Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
erik6

Trimplan QL BTS (Boat Trim System)

Rekommendera Poster

Hallo Motorbåtsägare!

Är det någon som har erfarenhet av Volvos Quality Line trimplan och som är intresserad av att dela med sig av sina erfarenheter.

Skulle vara bra att få lite input av någon som använt dessa.

Hemsidan QLMarine

Mvh Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag når inte riktigt upp till ditt önskemål ang egen erfarenhet, men jag har en kund som bygger båtar. Dom har efter ett år av problem ersatt dom med traditionella trimplan. Funktionen var jättebra, men dom har inte hållit på deras båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok..

Men var det båten eller trimplanen som inte höll?

Och isåfall vilken sorts båt byggde de?

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planande  Aluminium båtar med VP D3  eller utombordare. Vi kan väl lämna fabrikatet utanför då jag inte vet om det pågår diskusioner med Volvo. Det var problem med hållbarheten av själva trimplanet, vet dock inte vilken speciell detalj som krånglade, kan kolla upp det om du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft QL på vår gamla båt. Nu när vi köpt ny båt har jag kastat bort den gamla skiten som enligt mig de traditionella är och monterat QL även på nyförväret.

Men det ställs lite krav på den som skall montera trimplanen. Det går inte att montera dessa på en ojämn eller skev yta. Denna måste vara helt plan och inget annat.

Vid min första montering tyckte jag att det var plant men trimplanen fungerade inte för ytan var inte plan. Så klarar man inte av att göra anläggningsytan plan så kommer heller inte trimmen att fungera. För fungerar har de (i alla fall för mig) gjort. Du har full koll på hur trimmer sitter ute eller inne. Dom går in när du stoppat.  Det är enkelt att trimma om båten. Det blir inga korallbankar på och under dom. Dom sitter inte i vägen. Vad mer finns att önska? mvh/Nitro

Ps. det finns på detta forum gamla linor om samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är super nöjd med mina...Har kört en sommar

Mycket mer direkta svarar direkt!!!samt att det är en indikator som visar exakt hur dom står...Köpte mina av www.drev.se

En seriös o bra kille

Senast ändrad av okdef | 15 februari 2007 | 14:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade QL-trimplan förra vintern och kan isntämma att det var inte det lättaste. Min akterspegel var spikrak men trots det funkade inte trimplanen när jag provade dem diretkt efter montering. Det visade sig att man var tvungen att dra åt skruvarna som håller fast kassetten i rätt ordning. Det står i monteringsanvisningen men jag missade det vid första försöket.

Ringde runt till flera marinfirmor runt Stockholm för att få hjälp med monteringen och alla sa unisont att det var en ganska svår montering.

Efter ommontering sitter de i alla fall som de ska och funkar perfekt!

Jag skulle välja samma igen. Främsta orsak är att de är snygga. Jag tycker traditionella trimplan är fula och dessutom risk för att man skadar sig på när man badar runt båten.

/ Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Blir till att köpa dessa till våren hör jag,, 20.gif\

Kunde inte hålla med dig mer martin, tycker att de verkar vara ett mycket bättre alternativ än att montera traditionella hydralplan på båten, speciellt då jag saknar badplattform.

Om det är någon som har ytterligare erfarenhet av dessa snälla skriv en rad och berätta, speciellt tips o trix vid montering...

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips o trix!
Finns inga, följ monteringsanvisningen. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...