att V8 väger typ dubbelt så mycket vilket gör att båtarna totalt väger olika mycket och att man med mer kraft gärna håller en högre marschfart.

 

Återkommer annars i vår när jag monterat flödesmätare på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag håller nog med Nitro om att jänkebåtarna ofta inte håller samma kvalitet som nordiska båtar men den extrakvaliteten får man oftast betala extra för. När det gäller bränsleförbrukning så tycker jag att Nitro är lite för bestämd i sitt påstående att ingen båt över 1 ton drar mindre än 1.2-1.5 l/dist. Jag har själv en Penta 151 i min Dc på 1200kg och den har jag enligt GPS och bensinpumpen på sjömacken mätt upp till klart under litern (22-25 knops fart). Likaså har jag åkt med min fars 21 fots HT med en Penta 145 och konstaterat att den med en fart på ca 22-23 knop drog 36 liter på 40 GPS-uppmätta sjömil vilket ger en förbrukning på ca 0.9.

Har man däremot en gammal 2-t utombordare så flyger nog förbrukningen upp till över 1,5 l/dist och minst 2 l/dist om det är en sexa från staterna.

 

Visst kan GPS och bensinpump visa fel men i dessa fall var det olika GPS:er och bensinpumpar som mätningarna gjordes med och alla kan ju inte vara felande.

 

 

/Jan    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med dieselmotor lär ju inte dra någon bensin, och måste ju vara perfekt för dig om du tror på ett snabbt utdöende av bensinmotorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...