Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
affelotta

Byte av roder

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag såg nu på båten (snipa) att jag behöver byta roder. Jag ska plasta ett själv från grunden. Jag vet efter den lilla erfarenheten jag har att backa men en snipa är väldigt svårt. Eller att manövrera i hamn kräver lite erfarenhet.

Frågan är nu. Är det lönt att göra det nya rodret lite större (längre)?

Kan man vinna lite bättre svängradie?

Rodret som sitter där nu ser väldigt litet ut om man jämför med båten

Mvh

Affe

post-21027-1394234926,0344_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från mitt perspektiv ser rodret väl harmonera med det som är synligt på bilden. För som du redan kontaterat så är det svårt att backa med en snipa. Så behåll storleken som du har idag. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!!

jag har ett rostfritt roder som ser ut så här....svänger hyffsat även åt fel håll med det...

Lycka till!!!

post-22825-1394234926,5953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett gott råd.

Ändra aldrig på ett vinnande lag om du inte behöver det och det här med att backa med en timmerstock, är du inte ensam om.

Förmodligen så har du märkt att din båt går bra att backa åt ett håll och det beroende på att axeln går åt vänster eller höger.

Felaktigt roder kan göra så att du måste ta upp den och återställa till ursprungsskicket och det är inte kul mitt i den ljuva tiden som man ska bruka båten.

Jag vet inte vilken snipa som du har, som gömmer sig där under pressen, men om jag var som dig, så skulle jag kolla runt lite i båthamnar efter en likadan snipa och kolla deras roder och försöka att få igång ett samtal med ägare till samma båtar.

Ett fenomen som jag upptäckte med min tidigare snipa, var att efter skränkningen av propeller så var det stort set omöjligt att backa rakt med den och det berodde förmodligen på att vattenmassorna rörde sig på ett annat sätt runt rodret efter denna skränkning på 1 tum.

Kompisen gjorde om sitt roder efter det att han hade fått plastpest i det och det nya rodret blev 3 cm smalare (tunnare) och han fick ta upp och göra om rodret till original och se...plötsligt gick det att svänga, både när han backade och körde fram.

Kolla först med motsvarande snipägare.

Senast ändrad av orven | 15 februari 2007 | 20:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara ett gott råd,också ett klokt råd!

kolla om möjligt med andra som har samma

båtmodell för att kanske hitta en bättre

lösning,annars ska du nog ersätta det gamla

med ett likadant för att slippa en massa strul.

Mitt roder är väldigt litet i förhållande till

båtstorleken 8.30x3.30 men funkar faktiskt bra

(intrimmat till båtmodellen).

det är ju aldrig riktikt säkert att man hamnar

där man tänkt när man backar en snipasmiley-laughing.gif\.

Senast ändrad av micke24 | 15 februari 2007 | 21:37

post-21687-1394234926,9977_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man köra bil på sjön får man skaffa sig propellrar lite här och där som vrålar och har sig. Båtar får man ta sig framåt med dessvärre. Med utombordare kan det gå ganska bra att backa eller med in-udrev.

Men handen på hjärtat. Bil har man väl tatt ledigt från när man är på sjön. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack igen för alla bra svar. Det blir original roder som byggs. Jag skulle INTE bli glad om jag fick ta upp henne igen.

Problemet med att kolla på andra som har samma är att jag kan inte hitta någon som har en Arendalsnekke.

Men jag letar vidare och kollar just nu på sidor från Norge.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde inte Arendalsvarvet skroven till Polar? Kanske värt att söka på dem också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tack för tipset. Men jag börjar bli osäker på att namnet på båten är Arendalsnekke. Jag hittar en massa Arendal information men inget på just den båten jag har. *suck*

Jag ger mej inte och har en massa krokar ute.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tackar men dom bilderna har jag hittat. Det jag är letar efter just nu är historia om båten och kanske böcker eller liknande om just det båt märket. Så jag har en möjlighet att se hur hon var menad att se ut. Eller var det var för motor original och se vad dom andra klantarna har gjort. Vill ha en säker båt som jag och familjen ska kunna njuta av.

Mvh och tack

Affe

Senast ändrad av affelotta | 17 februari 2007 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Osäker på längden på just den här modellen om det finns både 21-fotare som 22-fotare.

Värt kanske ändå att kolla?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jupp den har jag läst i timmar (inte så bra på norska).

Tack i massor.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ta kontakt med författaren av artikeln, Jan Harry Svendsen

så får du säkert reda på mer info om just din båt.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde ett nytt roder till en Saga 20-snipa en gång, det som satt på (i princip en vanlig plåtskiva) styrde uselt på back o i låga hastigheter. Dels gjorde jag det något större och så att det följde båtbotten bättre, dels formade jag det till något som i varje fall påminde om en NACA-profil, och det gjorde stor skillnad, både vid backning och vid låg fart. Gjorde det av  marinplywood soam jag limmade i flera lager, formade och epoxibehandlade, fungerar fortfarande utmärkt efter 15 år.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Nu har jag funderat bra länge. Jag ska inte byta rakt av men jag ska göra ett nytt roder bara för sakens skull.

I min lilla värd så måste det gå att göra det lite större för att det ska få mer grepp i vattnet.

Det är meningen att det ska vara i samma form som original fast lite mer yta.

Skulle det inte fungera så kommer det att gå att byta i vattnet.

Resultatet kommer senare i sommar att skrivas i detta forum.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...