NiclasV 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej Funderar på en större båt nu och tittar på blocket. Letar efter en båt i 7-9 meter klassen med inombordare. Många båtar som ser fina ut har dock ganska gammla motorer med kanske 1000-1500 timmar på sig. Hur skall man resonera här ? Hur länge håller en motor ? Jag vet att det självklart beror på skötsel odylikt men om man skall hålla sig till tumregler för vilket värde en motor har i en begagnad båt ? Hur skall man tänka då ? Om motorn är gammal hur mycket bör man räkna med att en renovering kan kosta ? Tack ! Nic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falco 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej Nic! Det är flera faktorer som spelar in än antalet timmar motorn har gått: - Om motorn är servad (på rätt sätt) årligen. - Om det är en 2- eller 4-taktare. Gäller främst utombordare. 2-taktare har färre rörliga delar och slits därmed mindre. - Om det är en stor (race-)motor. Hård körning sliter. - För liten motor får slita hårt. - Hur motorn är kyld. Sötvatten är avsevärt mildare mot motorn. - Diesel håller generellt längre än bensinmotor. Sammanfattningsvis är 1000-1500 timmar ingenting för en motor som är välskött. En tumregel när man köper båt är att om resten av båten är välskött brukar motorn vara det också. Anlita gärna besiktningsman - det är värt varenda krona! Ett ytterligare tips är att köpa en båt med känd motor (Volvo Penta, Mercruiser, Yanmar). Det kan vara svårt att hitta delar och service till BMW, Merca, Perkins etc. Och det ska vara en marin-motor. Bilmotorer i båtar är inga höjdare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falco 0 Postad 14 Februari , 2007 Just det! Glömde din fråga om renovering. Fullständig renovering av en stor inombordare (V8) kostar 30.000 - 40.000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 14 Februari , 2007 Ta ett kompressionsprov, kolla efter nougat (=vatten i oljan) genom att dra med ett finger under ventilkåporna från oljepåfyllningshålet, testa toppfart (ger ett mått på vilken effekt motorn ger och därigenom allmänna konditionen på motorn), känn på limpor och knän som ska vara ljumna, lyssna, lukta (bränt eller bensin...) och ta gärna med ett motorproffs till provkörningen. Efter 1000-1500 timmar kan motorn vara som ny eller svårt skadad p g a överhettning eller andra orsaker. Ny V8 montering = ca 40 000 kr (vilket i o f sig är rimliga pengar jämfört med t ex en 50 hästars utombordare). Vi gjorde renovering av bägge topparna i vår motor i somras för 15000kr, dvs det är inte så många åtgärder av den typen som lönar sig jämfört med att få en fabriksny motor. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Februari , 2007 Innan jag börjar spekulera bör jag veta ifall det är en bensinare eller diesel som du söker. Det är även bra att veta ungefärlig motoreffekt. mvh/Nitroc Oj, jag såg (det fanns inga inlägg före mig när jag började skriva) sorry min mina frågeställningar verkar vara lite aktuella i alla fall... Senast ändrad av Nitro | 15 februari 2007 | 15:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 15 Februari , 2007 5000timmar är i alla fall inga problem för en diesel motor i en traktor som jämförelse... En traktor motor utsätts ju iofs för ett betydligt tuffare arbetsklimat(damm), kraftiga vibrationer etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cornholio 0 Postad 15 Februari , 2007 Tja, Hur lång är ett snöre? Det är nog svårt att sätt en generell tidsgräns, tror snarare hur motorn är skött spelar en större roll. En motor som är schysst skött kan nog hålla ett bra tag. En motor som är gammal men bara gått ett fåtal timmar har benägenhet att gå sönder då lager, packningar mm. inte blir smorda under längre tider. Hur jag tänkte när jag köpte båt var att hellre köpa en dyrare båt med nyare motor än att ta en eventuell dyr kostnad vid haveri. Nu är ju inte en nyare motor någon garanti men sannolikheten att något händer känns iaf mindre. På så sätt tyckte jag det vart lättare att räkna på vad båtägandet skulle kosta. /Mange (*edit stavfel) Senast ändrad av Cornholio | 15 februari 2007 | 23:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst -Korken- Postad 15 Februari , 2007 angående frågeställningen om snöre där! det finns bara två längder på ett snöre! antingen är det tillräckligt långt eller för kort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cornholio 0 Postad 15 Februari , 2007 haha sant! hur djup är en grop då? *edit Sorry, nu är vi ruggigt ot men vad kan man vänta sig vintertid. Senast ändrad av Cornholio | 15 februari 2007 | 23:19 Senast ändrad av Cornholio | 15 februari 2007 | 23:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 15 Februari , 2007 Om vi släpper snöret och gropen för en stund och ger lite exempel så kan man bilda sig en egen uppfattning. Första båten hade en v8 5,7L som jag köpte med trasig motor.Nypt pga bristande skötsel impeller Legat med topparna av monterade i ett år och rengnat rätt ner i motorn. Slog loss kolvarna med slägga . Borrade maskin nya kolvar å lager.Gick felfritt i 3 år. Andra båten: Två 7,4L V8:or från 1989 .430 timmar på räknarna.Ny bytta limpor satt på.Troligen sönder rostade pga båten låg ofta på trailer i USA. Drog lite olja men annars gick dom som tåget. Tredje båten : Två V8:or 7,4L från 1996 720 tim på räknarna. Limpor och knän helt sönder rostade.motorer ok i övrigt. Styrbords drevdamsk trasig = lager i skölden slut samt knutkors Farsans båt : 1975-1995 v8 5,7L byte av toppar och limpor 1990 , ny fördelare 1992 annars inget allvarligt. Ny diesel motor 1995 4,2L 220hk Merc 6:a gått 800 timmar och inte ett enda fel. Det var någon som sa att det är bättre att lägga lite extra slantar för att få en med frisk maskin och det håller jag med om. Själv gillar jag pula och mecka lite så jag köper gärna båtar som är defekta till rätt pris och lagar själv. Kan du inget om båtar så ta med någon som kan annars kan det bli en dyr historia.Båtmotor delar kan vara sjukt dyra. J.r Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 16 Februari , 2007 dum fråga kanske, men hur håller alla koll på räknarna ???? menar ni loggmätaren alltså hastighetsmätaren ? trodde snurrorna där var sjömil...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 16 Februari , 2007 Hej! Gustav, du har rätt där. Många uppskattar antalet timmar i förhållande till antalet distansminuter båten gått om inte timräknare finns. Man kan ju räkna på machfart i förhållande till total sträcka och lägga till för krypkörning, tomgång osv. och hamna ganska rätt. Jag tycker att machfart plus 30 procents tillägg för krypkörning o tomgångskörning verkar rätt rimligt Då är man i alla fall i närheten. / jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 17 Februari , 2007 Vet inte i vilken utsträckning Volvo använder sig av timräknare men på Mercrusier är ofta standard.Dom jag har sitter inbyggda i varvräknarna VDO Instrument I alla rep och service manualer för Merc så finns en plan för underhåll beräknat på antal gångtimmar och den försöker jag följa. Tror att många över servar sina motorer men missar andra underhålls punkter och då är timräknaren att bra hjälpmedel tillsammans med en vettig servicemanual. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 18 Februari , 2007 det står även i volvos instr böcker att efter viss timgång ska vissa saker göras, men det får bli uppskattning i så fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 18 Februari , 2007 hejsan, menar du 30% tillägg på farten eller i timpåslag ? kan du ge ett exempel ? tackar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 18 Februari , 2007 Hej! På maskiner och truckar brukar man räkna 7 mil per timme, då är det ju ganska lätt att jämföra med ex.vis en personbil. Det borde väl vara något liknande på en båt. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser