Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Hoey

Behöver tyskimporterade båtar CE-märkas?

Rekommendera Poster

Jag är intresserad av en båt från 1994 som är importerad från Tyskland. Jag har just fått svar från Svenska Sjö att det är ok att försäkra båten via dem (sen hur villkor och så ser ut är en annan femma).

Men...Behöver båten CE-märkas? Enligt Sjörfartsverket så trädde denna lag om CE-märkning i kraft 1998 och gäller alla länder inom EES (Europeiska samarbetsområdet, dvs. alla 27 EU-länder 3 EFTA länder). Tyskland är ju medlemmar i ESS (och EU). Sjöfartsverket skriver nåt om att alla båtar som tillverkats efter år 1998 måste följa lagen SAMT alla båtar som importerats efter detta år (1998). Men jag har inte förstått Sjöfartverkets betydelse av import: -Är det import i den bemärkelsen om en båt från Tyskland säljs till Sverige? Eller - Är det import bara om båten kommer från ett land som INTE ingår i EES? (ex. USA)...

Hoppas någon seriös (och på området kunnig) båtmänniska kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta :-)

Hilfe!!!

/Hoey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack signaturen Daniel,

Kort och konsist :-) Du verkar kunna det här..Bra! Kan du förklara orsaken eller orsakerna till varför detta inte behövs...eller har jag själv redan svarat på detta i min forumfråga? 

/Hoey 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

äR BÅTEN REDAN INNE I EU ,FÖRA ANGIVET DATUM ,SÅ ÄR DEN UTANFÖR DETTA REGELVERK !!!   MAO   DET SPELAR INGEN ROLL VAR INNOM EU BÅTEN BEFINNER SIG JUST NU , BARA DEN KLARADE GRÄNSÖVERGÅNGEN INNEN DETTA DATUM !!!

FAST NU BLIR DET BARA TEORI , FÖR VEM KAN KOLLA UPP ATT DIN BÅT FANNS INNANFÖR EU-GRÄNSEN FÖRE 1998 ??? 

( HAR BÅTEN FAST LANDSTRÖMSINTAG ?? KOLLA ATT DE ÄR 230VOLT )

//JSR   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...