kentech 0 Postad 14 Februari , 2007 Hallo ! Jag har en 2takts 40hk Yamaha idag av årsmodell 1992. Har hört att det går att uppgradera denna till 50hk då det är samma motorblock.(693 cc blocket) I denna uppgradering så byter man ut förgasarna plus insugningsrör och byter ut avgaslimpan. Dessa delar går att få tag i begagnat men sen kommer frågan, skall det justeras något mer exempelvis tändning,eller något annat som måste bytas ut i samband med detta. Eftersom jag bara har hört detta och är inte 100 procent säker på vad som krävs så tänkte jag ställa frågan här. Är det någon som gjort en sådan här uppgradering på samma motor eller liknande och vet om det är något mer man skall tänka på ? Tack på förhand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 14 Februari , 2007 Har funderat lite på detsamma. (sorry lånar lite) Skulle verkligen behöva 10hk till, är detta möjligt? Har oxå en Yamaha 40hk fast -96:a modell, 40QE 2 cyl.Nån med yamaha kunskaper måste ju finnas på denna sidan.. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 14 Februari , 2007 14 år gammal motor... Ett hett tips är att låta bli. Begagnade grejer är rimligtvis slitna grejer. Dessutom ska det köpas packningar, ställas och justeras etc. Säkert bättre att sälja 40an till en den passar för och köpa en färdig 50. Som en kompis brukar uttrycka saken: Tvätta ALDRIG en motor som fungerar, låt ALDRIG en datakille komma i närheten av en dator som fungerar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej. Jag är ingen mekaniker men.... Om du tar jämnförelsen med en moped 2-takt som man trimmar med större förgasare, insug och krök så behöver du inte ställa om tändningen, jag behövde i alla fall inte det. Inte ens när jag bytte från en 3,5hk cylinder till 7,5hk cylinder behövdes tändningen ställas om. I ditt fall ökar hk med 25% och i moppe fallet ökar hk med 114%. Men om du trimmar en bilmotor 4-takt så behöver man ju ställa tändningen nästan direkt.. Vad du än uppgraderar. Om du har separat oljesmörjning kanske den behöver ställas upp beroende på att det blir ett större sopa flöde. Går båten för tungt eller är det toppfart du vill åt ? Om båten går för tungt skulle jag istället sattsa på att byta propeller till en med mindre stigning. Hoppas att det kan vara till nån hjälp.. MVH Zantax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kentech 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej Zantax och Per d. Jag var väl lite ute efter mer toppfart.Men självklart är det ju som per d skriver : Tvätta ALDRIG en motor som fungerar, låt ALDRIG en datakille komma i närheten av en dator som fungerar.... Motorn går ju bra på den båten jag har (Micore 490 GT.Det är ju alltid så ,att kan man komma åt lite mer tryck, billigt så vill man ju prova det. Men samtidigt vill jag ju inte vara den gubben som till våren får ihop den ,men sen så går den sämre än innan.Inte populärt i familjen. Denna Yamahan har Autolube,Trim o Tilt. Jag skall höra mig för lite till och se om det är någon som eventuellt har pillat med liknande.Annars blir det nog att kanske sälja motorn eller köpa en annan propeller om det nu hjälper lite. Tack för era inlägg det är alltid roligt att läsa andras åsikter och ibland så är man lite trångsynt och då hjälper det att läsa andras tycken o tänk.En komplett reservdelskatalog med sprängskisser kom idag med posten på Yamahan som man kan flukta runt lite i. Mvh Micore som går ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 14 Februari , 2007 Om man har en bra motor med ett antal år på nacken som man litar på och vet är välskött, så är ju det ett starkt skäl att behålla den.Om man sedan kan få ut 20% mer till en rimlig kostnad så tycker jag absolut att det är värt ett försök att bygga om den. Att köpa en ny femton år gammal motor är väl alltid ett äventyr, gör man ett inbyte hos en firma så förlorar man säkert många sköna tusenlappar.Om du hittar delarna till ett bra pris och gillar att skruva så sätt igång. Det är ju ganska kul om man bra verktyg och tak över huvet. Lycka till, och skriv gärna och berätta hur det går. waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kentech 0 Postad 19 Februari , 2007 Hej Waxholm4 ! Får jag tag i någon eller om det är någon här på forumet som ger lite information om det så tvekar jag inte.Och självklart så återkommer jag då med hur det har gått. Prislappen på begagnade artiklar ligger på ca 3500:- Motorn är i väldigt bra skick , inte gått många timmar totalt.Den förra ägaren tog i princip ut den vissa säsonger och varmkörde motorn så att impeller med mera fick röra på sig och sedan rullades båten in igen i garage.Detta pga att ägaren fick ryggproplem över ett antal säsonger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser