Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
UskiBuski

Årligt underhåll av hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Vår båt var utrustad med en hydraulstyrning av fabrikat LS när vi köpte den begagnad. Jag undrar nu vad ni andra ansvarsfulla båtägare brukar uföra för underhåll av den, om ni nu gör det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade en ny hydraulstyrning på vår båt för någon månad sedan. Verkar inte direkt finnas något att underhålla på den.

 

Ett tips är väl att kolla igenom grejerna ordentligt så att du inte har läckage någonstans, kolla oljenivån, om denna behöver fyllas på se då till att det är rent runt påfyllningshålet samt att du häller i ren olja (gärna från en ny obruten förpackning).

 

Det som också är väldigt viktigt är att hålla kolven ren så att den inte blir repad eller skadad på annat vis.

 

Grundtipset, håll grejerna rena. Kan tillägga att jag har en utombordare med hydraulstyrning, mycket möjligt att det ser annorlunda ut på en inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det redan i tidigare inlägg konstaterats finns det i princip inget underhåll på en hydralstyrning, förutom att hålla prylarna rena, kontrollera att det inte läcker samt kontrollera oljenivån. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Spajn
Det är en utombordare i mitt fall också. Hålla kolven ren säger du. Då menar du väl ute i motorbrunnen. En sak som har förvånat är att de vinkelkopplingar som sitter på bygeln till motorn är nåt otroligt rostiga och det ser nästan som om det har blivit sprickbildningar i dem. Finns det någon risk att de smäller av. Vad är det för tryck i en sådan här anläggning egentligen?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Ja med kolven menar jag den som är i motorbrunnen och rör sig när du vrider på ratten. Det är viktigt att den smala kromade delen av kolven som åker in o ut ur höljet är ren så att den inte repas eller dylikt, då kommer det att börja läcka och/eller dra in luft i systemet.

 

Trycket på hydrauloljan i slangarna är mycket högt då de är mycket smala. Slangarna ska inte kunnna explodera till följd av övertryck.

 

Med byglarna som håller kolven vet jag inte, beror ju på hur rostiga de är etc, förvånar mig att de inte är gjorta i rostfritt! Och ja, dessa byglar utsätts för mycket tryck, speciellt när du svänger. Det är inte bra ifall de skulle smälla av under drift, då skulle jag tro att du kan skada akterspegeln ganska så ordentligt.

 

Vilken typ av styrning har du? Bullhorn...etc...

Vad är det för effekt på motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är bullhorn det kallas så är det det som jag har och motorn är på 125 Hk. Men det är inte byglarna som håller kolven som är rostiga utan de vinkelkopplingar som hydraulslangen är ansluten till. På båtsystems hemsida ser jag att dessa finns både i rostfritt utförande och följdaktligen även rostande utförande. Det är väl så att man har sparat in någon hundring när man har plockat ihop paketet vilket ju är synd för mig men också ger hela konceptet dålig kred.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Utombordarversionerna är ja inte säker på, men ta en titt om det finns fettnipplar mellan hydraulkolven och fästet den sitter monterad på, det brukar det iaf vara på större modeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, OK nu hajar jag. Om de där vinklekopplingarna finns i rostfritt så kan det nog vara en bra ide att byta dem till sådana. Allt på en hydraulstyrning skall vara i rostfria material eftersom den är så utsatt för all yttre påverkan.

 

När du byter vinkelkopplingarna så kommer du att behöva lufta systemet, vilket innebär en del åtgång på hydraulolja.

Vet inte hur man gör det på ditt system dock men mitt system luftades ganska smidigt med 2 personer.

 

Lycka till/

             Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...