Tjocka_Trisse 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej alla sjöfarare. Detta skriver Sjöfartsverket beträffande Båtsportkorten: Båtsportkort är ordinarie sjökort framtagna i ett mindre format för båtlivet. Varje båtsportkort täcker en viss kuststräcka, presenterade på 13-29 blad med tryck på båda sidorna. Skalan och basinformationen är densamma som i allmänna sjökort. Härutöver redovisar de inledande översiktskorten information som är specialanpassad för båtsportkorten. Efter att jag ägnat en del tid att studera dessa infinner sig en stilla reflektion: Jag tycker att Båtsportkorten innehåller en hel del information som till stor del endast gör korten grötiga och svårlästa. För det s. k. båtlivet vilket till stor del utövas under dagtid och med farkoster med mindre djupgående än 3 m kan väl nyttan av djupangivelser över 3 m och ev. fyrsektorer ifrågasättas. Det ljusblå 6-m-området kan ju finnas kvar men utan djupangivelser. Kolla gärna något båtsportkort och tänk dig att all onödig information rensats bort och endast för båtlivet relevant information fanns kvar. Vilken skillnad. För dem som behöver all information finns ju alltid de allmänna sjökorten. Den enda anpassningen till det privata båtlivet jag kan se är markeringen av gästhamnar och de områden man inte får besöka och beträda under vissa tider. Jag har alltid förvånats av hur uråldrig information ligger till grund för sjökorten. Vissa delar av våra farvatten sjömättes för väldigt länge sedan och kartbilderna verkar inte vara färskare. I dessa högteknologiska tidevarv med satelliter och laser kan man tydligen göra topografiska bestämningar på månen men det verkar vara att ta sig vatten över huvudet att mäta sjöbottnar. Beträffande kartbilder kan jag tipsa om de satellitbilder som finns på nätet. Eftersom jag inte har kontakter med NATO eller Ryssland kan jag bara önska att Sjöfartsverket i Sverige uppdaterar sig och fixar vettiga sjökort och båtsportkort. P S Det finns tydligen s. k. digitala sjökort där man kan välja hur mycket info man vill ha på plottern men enligt förståsigpåare ska plottern användas som ett komplement till papperssjökort. Beträffande överensstämmelsen mellan papperssjökort och plotterinformation finns en hel del artiklar som ger en närmast komisk bild av det verkliga förhållandet. Om man dessutom av olika anledningar hellre använder papperssjökort kan man ju önska att åtminstone båtsportkorten vore bättre anpassade till det som Sjöfartsverket kallar båtlivet. D S Hälsningar Tjocka Trisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 14 Februari , 2007 kan inte göra annat än att hålla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 14 Februari , 2007 Hur menar du med furesektorerna? Vissta kan jag hålla med dej om att all djupinformation är nödvändig men ibland kan det vara bra att veta på ett ungefär i ankringssyfte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej igen. Om du kollar båtsportkortet 821 NE som visar Yttre redden i Karlskrona (Aspö, Tjurkö) så förstår du kanske vad jag menar. Hälsningar Tjocka Trisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Februari , 2007 Sorry men jag håller inte med dig men det behöver väl inte alla göra? För första gången under mitt så kallade båtliv har jag för några dagar sedan köpt nya så kallade båtsportkort. Tidigare har jag alltid brukat riktiga sjökort. Utan att gå in på det känskiga ämnet nautisk kompitens och på sätt trampa på en del ömma tår tänker jag bara konstatera att båtsportkortet uppdateras var annat år.Medan ett vanligt sjökort uppdateras varje år. Så ifall någon vill ha mindre information så är det bara att köpa vanliga sjökort. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 15 Februari , 2007 Hej. Sexmeterskurvan är borttagna på nya båtsportkort tillverkade efter 2006. De nya är tydligare och i A3-format, i allafall mitt Mälar-kort jag köpte i somras, hur tydligt som helst! http://www.batsidan.com/content/6/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 15 Februari , 2007 Tyvärr äger jag inte det kortet så du får gärna förklara i ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 15 Februari , 2007 Hej igen. Jag vet inte hur bra denna bild kommer att visas, men du kan ju försöka hitta prickar och annan information som är relevant för en fritidsbåtkapten i en båt med normalt djupgående, under dagtid . Inte det allra enklaste i detta virrvarr tycker jag. Hälsningar Tjocka Trisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 16 Februari , 2007 Håller inte riktigt med dig, visst kanske dt blir mycke tinfo ibland men man behöve rju bara kolla efter det som är nödvändigt för just den situation man är i just då. Att fyrsektorerna ska finnas tycker jag är en självklarhet! De är till sto hjälp när det börjar skymma och så småningom blir mörkt. Sen kanske in5te så många är ute på nätterna men säg att du får maskinhaveri och blir ute längr eän tyänkt, då kanske du tycker de är rätt skönt att kunna köra på fyrarna hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 16 Februari , 2007 Jag fattar inte heller varför man ska ta bort fyrsektorerna, de är helt klart användbara när det börjar skymma. Det kommer ett nytt kort 2008 för den kuststräckan med 6-meterskurvan borttagen, så ge dig till tåls. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1861.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2007 Hej Tjocka Trisse Jag är inte heller benägen att hålla med dig. Som Peter skriver är fyrsektorerna bra när man kryssar när det är mörkt. Då menar jag inte den vita fyrsektoren som leder rätt i farleden, utan skiftet mellan fyrsektorerna. Om man kan läsa sjökortet och man vet var man är, går det ofta att segla tex i röd sektor (OBS endast ett exempel), men att det ligger grund inom påföljande grön sektor. Om du tycker att det kortet du visade är besvärligt, så har du aldrig seglat efter norska båtsportkort. Dom är så fulla med djupsiffror på vissa ställen att det ibland ser ut som en gröt. Kan du se alla prickar och farleden in till Tjömes hamn på bifogad bild? Seglade från Kalmar till Karskrona slutet på maj 2005. Hade egentligen tänkt mig till Utklippan, men när jag kom ut ur Kalmarsund vred sig vinden åt sydväst och ökade det började också bli lite sjögång. Fick på kortet se att det gick en farled in norr om Långören, förbi färjan vid Ytterösund och en smal ränna NE Senoren och vidare till Karlskrona. Trött på att kryssa föll jag av och gick den vägen in till Karskrona. Att Sjökortet över Karlskrona med kringliggande skärgård 821.1 skulle va svårt att läsa, har jag svårt att förstå. Men man har kanske seglat för länge och för mycket? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 5 Mars , 2007 Snackade med en representant från Sjöfartsverket på båtmässan i helgen. Av någon anledning har de fått nej på att ta bort den ljusblå sexmetersmarkeringen i båtsportkorten av nyttjare i alla andra områden utom i just Mälaren, varför den kommer att vara kvar i de kommande korten. Tydligen tyckte många att den var bra att ha som en varning. Skitdumt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Mars , 2007 Jag tycker inte att det är värt något att ta bort information. Däremot kan det vara bra att ha ett bra förstoringsglas. Sjökorten är rätt skarpa i trycket och innehåller information som man inte alltid ser med blotta ögat. Att ha speciella dagkort är direkt olämpligt då man blir tvungen att ha dubbel uppsättning. Man kan ju inte alltid vara säker på att vara i hamn innan mörkret faller. Det kan vara svårt att hitta i ett nytt område och det underlättar om man kan gå memorera den tänkta rutten med några alternativa vägar innan man är mitt i smeten. Kanske göra några anteckningar som stöd för minnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Mars , 2007 Visst blir det enklare och lättar med bara nödvändig info. Riktiga kort finns givetvis med ombord. För 9 år sen fanns inte nattsänkning i mitt navprogram. Då gjorde jag några nattkort/dagkort, allt utom 3 meterskurvan, alla djupsiffror, namn, hus, farleder, ledsektorn från fyrar, mm målades över. Nattkortet är inverterat dagkort. Mina farleder ritades in, och jag fick ett mycket lättläst natt kort. Bild: urklipp ur Gbg´ s inlpoppet nattkort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 April , 2007 Fyrarnas sektorer är jättebra även på dagen. Det är bara att använda en pejl, för det har ni väl, så kan man göra som på natten att veta när man är utanför sektorn.6m kurvan är bra tycker jag för då kan man inrikta sig på enstaka grund och strunta i resten som oftast. Ta ut sytflinjer och syft-kurser till olika landmärken hela tiden under seglatsen och markera in fria zooner sedan kan man segla lugnt ett tag tills man lämnar den zoonen. Det är detta som de flesta som varit med har lärt sig mer eller mindre medvetet och som folk som stirrar på GPS och digi kort inte gör. Det är på havet/sjön/vattnet man skall ha blicken och inte på skärmen. Sedan är det så att det gäller att mentalt sortera ut info från kortet och de som har visuellt minne har nog lite lättare för sig. Så låt de som vill ha mindre info poå kortet få ha det. Men sjöfartsverket måste ju gardera sig och kan inte kosta på flera olika kort och sedan få skit för det efteråt för at 6m kurvan saknades tex. Alltså är det som det är.Ugh.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser